کد خبر : 46321

لیر در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح تاریخی سقوط کرد؛

آسیب ضعف لیر به سود خرید پلیمرها/ضعف لیر بر فروشندگان صادراتی تأثیر می گذارد

مواد کمی از ایران موجود است که معمولاً از سوی یک تامین کننده اصلی (هلدینگ خلیج فارس) است. مناقصه پلی اتیلن با چگالی بالا هم برای فیلم HDPE این هفته لغو و به اکتبر موکول شد ضعف لیر بر فروشندگان صادراتی تأثیر می گذارد و ممکن است انگیزه ای برای مبدل ها ایجاد کند، اما به همان اندازه می تواند عدم اطمینان را در بازار افزایش دهد

آسیب ضعف لیر به سود خرید پلیمرها/ضعف لیر بر فروشندگان صادراتی تأثیر می گذارد

پتروتحلیل-قیمتهای پلی اتیلن (PE) در بازار ترکیه، برای چندمین هفته متوالی ثابت بود. بیشتر بازیکنان قبل از ارائه پیشنهادات جدید برای ماه اکتبر که قرار است در هفته آینده ارائه شود، برای ارزیابی بازار عقب نشینی کرده اند.

بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه نرخ بهره را کاهش داد، اقدامی که اکثر تحلیلگران انتظار نداشتند. در نتیجه لیر در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح تاریخی سقوط کرد.

رئیس جمهور ترکیه، ترجیح مشهوری برای کاهش نرخ بهره برای مقابله با تورم دارد، اگرچه این امر از سوی اکثریت اقتصاددانان دقیقاً برعکس، ضروری تلقی می شود. کاوچی اوغلو در ماه مارس به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی منصوب شد و به نظر می رسد از توصیه رئیس جمهور خود پیروی می کند.

در همین حال لیر ضعیف می تواند به سود خرید آسیب برساند، افزایش تقاضای فصلی در اکتبر انتظار می رود در صورت تاخیر در حمل و نقل محدودیت موجود باشد.

همچنین مواد کمی از ایران موجود است که معمولاً از سوی یک تامین کننده اصلی (هلدینگ خلیج فارس) است. مناقصه پلی اتیلن با چگالی بالا هم برای فیلم HDPE این هفته لغو و به اکتبر موکول شد. از سوی دیگر پیشنهادات (HDPE) به دلیل مشکلات تولید محدود بود. 

با وجود این مشکلات، فیلم HDPE یکی از ضعیف ترین درجه های PE است.خطوط حمل و نقل نرخ بار را در هفته گذشته افزایش دادند و بسیاری از بازیکنان انتظار دارند بخشی از این مبلغ به پیشنهادات اکتبر منتقل شود. کسانی که مواد در راه دارند ممکن است با تصمیمات دشواری روبرو شوند ، زیرا زمان های متفاوت حمل و نقل و تاخیر در برنامه ریزی آینده تقریبا غیرممکن است.

در همین حال قیمت های پلی پروپیلن در بازار ترکیه این هفته دوباره افزایش یافت، زیرا فشار عرضه همچنان یک مسئله ثابت برای بازیگران بازار است.

تقاضای اساسی به طور قابل توجهی بهبود نمی یابد، اما تامین مواد به طور فزاینده ای چالش برانگیز شده است.

فعالیت بازار به طور کلی کاهش یافت، زیرا بسیاری از بازیکنان برای انتظار پیشنهادات جدید عقب نشینی کردند.

قیمت حمل و نقل توسط خطوط حمل و نقل - در برخی موارد تا سه رقم- افزایش یافت و این احتمال می رود در ماه آینده فشار را به پایین دست افزایش دهد. پس از آنکه بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را به طور غیرمنتظره کاهش داد، لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود رسید.

کاهش ارزش لیر می تواند تقاضا را تحت تأثیر قرار دهد

بازارهای واردات ضعیف می توانند سود خرید را محدود کنند و مسائل مربوط به عرضه احتمالاً تا سه ماهه پایانی باقی خواهد ماند. ضعف لیر بر فروشندگان صادراتی تأثیر می گذارد و ممکن است انگیزه ای برای مبدل ها ایجاد کند، اما به همان اندازه می تواند عدم اطمینان را در بازار افزایش دهد.

فروشندگان صادرات نیز تحت تأثیر مسائل حمل و نقل قرار می گیرند و خود را قادر به ارسال سفارشات تکمیل شده به مشتریان نمی دانند.

با این حال در این هفته قیمت پلی پروپیلن فایبر ایران با ۴۰ دلار افزایش به محدوده ۱۶۷۰ تا ۱۷۱۰ دلار در هر تن CPT بازار ترکیه گزارش شده است. قیمت فایبر خاورمیانه و هند هم ۳۰ دلار افزایش یافت و در بازار ترکیه به ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ دلار در هر تن CFR رسید. رافیای ایرانی هم در محدوده ۱۶۰۰ تا ۱۶۴۰ دلار در هر تن CPT ترکیه اعلام شده است که ۲۰ دلار گران شده است. رافیای خاورمیانه و هندوستان هم با ۱۰ دلار افزایش به کانال ۱۵۹۰ تا ۱۶۳۰ دلاری در هر تن CFR رسید.

 

ارسال نظر