کد خبر : 46323

پروژه پلی‌اتیلن مجموعه شیمیایی حوزه بالتیک روسیه تا سال 2025 تولیدات را تا 3 میلیون تن در سال افزایش خواهد داد

پروژه پلی‌اتیلن مجموعه شیمیایی حوزه بالتیک روسیه تا سال 2025 تولیدات را تا 3 میلیون تن در سال افزایش خواهد داد

پتروتحلیل- بگفته رئیس مجموعه، پروژه 10 میلیارد یورویی مجموعه شیمیایی حوزه بالتیک روسیه که یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌های واحدهای پلی‌اتیلن در جهان می‌باشد، تولیدات تجاری خود را از اواسط 2024 آغاز کرده، و بازار داخلی و همچنین مقاصد صادراتی نظیر اروپا، آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا را زیر نظر دارد.

این پروژه پلی‌اتیلن، که نزدیک بندر Ust-Luga دریای بالتیک بنا شده است، از اتان واحد فرآوری گازی در نزدیکی خود استفاده می‌کند، و با فرآوری 3.6 میلیون تن در سال اتان، 3.1 میلیون تن در سال اتیلن و تا میزان 3 میلیون تن در سال پلی‌اتیلن تولید می‌کند.

این پروژه شامل دو فاز با زمان‌بندی متفاوت است. از فاز اول آن با ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال از اوسط 2024، و از فاز دوم آن با ظرفیت مشابه در سال 2025 بهره‌برداری خواهد شد. 

این واحد دارای 6 راکتور پلی‌اتیلن بوده، و شرکت یونیویشن آمریکا فناوری پلیمریزاسیون آن را تامین می‌کند. 

فناوری تَف‌کافت واحد کراکینگ اتان از مجموعه لوموس واقع در آمریکا تامین شده، و هر دو شرکت کاتالیزورها و راکتورها را تامین می‌کنند.

این پروژه قرارداد مهندسی، تدارکات و ساختی با شرکت ملی ساخت و مهندسی شیمیایی هفت چین دارد. 

همچنین این پروژه قرارداد مهندسی و تدارکاتی با شرکت آمریکایی مک‌درموت برای تف‌کافت و با شرکت دالیم کره‌جنوبی برای پلی‌اتیلن و آلفا اولفین خطی دارد. 

تولیدات آن‌ها شامل حدوداً 1.6 میلیون تن در سال پلی‌اتیلن سنگین، و 1.3 میلیون تن در سال پلی‌اتیلن سبک خطی و متالوسین پلی‌اتیلن سبک خطی می‌شود.

رئیس شرکت RusGasDobcha که صاحب این پروژه است به آیسیس گفت: «تکمیل ماشین‌آلات خط تولید اول تا پایان سال 2023 صورت خواهد گرفت، و برنامه داریم تولیدات آزمایشی و دیگر فعالیت‌ها را تا اوسط 2024 به سرانجام برسانیم.»

کنستانتین ماخو اضافه کرد: «تکمیل ماشین‌آلات خط تولید دوم در اواخر 2024 کلید خواهد خورد و تولیدات از سال 2025 آغاز خواهد شد.»

شرکت RusGasDobcha تحت مالکیت شرکت ملی گاز کشور است. رئیس این مجموعه از اشاره به نام سهام‌داران صرف‌نظر کرد، و اظهار داشت این اسامی محرمانه هستند.

محل این پروژه با توجه به دسترسی آن به بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین بندر در بالتیک، به علاوه نزدیکی آن به یک خط لوله بزرگ، انتخاب شد. 

ماخو گفت: «ما تاکید می‌کنیم که زیرساخت ما کاملاً شفاف است – بسیاری از شرکت‌های بزرگ از کشورهای متفاوت شامل آمریکا در کنار ما تلاش بسیاری در این پروژه داشته‌اند. البته که ما با این شرکت‌ها قراردادهایی حول فاش نکردن مراحل پروژه داریم.»

از 10 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای فرآوری گاز و واحد پلیمر، در حدود 6 میلیارد یوروی آن هزینه شده است. 

ساخت و ساز در سال 2020 آغاز شد و در حال حاضر ساختمان پی‌ریزی شده و ستون‌ها زده شده است. 

بگفته رئیس این مجموعه، در اکتبر 2021 اولین تجهیزات تحویل گرفته شده و نصب خواهد شد.

این پروژه شامل آلفا اولفین خطی، و واحد گاز 1-بوتن با ظرفیت 120000 تن در سال و واحد 1-هگزن با ظرفیت 50000 تن در سال تحت لیسانس فناوری شرکت اکسنز آمریکا می‌شود. 

این مجموعه همزمان با واحد گاز به مواد شیمیایی ساخته خواهد شد.

خبری از ظرفیت اضافی پلی‌اتیلن نخواهد بود

ماخو گفت که ظرفیت این واحد توسط تقاضای روزافزون جهانی پلی‌اتیلن جذب خواهد شد؛ او پیش‌بینی کرد تقاضای پلی‌اتیلن از 2020 تا 2025 حدود 20 درصد یا 20 میلیون تن افزایش یابد. 

او گفت: «ما جزء اولین هایی هستیم که هزینه‌های خود را به یک چهارم کاهش داده‌ایم، و فکر نمی‌کنیم که با عرضه بیش از حد مواجه باشیم. بر این باوریم که رشد مصرف کلی بازار، عرضه‌ از تجهیزات هزینه‌کاه ما را جذب خواهد کرد.

بگفته تحلیلگر آیسیس، جیمز ویلسون، آیسیس پیش‌بینی می‌کند که تقاضای پلی‌اتیلن جهانی از سال 2020 تا 2025 در حدود 20 درصد افزایش یافته و به 200 میلیون تن در سال برسد.

ویلسون گفت: «موج جدید توسعه واحدها که عمدتاً در آمریکا و چین می‌باشد، تا سال 2022 یا 2023 تکمیل خواهد شد، بنابراین پروژه بالتیک زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید که تقاضا به دنبال تعادل با عرضه بوده، و نرخ‌های بهره‌برداری افزایش خواهند یافت.»

عرضه اولیه سهام

رئیس مجموعه اعلام داشت که عرضه اولیه سهام مرحله مهمی در توسعه تجارت خواهد بود. 

ماخو تکمیل کرد: «در حال حاضر نمی‌توانیم سال دقیق عرضه اولیه سهام را مشخص کنیم، چون قصد داریم در ابتدا این پروژه عظیم را به سرانجام رسانده و این وام بزرگ را بازگردانیم. بر این باوریم که عرضه اولیه سهام تا سال 2027 منطقی نباشد.»

 

ارسال نظر