کد خبر : 46320

بررسی جزئیات برنامه‌های بلندپروازانه شرکت ادنوک در صنایع پایین‌دستی‌؛

پروژه ۳.۵ میلیارد دلاریِ پالایشگاه الرویس بزرگ‌ترین پروژه ابوظبی با ظرفیت ۸۱۷۰۰۰ بشکه در روز است/شاخصی بین‌المللی راهی بازارهای نفتی آسیا می شود

پروژه ۳.۵ میلیارد دلاریِ پالایشگاه الرویس بزرگ‌ترین پروژه ابوظبی با ظرفیت ۸۱۷۰۰۰ بشکه در روز است/شاخصی بین‌المللی راهی بازارهای نفتی آسیا می شود

پتروتحلیل- در سال ۱۹۷۰ زمانی‌که شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) به دنبال شهری برای کارکنان صنعتی خود می‌گشت، شهر کویری نزدیک به میدان‌های نفتی خود با آب‌های عمیق در جهت دسترسی آسان برای کشتی‌های نفت‌کش را انتخاب کرد. امروز، الرویس بیش از یک شهر بندری است. عاملی بسیار مهم در بلندپروازی‌های ادنوک بوده، که نقش مهمی در تلاش مجموعه برای تبدیل قرارداد معاملات آتی جدید «موربان» به شاخصی بین‌المللی برای نفت‌های راهی آسیا بازی می‌کند.

این پروژه ۳.۵ میلیارد دلاریِ انعطاف‌پذیری نفتی در پالایشگاه الرویس، که بزرگ‌ترین پروژه ابوظبی با ظرفیت ۸۱۷۰۰۰ بشکه در روز می‌باشد، تقریباً نصف تجهیزات مجموعه را برای فرآوری نفت خام نوسازی کرده،‌ و بهترین گرید شرکت که شاکله قراردادهای معاملات آتی راه‌اندازی شده در ۲۹ مارس را تشکیل داده، در دسترس قرار می‌دهد. همزمان ۹ شریک بین‌المللی در معاملات آتی ابوظبی، ادنوک و اینترکانتینتال اکسچنچ بسیار امیداوارند تا قرارداد معاملات آتی نحوه قیمت‌گذاری محصولات تولید شده در غرب آسیا و فروخته شده به آسیا را دگرگون کند.

در این پروژه انعطاف‌پذیری نفتی که در حال حاضر ۸۵ درصد آن تکمیل شده است، پالایشگاه الرویس قادر خواهد بود تا برای اولین بار نفت زاکوم که از سکوهای نفتی استخراج می‌شود را فرآوری کند. پالایشگاه همچنین قادر خواهد بود تا از شروع ۲۰۲۲، ۵۰ گرید منطقه‌ای و بین‌المللی را فرآوری کند. انتظار می‌رود این پروژه تا ۲۰۲۳ تکمیل شود. 

ورای دگرگونی پالایشگاه

اما ادنوک در تلاش است تا علاوه بر پالایشگاه الرویس که در حال حاضر به ارزش 11 میلیارد دلار پروژه شامل پروژه پالایشگاه، در دست توسعه دارد، تحولاتی در دیگر مجموعه‌های خود به وجود آورد. 

از آنجایی‌که ادنوک به دنبال خودکفایی در گاز است، به دنبال توسعه فرآوری گاز خود بوده، و بزرگ‌ترین مجموعه این شرکت ۸ میلیارد فوت مکعب در هر روز یا ۸۵ درصد از نیاز گاز مجموعه را تامین می‌کند.

دو پروژه چند میلیارد دلاری در فرآوری گاز ادنوک قصد دارند تا از طریق طراحی کمپروسورهای جدید گاز و خطوط لوله، ظرفیت گاز الرویس را تقویت کرده و فروش شبکه گاز مجموعه را افزایش دهند. 

ادنوک به دنبال افزایش تولیدات، باید تجهیزات فرآوری گاز خود را نیز تقویت کند، به خصوص بعد از این‌که در سال ۲۰۱۹ خبر از پیدا کردن منبع قابل استخراجی با میزان ۱۶۰ تریلیون فوت مکعب علاوه بر ۲۷۳ تریلیون فوت مکعب قبلی داد.

