کد خبر : 46238

اوپک+ با شروع افزایش تولید نفت خام، ایران را پشت سر می گذارد؛ آیا دوران بازاریابی آسان نفت برای ایران به پایان رسیده است؟

شرکت ملی نفت ایران NIOC در حال مذاکره با چندین کشور آسیای جنوب شرقی است که به طور معمول نفت خام خود را وارد نکرده اند، از جمله فیلیپین،تایلند، ویتنام و بنگلادش...

اوپک+ با شروع افزایش تولید نفت خام، ایران را پشت سر می گذارد؛ آیا دوران بازاریابی آسان نفت برای ایران به پایان رسیده است؟

پتروتحلیل-در صورتی که ایران بخواهد جایگاه خود را در بازار جهانی نفت بازپس بگیرد، زمانی برای از دست دادن ندارد. 

بیش از شش هفته از تعلیق مذاکرات توافق هسته ای در اواسط ماه ژوئن می گذرد. تأخیر بیشتر در لغو تحریم ها تهران را با بازار رقابتی نفت روبرو می کند، زیرا اوپک، روسیه و چند متحد دیگر در حال برنامه ریزی برای افزایش تولید نفت خام به میزان 400000 بشکه در روزتا پایان سال 2022 هستند.

اگر ایران بتواند برای رفع تحریم های محدود کننده فروش نفت خود با آمریکا توافق کند، ممکن است مجبور باشد با خریداران قبلی خودچانه بزند یا مشتریان جدید را با تخفیف قیمت جلب کند.

فریدون بارکشلی، که ده ها سال در ایران کار می کرد، می گوید: "مصرف کنندگان حق دارند در صورت عدم عرضه از ایران به دنبال جایگزین ها باشند. تولیدکنندگان و سایر اعضای اوپک و غیر اوپک حق دارند خلاء موجود در بازار را پر کنند." بخش نفت و رئیس گروه تحقیقات انرژی وین می گوید:”من معتقدم دوران بازاریابی آسان نفت برای ایران به پایان رسیده است.”

ایران عمدتا نفت خام ترش سنگین و متوسط ​​تولید می کند و با درجه های عربستان سعودی، عراق، روسیه، امارات متحده عربی، عمان، کویت، ونزوئلا و دیگران رقابت می کند.

صادرات نفت در ماه جولای در میان سهمیه بیشتر اوپک+ 1.4 درصد افزایش یافت

بر اساس سنجش منتشر شده توسط شرکت ملی نفت ایران، درجه صادرات اصلی ایران لایت با 33.6 گرانش API و 1.46 درصدگوگرد است.

بر اساس توافق اوپک پلاس، ایران از سهمیه تولید معاف است، اما صادرات نفت این کشور به دلیل تحریم هایی که رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای اعمال کرد، به شدت ضربه خورده است.

بر اساس برآوردهای پلتس، تولید نفت خام ایران از ماه آوریل تاکنون 50 هزار بشکه در روز افزایش یافته است، در حالی که بقیه ائتلاف اوپک+ حدود 1 میلیون بشکه در روز تولید خود را افزایش داده اند. نفت خام اوپک+ بیشتر در نتیجه توافق جدید عرضه این گروه وارد بازارمی شود و چندین عضو همان بازارهای کلیدی آسیا را با ایران هدف قرار می دهند.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیته انرژی پارلمان در 30 ژوئیه به رسانه های دولتی گفت: "به دست آوردن سهم ایران در بازار جهانی نفت نیازبه یک برنامه استراتژیک و دیپلماسی هوشمند دارد." ما باید روابط خود را با اعضای اوپک و مشتریان قدیمی نفت خود تقویت کنیم. ماهمچنین باید تلاش کنیم بازارها و مشتریان جدیدی پیدا کنیم. "

به دنبال مشتریان جدید

مقامات رئیسی به وظیفه خود اعتراف کرده اند، اما برنامه های دولت جدید برای NIOC هنوز مشخص نیست. رئیسی هنوز وزیر نفت خودرا که نماینده ایران در جلسات اوپک است، جایگزین بیژن زنگنه، نکرده است. محمد بارکیندو ، دبیرکل اوپک در مراسم تحلیف رئیسی شرکت کرد.

در همین حال، بارکشلی گفت که NIOC در حال مذاکره با چندین کشور آسیای جنوب شرقی است که به طور معمول نفت خام خود راوارد نکرده اند، از جمله فیلیپین، تایلند، ویتنام و بنگلادش، علاوه بر مشتریان سنتی خود در چین، هند، ژاپن و کره جنوبی و همچنین اروپا.

به گفته منابع بازار، چین از طریق تحریم ها همچنان خریدار نفت خام ایران است و برخی محموله ها نیز به ونزوئلا رفته است. اماصادرات به سایر کشورها تا زمانی که تحریم ها برداشته نشوند، شروع کننده است.

سازگاری با بازگشت ایران

کارشناسان هنوز انتظار دارند که پس از آغاز به کار رئیسی، توافق امکان پذیر باشد.

با این حال پلتس در یادداشت اخیر خود گفته است: " عدم توافق در مذاکرات با طولانی شدن وضعیت موجود افزایش خواهد یافت." 

چارچوب توافق در سپتامبر یا اکتبر می تواند شامل معافیت های موقتی از صادرات نفت شود که منجر به لغو کامل تحریم ها تا سه ماهه اول سال 2022 می شود که به صادرات نفت خام و میعانات گازی از 750،000 بشکه در روز در ماه ژوئیه به 1.3 میلیون بشکه در روز در دسامبر و 1.7 میلیون بشکه در روز در مارس 2022 افزایش خواهد یافت، تا آن زمان، تولید نفت خام اوپک+ 3.2 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد، اگر اتحادیه با افزایش برنامه ریزی شده تولید خود ادامه دهد.

مقامات اوپک پلاس گفته اند که منتظرند ببینند چشم انداز نفت ایران چگونه تغییر می کند، اما در این مرحله، برنامه خاصی مشخص نشده است.

افزایش شدید تقاضای نفت در حال حاضر ممکن است همه تولیدکنندگان را راضی نگه دارد، اما هر گونه کاهش یا افزایش سطح مصرف، همانطور که بسیاری از تحلیلگران می گویند ممکن است در زمستان رخ دهد و فشار را بر ایران وارد خواهد کرد.

ارسال نظر