کد خبر : 46343

فروش 13.8 درصد از واحد فرتی گلوب توسط شرکت‌های ادنوک و او سی آی در عرضه اولیه سهام

این عرضه اولیه سومین فروش سهام یک واحد از سوی ادنوک می‌باشد. فرتی گلوب سرمایه‌گذاری مشترکی میان او سی آی و ادنوک است. ادنوک بعد از عرضه اولیه سهام صاحب حداقل 36.2 درصد از سهام فرتی گلوب خواهد بود.

فروش 13.8 درصد از واحد فرتی گلوب توسط شرکت‌های ادنوک و او سی آی در عرضه اولیه سهام

پتروتحلیل-رامین کریمی:شرکت ملی نفت ابوظبی و شرکت شیمیایی او سی آی هلند برنامه دارند تا 13.8 درصد از واحد فرتی گلوب (صادرکننده اوره و آمونیاک) را در عرضه اولیه سهام بفروشند، که این عرضه، سومین فروش سهام یک واحد توسط این شرکت انرژی اماراتی می‌باشد.

براساس داده‌های موثق در در بیانیه 5 اکتبر، انتظار می‌رود واحد فرتی گلوب واقع در ابوظبی که مشارکتی میان او سی آی و ادنوک می‌باشد، قرار است بعد از بررسی شرایط بازار و گرفتن تائیدیه‌های مرتبط در امارات متحده عربی، سهام خود را در اواخر اکتبر در بورس ابوظبی عرضه کند. انتظار می‌رود بعد از عرضه اولیه سهام، ادنوک به طور غیر مستقیم حداقل 36.2 درصد از سهام فرتی گلوب را صاحب شود، درحالی‌که بخش عمده شرکت تحت مالکیت شرکت او سی آی خواهد بود. 

در این بیانیه اشاره شده: «یکی از مهم‌ترین دلایل این عرضه این است تا به سهام‌دارن فرصت داده شده تا بخشی از سهام خود را فروخته تا به صورت فعالانه‌تری دارایی خود را مدیریت کنند، درحالی‌که نقدینگی را در سهام‌های شرکت افزایش داده و همراه با جامعه سرمایه‌گذار بین‌المللی اعتبار شرکت را توسعه دهند.»

ظرفیت تولیدات خالص آمونیاک شرکت فرتی گلوب که در مصر، امارات و الجزیره فعالیت می‌کند، 1.5 میلیون تن در سال است.  

آمونیاک آبی

در ژوئن، فرتی گلوب به ادنوک و صندوق ثروت ملی ADQ پیوست، تا در کنار هم تاسیسات آمونیاک آبی با ظرفیت 1 میلیون تن در سال در قطب صنعتی الرویس در ابوظبی را توسعه دهند. انتظار می‌رود از این پروژه که در منطقه شیمیایی تعزیز در الرویس واقع خواهد شد، در 2025 بهره‌برداری شود. 

همچنین فرتی گلوب و ادنوک در مشارکتی که با یکدیگر داشتند محموله‌هایی از آمونیاک آبی از واحد فرتیل در الرویس به سه مشتری ژاپنی فروختند. همچنین شرکت در حال بررسی احتمال استفاده از منابع خورشیدی و بادی برای تولید آمونیاک سبز در مصر می‌باشد.

عرضه اولیه سهام فرتی گلوب، سومین فروش سهام ادنوک می‌باشد. 

ادنوک با عرضه اولیه 11 درصد از سهام شرکت ادنوک دریلینگ در بورس ابوظبی در 3 اکتبر، 1.1 میلیارد دلار بدست آورد. شرکت بیکر هیوز که در سال 2018، 5 درصد از سهام ادنوک را خریداری کرده بود، سهام خود را حفظ کرد. 

شرکت هلمریک و پین در عرضه اولیه سهام ادنوک دریلینگ 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد و صاحب 1 درصد از 11 درصد سهم فروش ادنوک شد. 

عرضه اولیه سهام ادنوک دریلینگ به دنبال عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت ادنوک دستریبیوشن در سال 2017 بود، که ادنوک 851 میلیون دلار به دست آورد. 

نقد کردن دارایی‌ها

سال گذشته، ادنوک با عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت ادنوک دستریبیشون یک میلیارد دلار بدست آورد و به همراه شرکت مادر 80 درصد از سهام واحد را حفظ کرد. 

از سال 2019، ادنوک به دنبال نقد کردن دارایی‌های نفتی و گازی خود بوده تا توان تامین مالی‌ پروژه‌های استراتژیکی نظیر افزایش تولیدات نفت خام از حدود 4 میلیون بشکه در روز کنونی به 5 میلیون بشکه در روز در سال 2030، را داشته باشد.

در ژوئن 2020، ادنوک قراردادی با گروهی از سرمایه‌گذاران به ارزش 10 میلیارد دلار امضا کرد و 49 درصد از سهام خط لوله گاز خود را فروخت. این امر یک سال پس از اتفاقی مشابه برای خط لوله نفت این مجموعه رخ داد. 

این کنسرسیوم که شامل شرکای زیرساخت جهانی (یا جی آی پی)، مدیریت دارایی بروکفیلد، صندوق ثروت ملی سنگاپور (جی آی سی)، سازمان مستقل مستمری معلمان آنتاریو، شرکت NH Investment & Securities کره جنوبی وشرکت Snam ایتالیا می‌شود، بر دارایی‌های خط لوله گاز ادنوک 20.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد. ادنوک بیش از 10 میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری را در ابتدا دریافت خواهد کرد.

در سال 2019، ادنوک با بستن قراردادی با کنسرسیومی شامل صندوق ثروت ملی سنگاپور، شرکت BlackRock Inc.، شرکت KKR & Co و صندوق مستمری بازنشستگی ابوظبی، مجموعاً 49 درصد از خط لوله نفت و زیر مجموعه‌ای از شرکت مادر، 5 میلیارد دلار بدست آورد. 

ادنوک سهم 18 خط لوله شرکت ملی را اجاره خواهد داد، و حق انتقال نفت و میعانات گازی از سکوهای نفتی خود را به مدت 23 سال اعطا خواهد کرد.

 

 

 

ارسال نظر