کد خبر : 46312

نرخ باربری قیر بشکه‌ای از ایران شاهد سیر صعودی قیمت‌ها بود

نرخ باربری قیر بشکه‌ای از ایران شاهد سیر صعودی قیمت‌ها بود

پتروتحلیل-رامین کریمی:کمبود کانتینرهای باربری و کشتی در ایران موجب افزایش ناگهانی نرخ باربری قیر در یک ماه گذشته از این کشور شده است. 

نرخ باربری کانتینرها به صورت عمومی از 15 تا 18 اوت، تا میزانی افزایش یافت، و خریداران در آفریقا و آسیا به آرامی در حال پذیرفتن آن هستند. نرخ‌های باربری فله تغییر قابل‌توجهی نداشتند. 

یکی از معامله‌کنندگان بازار گفت: «افزایش نرخ توسط تمام خطوط کشتیرانی در میزان‌های متفاوت اعمال شد، و از میزان 50 تا 250 دلار در هر کانتینر متناسب با تقاضا و مقصد قابل مذاکره بود.

نرخ‌های باربری از بندرعباس به جبل علی امارات در مسیرهای متفاوت در میزان 50 تا 150 دلار در هر جعبه (2.50 تا 7.50 دلار در هر تن) قرار گرفتند، درحالی‌که نرخ‌های باربری بعد از سیر افزایشی به موندرا/ناواشیوا هند به میزان 150 تا 250 دلار در هر جعبه (7.50 تا 12.50 دلار در هر تن) رسیدند.

رزرو تعداد بالای کانتینرهای باربری از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بندرهای غرب هند نظیر موندرا و ناواشیوا با افزایش 150 دلار در هر کانتینر (7.50 دلار در هر تن) همراه شدند. چندین شرکت کشتیرانی خارجی نیز نرخ‌هایی در میزان 550 تا 670 دلار در هر کانتینر (27.50 تا 33.50 دلار در هر تن) ارائه دادند. نرخ‌ها به بندرهای شرق آفریقا مانند مومباسا کنیا و دارالسلام تانزانیا به 1550 تا 1700 دلار در هر کانتینر (77.50 تا 85 دلار در هر تن) افزایش یافتند. نرخ‌های باربری به بندرهای چین نظیر کینگداو از 500 تا 550 دلار در هر کانتینر سابق، به 550 تا 620 دلار در هر کانتینر (27.50 تا 31 دلار در هر تن) افزایش یافتند.

یکی دیگر از معامله‌کنندگان بازار گفت: «اخیراً به دلیل کمبود کانتینر در چین، کانینرهای خالی به بندرهای این کشور ارسال شدند.»

نرخ‌های باربری از بندرعباس به بندرهای اصلی بنگلادش نظیر چیتاگونگ در میزان 1400 تا 1650 دلار در هر کانتینر (70 تا 82.50 دلار در هر تن) قرار گرفتند، درحالی‌که نرخ‌‌ّها به بندرهای اندونزی 250 دلار در هر کانتینر(12.50 دلار در هر تن) افزایش یافتند، و به 1230 دلار در هر کانتینر (61.50 دلار در هر تن) رسیدند.

به دلیل سیر صعودی اخیر قیمت‌ها، قیمت محموله‌های فله‌ای در مقایسه با محموله‌های بشکه‌ای بسیاری رقابتی شده است. مذاکرات حول محموله‌های فله در مقایسه با بشکه‌ای بیشتر بوده است.

درحالی‌که افزایش عمومی قیمت‌ها منتج به افزایش نرخ باربری در سراسر منطقه شده، چندین معامله‌کننده داخلی نسبت به تداوم این روند صعودی تردید داشتند. 

یکی از معامله‌کنندگان اماراتی اظهار داشت، از آنجایی‌که حجم‌های تجاری قیر در غرب آسیا نسبتاً به دلیل سکون تقاضا از واردکنندگان بزرگی نظیر هند، تحت فشار است، «توان شرکت‌های کشتیرانی برای تداوم اعمال نرخ‌های بالای باربری در بلندمدت کمتر محتمل است.

با گذر زمان خریداران خود را با افزایش هزینه‌های واردات از ایران تطبیق می‌دهند. یکی از واردکنندگان بزرگ هندی گفت: «ما انتخابی نداریم و سرانجام باید این موضوع را بپذیریم.»

نرخ‌های باربری محموله‌های بشکه‌ای از جبل علی می‌تواند به دلیل انتقال کشتی به کشتی از کشتی‌های ایرانی به دیگر کشتی‌ها به مقصد دیگر بندرهای غرب آسیا، شامل افزایش هزینه باشد. پیش‌بینی می‌شود این تغییر قیمت‌ها از اواخر سپتامبر اعمال شود، اگرچه جزئیات بیشتری در دسترس نبود. 

 

 

ارسال نظر