کد خبر : 46307

فاصله قیمتی بوتادین –نفتا آسیا همزمان با تقاضای ضعیف آمریکا به کمترین میزان‌های خود در سه ماه اخیر رسید

فاصله قیمتی بوتادین –نفتا آسیا همزمان با تقاضای ضعیف آمریکا به کمترین میزان‌های خود در سه ماه اخیر رسید

پتروتحلیل-رامین کریمی: براساس داده‌های پلتس، فاصله قیمتی بوتادین-نفتا آسیا در 9 سپتامبر همزمان با تداوم تقاضای ضعیف بوتادین در آمریکا، و حتی با وجود آسیب توفان آیدا به واحدهای کشور و کاهش مقداری از عرضه، به کمترین میزان‌های خود در سه ماه اخیر رسید. 

براساس داده‌های پلتس، فاصله قیمتی میان بوتادین (سی‌اف‌آر) چین و نفتا (سی‌اف‌آر) ژاپن در مقایسه روزانه 59.125 دلار در هر تن کاهش یافت و در 9 سپتامبر در میزان 597.375 دلار در هر تن قرار گرفت، که این قیمت بعد از میزان 560 دلاری در 17 ژوئن، در رتبه دوم کمترین میزان‌ها در ایام اخیر قرار گرفت. فاصله قیمتی بوتادین-نفتا از 19 فوریه بالای حداقل میزان سربه‌سری 250 تا 300 دلار در هر تن قرار داشته است.

عرضه بالای بوتادین

بعد از این‌که از اواخر اوت میل به خرید از آمریکا کاهش یافت، قیمت‌های بوتادین آسیا شاهد روندی کاهشی بوده‌اند. بگفته منابع، کاهش عرضه بعد از تعطیلی واحدهای پتروشیمی در آمریکا به دلیل توفان آیدا، تقاضا را افزایش نداد. 

توفان آیدا ساحل خلیج آمریکا را در 29 اوت درنوردید، و موجب تعطیلی چندین واحد پتروشیمی شد. واحد بوتادین نورکو شل با ظرفیت 265351 تن در سال از 9 سپتامبر تعطیل است.

یکی از منابع تجاری گفت:‌ «از آنجایی‌که مصرف‌کنندگان نهایی بیش از نیاز خود خریداری کرده و تا اکتبر به اندازه کافی محموله دارند، ذخایر بوتادین در آمریکا بسیار بالاست.»

عرضه بوتادین آسیا نیز همچنان بالاست، زیرا چین به عنوان یکی از واردکنندگان اصلی این محصول، با روی کار آمدن ظرفیت‌های جدید صادرات خود را سرعت می‌بخشد.

داده‌های گمرکی چین نشان داد، در بازه ژوئیه تا اوت، دو واحد جدید بوتادین با مجموع ظرفیت 270 هزار تن در سال در این کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، درحالی‌که واردات بوتادین ژوئیه آن‌ها در مقایسه ماهانه 36 درصد افت کرد و به 7984 تن رسید، که کمترین میزان از اوت 2019 می‌باشد.

تقاضای کراکینگ‌ها نفتا را حمایت می‌کند

در این میان، بازار نفتا آسیا به واسطه حاشیه سودهای مناسب اولفین‌ّها و محدودیت عرضه آربیتراژ غربی به دلیل آسیب توفان آیدا به عملیات پالایشگاه‌ها در ساحل خلیجی آمریکا، مورد حمایت قرار گرفت.

بگفته منابع، احتمال می‌رود حاشیه‌سودهای مناسب تولید اتیلن، نرخ بهره‌برداری کراکینگ‌های بخار را برای حمایت از تقاضای کراکینگ‌های پایه نفتا، در بیشترین میزان ممکن حفظ کنند. 

براساس داده‌های پلتس، فاصله قیمتی میان اتیلن شمال شرق آسیا (سی‌اف‌آر) و نفتا ژاپن (سی+اف) در پایان معاملات 8 سپتامبر با 401.50 دلار در هر تن به بیشترین میزان در 14 هفته اخیر رسید، اما بعد از آن در 9 سپتامبر به 392.375 دلار در هر تن کاهش یافت. بگفته منابع بازار، فاصله قیمتی معمول برای تولیدکنندگان غیر یکپارچه همچنان بالای میزان سربه‌سری 350 دلار در هر تن بود. 

براساس داده‌های پلتس، شاخص محموله‌های نفتا ژاپن (سی+اف) آخرین بار در 9 سپتامبر در میزان 672.62 دلار در هر تن ارزیابی شد، که در مقایسه روزانه و هفتگی به ترتیب نشان‌دهنده افزایش 9.13 و 19.63 دلاری بود.  

آسیا به محموله‌های آربیتراژ غربی برای تامین کسری خالص 2 میلیون تنی منطقه در هر ماه، که حداقل 500000 تن آن از ساحل خلیجی آمریکا تامین می‌شود، متکی است. براساس داده‌های منابع بازار و پلتس، مجموع محموله‌های آربیتراژ نفتا بارگیری‌شده در اوت از ساحل خلیجی آمریکا، پرو و ساحل غربی آمریکا حداقل 756000 تن می‌باشد.

 

ارسال نظر