کد خبر : 46291

شرکت شینتک به دلیل کمبود خوراک تولیدات پی‌وی‌سی خود را تعطیل کرد/فورموسا در 5 سپتامبر به دلیل کاهش تولیدات بعد از آسیب توفان، اعلام فورس ماژور کرد

تعطیلی شرکت شینتک، مجموع ظرفیت تولیدی پی‌وی‌سی تعطیل شده در آمریکا را به 58 درصد رساند واحدهای پی‌وی‌سی لوئیزیانا نیز بعد از توفان آیدا تعطیل شدند

شرکت شینتک به دلیل کمبود خوراک تولیدات پی‌وی‌سی خود را تعطیل کرد/فورموسا در 5 سپتامبر به دلیل کاهش تولیدات بعد از آسیب توفان، اعلام فورس ماژور کرد

پتروتحلیل-رامین کریمی: منابع مطلع از شرکت در 7 سپتامبر به پلتس گفتند، شینتک واحد پلی‌ وینیل کلرید خود در فریپورت تگزاس با ظرفیت 1.45 میلیون تن در سال را به دلیل کمبود عرضه صنایع بالادستی وینیل کلرید مونومر تطعیل کرده است. 

براساس داده‌های پلتس، تعطیلی بزرگ‌ترین واحد تولیدی پی‌وی‌سی در آمریکا، مجموع ظرفیت تولیدی تعطیل در آمریکا را به حدود 58 درصد رساند. بعد از توفان آیدا در 29 اوت، 41 درصد دیگر نیز تعطیل شد. 

براساس گفته منابع مطلع، شرکت الین در فریپورت، با ظرفیت تولیدی 835000 تن در سال وینیل کلرید مونومر در هفته مشابه با شرکت شینتک، به دلیل مشکلات به وجود آمده در تجیهزات شرکت، تعطیل شد. تعطیلی هر دو واحد ارتباطی به توفان آیدا، که لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی و دیگر ایالت‌های شمال شرقی آمریکا را تحت تاثیر خود قرار داد، نداشت. 

الین شرکت شینتک را با وینیل کلرید مونومر برای ساخت پی‌وی‌سی تامین می کند، تا با استفاده از آن لوله‌، قاب‌های پنجره، وینیل سایدینگ و دیگر محصولات ساخته شوند. 

هیچکدام از این شرکت‌ها در مورد این اتفاقات واکنشی نشان ندادند. 

براساس گفته منابع، الین تمام موجودی وینیل کلرید مونومر انبار خود را بعد از تعطیلی به شینتک داد، و شینتک بعد از تمام شدن آن موجودی‌ها مجبور به تعطیلی شد.  

این میزان از تعطیلی ظرفیت‌های پی‌وی‌سی همراه با تعطیلی شرکت شینتک یادآور آن سرمای شدید در ساحل خلیج آمریکا و بسیاری از مناطق کشور در فوریه و تعطیلی اجباری چندین هفته‌ای بسیاری از واحدهای پتروشیمی است. واحدهای تولیدی وینیل کلرید در کنار رودخانه می‌سی‌سی‌پی تحت تاثیر آن سرمای سخت قرار نگرفتند. 

قیمت‌های پی‌وی‌سی صادراتی در اواخر مارس به دلیل کمبودهای عرضه ناشی از سرما به 1800 دلار در هر تن (اف‌ای‌اس هیوستون) افزایش یافت، و به بیشترین میزان‌های خود از زمان جمع‌آوری اولین داده‌ها توسط پلتس در سال 1983، رسید. براساس داده‌های پلتس، قیمت پی‌وی‌سی صادراتی آخرین بار در 1 سپتامبر در میزان 1675 دلار در هر تن ارزیابی شد، که این امر نشان‌دهنده بهبود قیمت‌ها از اواسط ژوئیه با میزان 1450 دلار در هر تن بود.

بعد از بهبود ساخت و ساز در آمریکا به واسطه همه‌گیری کووید-19 و جستجوی مصرف‌کنندگان برای فضای بیشتر به هنگام کار در خانه، قیمت‌های پی‌وی‌سی داخلی نیز ار اوسط 2020 سیر صعودی به خود گرفت. قیمت‌ها از ژوئن 2020،45.5 سنت در هر پوند (1003 دلار در هر تن) افزایش یافتند، و آخرین بار در 1 سپتامبر در میزان 91.5 تا 93.5 سنت در هر پوند (2017 تا 2061 دلار در هر تن) ارزیابی شدند.

منابع بازار گفتند که، تعطیلی شینتک علاوه بر تعطیلی‌های مربوط به توفان آیدا در لوئیزیانا، عرضه‌ای که در طی 2021 محدود بوده را محدودتر کرده، و احتمالاً قیمت‌ها را بیش از پیش تقویت کند.

یکی از منابع گفت: «اگر تعطیلی شینتک تداوم داشته باشد، شرایط پی‌وی‌سی از آنچه که ما برآورد می‌کردیم جدی‌تر می‌شود.

شرکت فورموسا پلاستیک بتن روژ، که دارای واحد پی‌وی‌سی با ظرفیت 513000 تن در سال می‌باشد، در 7 سپتامبر به صورت مقطعی فعالیت خود را مجدد آغاز کرد، و در انتظار عرضه خوراک گاز صنعتی عادی برای بازگشت به نرخ بهره‌برداری بالا است. براساس نامه یکی از مشتریان که در 7 سپتامبر به دست پلتس رسید، فورموسا در 5 سپتامبر به دلیل کاهش تولیدات بعد از آسیب توفان، اعلام فورس ماژور کرد. فورموسا به سوالات ما پاسخ نداد.

 

 

 

 

ارسال نظر