کد خبر : 46340

مذاکرات عراق با یکی از شرکت‌های انرژی جهانی برای اکتشاف گاز در صحرای غربی

بگفته وزیر نفت، اکتشافات دو‌بعدی و سه‌بعدی در استان‌های غربی و شمالی در دست اقدام است عراق قصد دارد به تدریج وابستگی خود به واردات گاز و برق از ایران را کنار بگذارد پیش از این توافقاتی با شرکت‌های بین‌المللی نفت برای تقویت تولید گاز داخلی صورت گرفته است

مذاکرات عراق با یکی از شرکت‌های انرژی جهانی برای اکتشاف گاز در صحرای غربی

پتروتحلیل-رامین کریمی:وزیر نفت در بیانیه‌ای در 5 اکتبر گفت، وزارت نفت عراق مذاکرات خود را با یکی از شرکت‌های جهانی انرژی برای اکتشاف گاز در صحرای غربی در استان انبار آغاز کرده است. عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک می‌باشد به دنبال کاهش تدریجی وابستگی خود به واردات انرژی از ایران است. 

وزیر نفت عراق احسان اسماعیل در این بیانیه گفت، زمانی‌که توافقات به سرانجام برسد نام این شرکت را فاش خواهد کرد.

بگفته اسماعیل، همچنین کشور اکتشافات دو‌ بعدی و سه بعدی خود دراستان انبار و قسمت شمالی استان نینوا را آغاز کرده است.

از آنجایی که ایران از سال 2018 تحت تحریم‌های آمریکا می‌باشد، فشار آمریکا به عراق برای قطع تدریجی واردات گاز و برق از ایران هر روز بیشتر شده است.

دولت آمریکا از سال 2018 معافیت‌هایی به عراق برای تداوم واردات انرژی از ایران اهدا کرده است. 

عرضه مقطعی گاز و برق از ایران، منتج به کمبود گسترده انرژی در تابستان گذشته در عراق شد (به خصوص در مناطق جنوبی کشور که دما از 50 درجه سانتیگراد عبور کرد).

آن چیزی که شرایط را پیچیده‌تر می‌کند، میلیاردها دلار بدهی عراق به تهران تحریم‌زده است، اما پرداخت معوقات بغداد به تهران بدون مسلماً عواقب مالی در پی خواهد داشت. 

کمک شرکت‌های بین‌المللی نفت

عراق در جستجوی کمک شرکت‌های بین‌المللی نفت برای جمع‌‌آوری گازهای همراه با نفت است. براساس داده‌های بانک جهانی، میزان زیادی از تولیدات گاز عراق با نفت پمپاژ شده و این گاز همراه با نفت عمدتاً سوزانده می‌شود. 

اسماعیل در 19 سپتامبر گفت، بعد از تعویق سه ساله، شرکت ملی گاز جنوبی عراق و شرکت بیکر هیوز برنامه دارند تا پروژه بازیابی 200 میلیون فوت مکعب در هر روز را توسعه دهند.

در این پروژه گاز همراه با نفت از میدان‌های نفتی ناصریه و الغراف در استان جنوبی ذی قار فرآوری خواهد شد.

همچنین عراق قراردادهایی با شرکت توتال به ارزش 27 میلیارد دلار بسته است که پروژه 2 میلیارد دلاری جمع‌آوری گاز بخشی از آن است.

واحد شبکه جمع‌آوری گاز رَتَوی عراق ظرفیت جمع‌آوری 600 میلیون فوت مکعب در هر روز (گاز سوزانده شده همراه نفت) را خواهد داشت. همچنین در این پروژه 12000 بشکه در روز میعانات گازی و 3000 تن در روز ال‌پی‌جی برای استفاده در بازار داخلی تولید خواهد شد.

براساس گفته اسماعیل در مصاحبه مطبوعاتی در 5 سپتامبر، این پروژه گاز اتکای عراق به واردات از ایران، و همچنین سوزاندن سوخت‌های مایع برای تولید انرژی تا میزان 200000 بشکه در روز را کاهش خواهد داد. اسماعیل همچنین اضافه کرد، در حال حاضر، عراق برای هر میلیون بی تی یو (یکای حرارت بریتانیا) 8 دلار به ایران می‌پردازد، درحالی‌که پروژه رتوی هزینه نهایی برای گاز را به 1.50 تا 2 دلار در هر میلیون بی تی یو می‌رساند.

 

ارسال نظر