کد خبر : 46345

سیر صعودی قیمت گاز پرمیان بیسین در زمستان 2022 همزمان با افزایش نگرانی‌ها بر سر عرضه شرکت وست تگزاس

اضافه بهای 30 سنتی ژانویه و فوریه 2022 شرکت واها. کاهش 800 میلیون فوت مکعب از تولیدات شرکت پرمیان بیسین در مقایسه با سال 2020. تقاضای زمستان رقابت برای عرضه گاز پرمیان را بالا می‌برد

سیر صعودی قیمت گاز پرمیان بیسین در زمستان 2022 همزمان با افزایش نگرانی‌ها بر سر عرضه شرکت وست تگزاس

پتروتحلیل-رامین کریمی:اخیراً قیمت‌های اوج فصل زمستان در واها هاب در مقایسه با هنری هاب رشد قابل توجهی داشته است، زیرا بازار گاز وست تگزاس در فصل سرد آتی با بحرانی در عرضه مواجه است. 

در تجارت‌های اخیر، قیمت‌های ژانویه و فوریه 2022 در مقایسه با 15 تا 20 سنت تخفیف اوایل سال، اضافه بهای 30 سنتی را در شاخص آمریکا تجربه کردند. 

براساس داده‌های موثق، در 4 اکتبر، قیمت دو قرار بسته شده واها هاب برتری قیمتی 25 تا 26 سنتی نسبت به هنری هاب داشتند. 

در طی یک دهه گذشته، واها در مقایسه با هنری هاب همیشه تخفیف‌های مناسبی داشته، که استثناهایی نظیر سرمای شدید زمستان گذشته در ایالات‌های میانی آمریکا و تگزاس، نیز در آن وجود دارد.

سیر صعودی اضافه بها در واها برای این فصل که در هفته‌های اخیر نیز سرعت گرفته، با سیر نزولی مداوم در تولیدات گاز پرمیان در سال جاری همزمان شده است. همچنین این دورنمای افزایشی به واسطه سیر صعودی تقاضای گاز وست تگزاس از هر دو بازار صادراتی سواحل خلیجی و ساحل غربی، شدت گرفته است. 

تولید

در طی شش هفته گذشته، میانگین تولیدات پرمیان بیسین در میزان 12 میلیارد فوت مکعب در هر روز قرار داشته است. متقابلاً، در اواخر تابستان سال گذشته، تولیدات وست تگزاس در میانگین 12.8 میلیارد فوت مکعب در هر روز قرار داشت.

بعد از آن یخبندان تاریخی زمستان گذشته، تولیدات پرمیان از روند نزولی مداوم رنج برده و در اکثر مواقع در 2021 زیر سطوح 2020 قرار داشته است. به دنبال کاهش تعداد چاه‌های پرمیان در این تابستان تا حدود 260 عدد،‌ تولیدات مجموعه در زمستان آتی در سطوح کمتری خواهد بود. 

درحالی‌که دورنمای پلتس برای تولیدات پرمیان در سه ماهه چهارم 2021 مقداری خوش‌بینانه‌تر است، هر شرکتی که تصمیم به افزایش تولیدات خود در ماه‌های آتی بگیرد احتمالاً به دلیل تداوم عملیات تامین و نگهداری در شرکت گاز ال پاسو، با جریان مخالف مواجه خواهد شد. از اواسط اوت، فورس ماژوری در خط لوله، جریان غربی پرمیان را تقریباً به میزان 570 میلیون فوت مکعب در هر روز محدود کرده است. 

تقاضا

بدون توجه به هرگونه رشد تولیدات در این سه ماهه، احتمال می‌رود همزمان با رقابت شدید از سوی مصرف‌کنندگان نهایی در بازارهای سواحل خلیجی و ساحل غربی، تقاضا برای عرضه پرمیان افزایش یابد.

همچنین در شرق، از آنجایی‌ که تقاضای گاز در اروپا و آسیا در فصل آتی به اوج خود خواهد رسید، شرکت‌های مایع‌سازی گاز طبیعی در خلیج‌های تگزاس و لوئیزیانا باید میزان بهره‌برداری واحدهای خود را به بیشترین میزان برسانند. در شمال شرق آسیا، قیمت‌های نقدی وارداتی شاخص ژاپن/کره در 5 اکتبر با میزان تقریبی 40 دلار در هر میلیون بی تی یو (یکای حرارت بریتانیا) به رکوردهای جدیدی رسید.

همچنین در ساحل غربی، احتمال می‌رود بازار گاز کالیفرنیای جنوبی با دور دیگر از افزایش قیمت‌ها در زمستان آتی مواجه شود. تداوم عملیات‌های نگهداری در شرکت خدمات‌رسانی گاز SoCal عرضه گاز وارداتی را همچنان محدود نگاه خواهد داشت، درحالی‌که همزمان شرایط خشک‌سالی واردات نیروی برق‌آبی را نیز محدود می‌کند.

پیشنهاد اخیر کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا برای افزایش ذخایر مجموعه Aliso Canyon در جنوب کالیفرنیا می‌تواند به کاهش محدودیت بازار در تابستان آتی کمک کند. بدون در نظر گرفتن سرنوشت آن پیشنهاد در جلسه 4 نوامبر، احتمال می‌رود تقاضای ساحل غربی برای گاز پرمیان در ماه‌های آتی و به دنبال سرد شدن هوا در کالیفرنیای جنوبی، آریزونا و نیومکزیکو، افزایش یابد.

 

ارسال نظر