کد خبر : 46309

افزایش فروش پتروشیمی و سوخت ایران به دلیل تحریم ها نسبت به صادرات نفت خام/شرکت های چینی همچنان خریدار اصلی گاز مایع ایران (LPG) ، متانول و بسیاری از محصولات دیگر ایران هستند

آمارهای وزارت نفت و بانک مرکزی نشان می دهد ایران در سال 2020 پتروشیمی و فرآورده های نفتی به ارزش تقریبا 20 میلیارد دلار صادر کرده است که دو برابر ارزش صادرات نفت خام آن است.

افزایش فروش پتروشیمی و سوخت ایران به دلیل تحریم ها نسبت به صادرات نفت خام/شرکت های چینی همچنان خریدار اصلی گاز مایع ایران (LPG) ، متانول و بسیاری از محصولات دیگر ایران هستند

پتروتحلیل-منابع تجاری و مقامات گفتند که صادرات سوخت و پتروشیمی ایران در سال های اخیر علیرغم تحریم های شدید ایالات متحده رونق گرفته است و باعث شده ایران در صورت لغو محدودیت های واشنگتن فروش خود را در آسیا و اروپا را به سرعت افزایش دهد.

ایالات متحده در سال 2018 تحریم هایی را علیه صنعت نفت و گاز ایران وضع کرد تا منبع اصلی درآمد در اختلاف با تهران بر سر کار هسته ای آن را خفه کند.

این مراحل صادرات نفت را فلج کرد اما فروش سوخت و مواد پتروشیمی را که ردیابی آنها دشوارتر است ، متوقف کرد. نفت خام را می توان با درجه و دیگر ویژگی های آن ایرانی نامید، در حالی که نفتکش های بزرگ با سهولت بیشتری از طریق ماهواره قابل ردیابی هستند.

آمارهای وزارت نفت و بانک مرکزی نشان می دهد ایران در سال 2020 پتروشیمی و فرآورده های نفتی به ارزش تقریبا 20 میلیارد دلار صادر کرده است که دو برابر ارزش صادرات نفت خام آن است. دولت در ماه آوریل گفت که آنها منبع اصلی درآمد آن بودند.

حمید حسینی ، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت ، گاز و پتروشیمی ایران در تهران به رویترز گفت: "جهان وسیع است و راه های فرار از تحریم ها بی پایان است."

او گفت که قیمت های رقابتی و موقعیت ایران ، نزدیک خطوط اصلی حمل و نقل ، محصولات آن را جذاب کرده است.

همچنین خریداران محصولات تصفیه شده بیشتر از واردکنندگان دارای پالایشگاه هایی هستند که برای پردازش نفت خام ایران پیکربندی شده اند.

علاوه بر این، ایران مقداری سوخت با کامیون ها به همسایگان خود صادر می کند که شامل معاملات کوچکی است که تشخیص آن برای خزانه داری آمریکا دشوار است.

تهران از ماه آوریل در حال مذاکره برای احیای پیمان هسته ای خود با شش قدرت جهانی است، پس از آنکه ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال 2018 از توافق خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد. ایران می گوید تنها در صورت لغو تحریم های آمریکا فعالیت هسته ای خود را تحت این پیمان محدود می کند.

منبع درآمد

در همین حال ، ایران خود را به خوبی آماده کرده است که در صورت کاهش اقدامات، پاسخ دهد. به گفته اداره گمرک، در حالی که بیشتر جهان توان پالایشگاه ها را در زمان همه گیری کووید -19 کاهش داده است، صادرات بنزین ایران در سال 2020، 600 درصد سالانه به 8 میلیون تن یا 180 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. تا سال 2018، ایران بنزین وارد می کرد.

حسینی گفت درآمد ایران از صادرات بنزین در سال 2020 بالغ بر 3 میلیارد دلار بوده است.

