کد خبر : 46259

تقاضای اندک فاصله نقدی قیمت‌های نفتا ژاپن را به کمترین میزان در 8 ماه اخیر رساند

کاهش قیمت‌های نفت خام و ضعف تقاضای نفتا همزمان با تحت فشار قرار گرفتن بخش نفتا اروپا از آمیخته بنزین، منتج به جریان بیشتر نفتا آربیتراژ غرب به آسیا می‌شود

تقاضای اندک فاصله نقدی قیمت‌های نفتا ژاپن را به کمترین میزان در 8 ماه اخیر رساند

پتروتحلیل- افت تقاضای نفتا (خوراک پتروشیمی) تحویل اکتبر فاصله نقدی محموله‌ها به ژاپن را در 20 اوت به کمترین میزان خود در 8 ماه اخیر رساند.

جو بازار با وجود دیرکرد فعالیت مجدد واحدهای کراکینگ همزمان با عملیات‌های نگهداری و روند نزولی بازار نفتا اروپا، تحت فشار قرار گرفت.

فاصله نقدی برای محموله‌های نفتا با محتوای حداقل 65 درصد پارافین در 20 اوت در پایان معاملات بازارهای آسیا افت 5.50 دلاری را ثبت، و از ابتدای ماه در مقایسه با شاخص پلتس از نفتا ژاپن 9 دلار در هر تن افت کرد.

داده‌های پلتس نشان می‌دهد، این فاصله نقدی آخرین بار در 10 دسامبر 2020 به ثبت رسید.

پیش‌بینی می‌شود به دنبال عملیات نگهداری برنامه‌ریزی شده در واحد کراکینگ شرکت ال‌جی کِم در دائسان با ظرفیت تولید 1.2 میلیون تن در سال اتیلن، تقاضای نفتا چرخه تحویل اکتبر افت کند.

با توجه به دیرکرد راه‌اندازی مجدد واحد کراکینگ بخار پایه نفتا شرکت پتروشیمی سنگاپور در جزایر مربائو به دنبال عملیات نگهداری، همزمان با دیرکرد راه‌اندازی مجدد واحد کراکینگ پایه نفتا شرکت میتسویی کمیکال ژاپن در شهر چیبا، تقاضای نفتا مصرف‌کننده نهایی بیش از پیش تحت فشار قرار گرفت. بگفته منابع بازار، انتظار می‌رود فعالیت این دو واحد از دو ماه آتی، مجدداً آغاز شود.

علاوه بر این، شرکت ال‌جی کِم نرخ بهره‌برداری کراکینگ بخار شماره 1 خود در یئوسو با ظرفیت تولید 1.18 میلیون تن در سال اتیلنرا تا میزان 89 تا 90 درصد کاهش داده بود.

کاهش قیمت‌های نفت خام و ضعف تقاضای نفتا همزمان با تحت فشار قرار گرفتن بخش نفتا اروپا از آمیخته بنزین، منتج به جریان بیشتر نفتا آربیتراژ غرب به آسیا می‌شود. این امر شامل محموله‌های نفتا سواحل خلیجی ایالات متحده نیز می‌شود، زیرا پیش از این اروپا در حال رقابت با آسیا بر سر این محموله‌ها بود.

احتمال می‌رود به دلیل قیمت‌های بالای خوراک گاز مایع و حاشیه سودهای مثبت اولفین، نفتا در آسیا به عنوان خوراک اصلی پتروشیمی باقی بماند.

داده‌های پلتس نشان داد، به دنبال افت قیمت‌های نفتا، فاصله قیمتی اتیلن (سی‌ف‌آر) شمال شرق آسیا با نفتا ژاپن بهبود یافته و در آخرین ارزیابی‌ها در 20 اوت با افزایش 55.375 دلاری به 322.875 دلار در هر تن رسیده است. این میزان بالای قیمت سربه‌سری 250 دلار در هر تن تولیدکنندگان یکپارچه بوده، و در میزان معمول قیمت سربه‌سری 300 تا 350 دلار در هر تنی برای تولیدکنندگان غیریکپارچه می‌باشد.

ارسال نظر