افزایش عرضه گاز عاملی اصلی در برآورده کردن تقاضای انرژی داخلی و همچنین تامین خوراک صنعتی و پروژه‌های پتروشیمی در امارات متحده عربی می‌باشد. 

افزایش تولیدات پتروشیمی نیز یکی دیگر از بخش‌های اصلی برنامه‌های بلندپروزانه ادنوک در صنایع پایین‌دستی می‌باشد.

رئیس شرکت بروج هزیم السویدی به پلتس گفت، شرکت بروج که سرمایه‌گذاری مشترکی میان ادنوک و بوریالیس اتریش بوده و پلی‌اولفین تولید می‌کند، قصد دارد تا پایان ۲۰۲۱ ظرفیت خود را ۱۱ درصد افزایش داده و آن را به ۵ میلیون تن در سال برساند.

همچنین او اشاره داشت، شرکت بروج پروژه بزرگ پتروشیمی با نام بروج ۴ در دست دارد، که در حال حاضر به دنبال تائیدیه‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد. 

محور انرژی پاک

تولید هیدروژن و آمونیاک آبی به محور اصلی برای ادنوک بدل شده است، و قصد دارد همچنین از الرویس تقاضای روزافزون جهانی برای محصولات انرژی پاک را برآورده کند.

شرکت ادنوک و شریکش فرتی‌گلوب با سه مشتری ژاپنی قراردادی حول آمونیاک آبی امضا کرده‌اند، و قراردادهای بیشتری در راه است. 

فرتی‌گلوب، که مشارکتی ۵۸ به ۴۲ میان شرکت‌های او‌سی‌‌آی هلند و ادنوک می‌باشد، آمونیاک آبی را در واحد فرتیل در الرویس تولید خواهند کرد. 

یکی از منابع شرکت ملی نفت، گاز و فلزات ژاپن اخیراً به پلتس گفته است، مطالعه مشترکی در ژوئیه میان شرکت‌های ادنوک، شرکت ملی نفت، گاز و فلزات ژاپن، اینپکس و جِرا صورت گرفته است که احتمال تولید ۱ میلیون تن در سال آمونیاک آبی در ابوظبی و انتقال آن به ژاپن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این توافق شامل اولین قرارداد سوخت آمونیاک وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در همکاری با ادنوک در ژانویه می‌باشد، زیرا توکیو قصد دارد زنجیره عرضه آمونیاک آبی خود را در صورت توان در غرب آسیا تا اواخر دهه ۲۰۲۰ توسعه دهد. 

همچین شرکت فرتی‌گلوب در پروژه تولید آمونیاک آبی با ظرفیت تولید ۱ میلیون تن در سال به ادنوک و صندوق ثروت ملی ابوظبی پیوسته است. انتظار می‌رود از این پروژه در ۲۰۲۵ در اکوسیستم صنعتی تعزیز که سرمایه‌گذاری شیمیایی مشترکی میان ادنوک و صندوق ثروت ملی ابوظبی می‌باشد، بهره‌برداری شود. 

رئیس اکوسیستم صنعتی تعزیز به پلتس گفت، ۷ پروژه در منطقه تعزیز شامل پروژه آمونیاک آبی در دست ساخت هستند که سرمایه‌گذاری آن‌ها در زمان تکمیل همه این پروژه‌ها از ۶ میلیارد دلار عبور می کند. 

مقامات این اکوسیستم به دنبال شرکای منطقه‌ای و جهانی برای این پروژه‌ها هستند، که در سال ۲۰۲۵ در مقیاس جهانی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد،‌ و در این بین نظر شرکت ریلاینس هند برای مشارکت در سه عدد از این پروژه‌ها را جذب کرده‌اند.

المهری، رئیس این اکوسیستم گفت: «با سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، به دنبال آوردن توانایی‌های عملیاتی، دسترسی به فناوری و خریدارانی هستیم که ما را در بازازیابی این محصولات حمایت می‌کنند.»

به دنبال توسعه ادنوک در برنامه‌های صنایع پایین‌دستی با پروژه‌ّهای مانند تعزیز،‌الرویس در تبدیل تولیدکننده نفت ملی به ​بازیگری در عرضه انرژی جهانی و رقیب بزرگان غربی حتی در حوزه محصولات پاک، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مترجم: رامین کریمی

ارسال نظر