یک منبع نزدیک به وزارت نفت گفت: تولید نفت ایران در حال حاضر حدود 2 تا 2.5 میلیون بشکه در روز است و حدود 2 میلیون بشکه در روز به پالایشگاه های داخلی و تقریبا 500 هزار بشکه در روز به صادرات اختصاص داده شده است. در صورت لغو تحریم ها دو تا سه ماه

تا زمان اعمال تحریم ها ، صادرات نفت خام منبع درآمد اصلی ایران بود که معمولاً از 2 میلیون بشکه در روز فراتر می رفت و در سال 2018 به 2.8 میلیون بشکه در روز رسید.

یک منبع نزدیک به وزارت نفت ایران که خواست نامش فاش نشود، گفت: بنزین با کامیون به افغانستان و پاکستان تحویل داده شد و به امارات متحده عربی (امارات) از طریق خلیج فارس منتقل شد.

وزارت امور خارجه و همکاری های بین المللی امارات در این باره اظهار نظری نکرده است.

ایران در ماه آگوست صادرات سوخت به افغانستان را به درخواست طالبان از سر گرفت، یک گروه مسلمان سنی که پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای غربی به قدرت رسید و ایران شیعه در گذشته با آن روابط تیره ای داشت.

معامله گران گفتند عراق و برخی از کشورهای آفریقایی نیز بنزین ایرانی خریداری کردند، در حالی که چندین محموله بنزین به ونزوئلا ، که مانند ایران عضو اوپک است، حمل می شد.

دولت عراق که سالها گاز و برق را از همسایه خود تحت معافیت آمریکا وارد کرده است ، به درخواست ها برای اظهارنظر درباره تجارت بنزین پاسخ نداد.

خریداران دلگرم کننده

در بیانیه وزارت نفت ایران آمده است که صادرات پتروشیمی در سال 2020 از حدود 20 میلیون تن در سال 2019 به 25 میلیون تن افزایش یافته است ، در حالی که ظرفیت پتروشیمی ایران در سال 2020 از 77 میلیون تن در سال 2019 به 90 میلیون تن در سال افزایش یافته است. منابع معاملاتی گفتند ایران اغلب قیمت هایی را ارائه می دهد که هزینه حمل و بیمه را پوشش می دهد، در کنار هزینه های اضافی برای معاملات بانکی. منابع تجاری گفتند که این موارد اضافی هزینه محصولات ایرانی را تا 25 درصد افزایش داده است.

حتی کشورهایی که به دنبال اعمال تحریم های ایالات متحده هستند، گاهی اوقات برای متوقف کردن همه تجارت با ایران تلاش کرده اند.

هند واردات اوره ایران را در مناقصه های داخلی تحت فشار آمریکا ممنوع کرد، اما حسینی گفت محصولات ایرانی هنوز از طریق واسطه ها عرضه می شود.

وزارت کود هند، که مناقصه های واردات را تهیه می کند، به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. مقامات امارات و عراق نیز فوراً پاسخی ندادند.

منابع تجاری گفتند که شرکت های چینی همچنان خریدار اصلی گاز مایع ایران (LPG) ، متانول و بسیاری از محصولات دیگر هستند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای به رویترز گفت که چین و ایران همواره از اصول همکاری ، کار عادلانه و برد برد پیروی کرده و در چارچوب حقوق بین الملل کار می کنند.

در این بیانیه آمده است که چین با تحریم های یک جانبه مخالف است و از ایالات متحده خواست تا آنچه را که "صلاحیت بازوی بلند" چنین تحریم هایی می داند حذف کند.

جف مولت، متخصص متانول در IHS Markit ، با اشاره به بازارهای دیگر مانند تایوان ، ژاپن گفت: "در صورت لغو کامل تحریم های بین المللی، ایران به جای اینکه اکثریت قریب به اتفاق وارد چین شود، به صادرات متانول به مکانهای سنتی خود باز می گردد؛ یعنی کره جنوبی و اروپا.

آوریل تان، تحلیلگر ارشد IHS، گفت: انتظار می رود در صورت لغو تحریم ها، صادرات ایران افزایش یابد، به ویژه صادرات نفت کوره و گاز مایع (LPG) به آسیا.

منبع:رویترز

مترجم: مهشید سلیمانی

 

ارسال نظر