کد خبر : 46319

چین به دنبال مقابله با آلودگی پلاستیک

احتمال می‌رود اعمال این برنامه تقاضای کلی پلیمرها را کاهش داده، و بخش‌هایی از صنایع پایین‌دستی پلی‌اتیلن را در بلندمدت تحت تاثیر قرار دهد

چین به دنبال مقابله با آلودگی پلاستیک

پتروتحلیل- چین برنامه‌ای 5 ساله برای مهار آلودگی پلاستیک ارائه داده است، که در طی آن قصد دارد تا سال 2025، آلودگی پلاستیک‌های سفید و یک‌بارمصرف را که در نتیجه بسته‌بندی بیش از حد و استفاده بیش از اندازه از محصولات پلاستیکی ایجاد می‌شود، مهار کند. احتمال می‌رود اعمال این برنامه تقاضای کلی پلیمرها را کاهش داده، و بخش‌هایی از صنایع پایین‌دستی پلی‌اتیلن را در بلندمدت تحت تاثیر قرار دهد. 

این برنامه به دنبال کاهش میزان تولید و استفاده از پلاستیک می‌باشد، و در آن بین در تلاش است تا جایگزین‌های پلاستیک‌ّها، و استاندارد سازی دفع و بازیافت پسماند پلاستیک را توسعه دهد. این برنامه در 15 سپتامبر و به صورت مشترک توسط آژانس اصلی برنامه‌ریزی اقتصادی چین و وزارت محیط زیست کشور ارائه شد.

محصولات پلاستیکی یک‌بارمصرف در خرده‌فروشی‌ها، پست سریع اکسپرس، بسته‌بندی غذا و دیگر بخش‌های اساسی تا 5 سال آتی کاهش خواهند یافت. 

بسته‌بندی‌های ثانویه پست سریع اکسپرس متوقف خواهد شد، و بسته‌بندی‌های بازیافتی تا حدود 10 میلیون واحد افزایش خواهند یافت. کاهش بسته‌بندی‌ها منتج به کاهش تقاضای پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن می‌شود. بسته‌بندی‌های پست اکسپرس عمدتاً پلی‌اتیلن سنگین،‌ پلی‌اتیلن سبک و پلی‌پروپیلن رافیا هستند. بسته‌بندی‌های غذا از پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن ترفتالات و پلی‌کربنات ساخته می‌شود.

استفاده کیسه‌های پلاستیکی مورد استفاده در خرده‌فروشی‌‌ها با ضخامت کمتر از 0.025 میلی‌متر، که عمدتاً از پلی‌اتیلن سنگین ساخته شده‌اند، ممنوع خواهد شد. پلی‌اتیلن فیلم کشاورزی، پلی‌اتیلن سبک خطی و پلی‌اتیلن‌های سبک باضخامت کمتر از 0.01 میلی‌متر ممنوع خواهند شد. محصولات شیمیایی حاوی مواد پلاستیکی و دیگر محصولات که به طور بالقوه برای محیط زیست و سلامت انسان مضر هستند نیز ‌ممنوع خواهند شد.

توسعه محصولات جایگزین

محصولات جایگزین نظیر بامبو و محصولات چوبی، محصولات کاغذی و محصولات پلاستیکی تجزیه‌پذیر برای کاهش استفاده از پلاستیک‌ها توسعه داده خواهند شد. 

استانداردهای کیفی و ایمنی محصولات نامبرده بهبود خواهد یافت. تحقیقات، آزمایش‌ها و ارزیابی‌های جامعیاز مکانیسم‌های متفاوت تجزیه و تاثیر آن بر محیط زیست، انجام خواهد شد. شرایط و روش‌های تجزیه، استاندارد‌ سازی خواهد شد تا کیفیت و عملکرد پلاستیک‌ّهای تجزیه‌پذیر بهبود یافته و هزینه‌ها کاهش یابند.

دفع و بازیافت

سیستم‌هایی برای جداسازی، جمع‌آوری، انتقال و پردازش زباله‌های خانگی در شهرها کار گذاشته خواهد شد. 

ظرفیت سوزاندن پسماند شهری به حدود 800000 تن در روز افزایش خواهد یافت، و همزمان دفن پسماند پلاستیک به صورت مستقیم در زیر خاک به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. 

بازیافت فیلم کشاورزی تا 85 درصد افزایش خواهد یافت، و نرخ رشد پسماندفیلم‌های پوشاننده گیاه در بازار داخلی به صفر خواهد رسید.

 

ارسال نظر