کد خبر : 46296

سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست در مورد افزایش هزینه‌های پلاستیک تا 7.1 تریلیون دلار در سال 2040 هشدار داد

سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست در مورد افزایش هزینه‌های پلاستیک تا 7.1 تریلیون دلار در سال 2040 هشدار داد

پتروتحلیل- براساس گزارش منتشر شده سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست، هزینه پلاستیک‌های تولید شده در سال 2040 برای جامعه، محیط زیست و اقتصاد به 7.1 تریلیون دلار، برابر 85 درصد از هزینه‌کرد سلامت جهانی در سال 2018، افزایش خواهد یافت، مگر این‌که اقداماتی صورت گیرد.

یکی از گروه‌های مشاورین سازمانی جهانی حفاظت از ممحیط زیست در دوشنبه مطلبی با عنوان «پلاستیک‌ها: هزینه‌ای برای جامعه، محیط زیست و اقتصاد» منتشر کرد و در آن به این موضوع اشاره داشت که، هزینه اجتماعی پلاستیک‌های تولید شده در سال 2019 در میزان 3.7 تریلیون دلار قرار گرفت، که از تولید ناخالص داخلی هند، یکی از بازارهای عظیم نوظهور آسیا، بیشتر بود.

براساس داده‌های این گزارش: «براساس سناریوهای معمول تجاری، تخمین زده می‌شود که تا سال 2040 تولید پلاستیک دوبرابر شده و آلودگی پلاستیک ورودی به اقیانوس‌ها به سه برابر و به میزان 29 میلیون تن افزایش یابد، و حجم کلی پلاستیک‌های اقیانوس را به 600 میلیون تن افزایش دهد.»

این گزارش اضافه کرد: «انتشار گازهای گلخانه‌ای از زیست‌چرخه پلاستیک، 20 درصد از کل میزان کربن جهانی را تشکیل خواهد داد، و بحران اقلیمی را تشدید خواهد کرد.»

براساس داده‌های این گزارش، هزینه پلاستیک برای جامعه، محیط زیست و اقتصاد 10 برابر قیمت پلاستیک خام در بازار است، و روش‌های امروزی برای حل بحران پلاستیک جوابگو نیستند.

این گزارش به ما نشان می‌دهد که قانون‌گذاری‌های غیریکپارچه و امتیازهای نابجا و همچنین، کمبود همکاری منابع فنی، حمایت‌های مالی، و داده‌های یکپارچه و نامتناض در مورد نشر پلاستیک در حال حاضر، هزینه‌های سنگینی روی دست کره ما گذاشته است.

برای حل این بحران در سطوح ساختاری و کاهش هزینه‌ها، سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست از دولت‌ها دعوت کرده تا مذاکرات خود را برای تنظیم موافقت‌نامه‌ای جهانی برای آلودگی دریایی پلاستیک در پنجمین جلسه مجمع محیط زیست سازمان ملل متحدد در فوریه 2022، آغاز کنند.

سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست همه اعضای سازمان ملل را ترغیب کرده تا با آغاز مذاکرات در جهت موافقت‌نامه‌ای جهانی برای مهار همه مراحل زیست‌چرخه پلاستیک، و توقف نشر آلودگی پلاستیک به دریاها تا سال 2030، حرکت کنند.

این سازمان اضافه کرد که هزینه‌های اجتماعی حال حاضر پلاستیک بسیار قابل توجه هستند، اما این فقط گوشه‌ای از مشکلات است.

در مجموع، هزینه‌های تاثیرات شناخته‌شده و بالقوه بر سلامت انسان و همچنین تاثیرات ایجاد شده در اکوسیستم‌های خشکی، همچنان یا اندازه‌گیری نشده‌اند و یا در حال حاضر توان اندازه‌گیری آن‌ها موجود نیست.

ارسال نظر