کد خبر : 46224

کاهش فاصله قیمتی پلی‌اتیلن و اتیلن آسیا در سه‌ماهه دوم منتج به کاهش حاشیه سودهای پلی‌اتیلن شد/واحدهای جدید پلی اتیلن و پلی پروپیلن در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در آسیا

قیمت‌های نفتا در کنار نفت خام بازارهای معاملات آتی اوج گرفتند. کاهش فاصله قیمتی پلی‌پروپیلن و پروپیلن در سه‌ماهه دوم منتج به کاهش حاشیه سودهای پلی‌پروپیلن شد.

کاهش فاصله قیمتی پلی‌اتیلن و اتیلن آسیا در سه‌ماهه دوم منتج به کاهش حاشیه سودهای پلی‌اتیلن شد/واحدهای جدید پلی اتیلن و پلی پروپیلن در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در آسیا

7DA4090D-C86E-430D-A281-1BB62A314E82

پتروتحلیل-تقاضای پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن بازارهای آسیا در سه‌ماهه دوم سال جاری به چند دلیل اعم از خرید نیاز محور به دلیل سیر نزولی قیمت‌ها، افزایش تعداد مبتلایان کرونا و اختلالات زنجیره عرضه، ضعیف بود. 

موج‌های جدید کووید 19 در جنوب شرق و جنوب آسیا، محدودیت‌هایقرنطینه‌ای جدیدی در سراسر کشورها به وجود آورد، که بخش‌های تولید و خدمات‌رسانی را به دنبال کاهش سرعت فعالیت‌های بازرگانی، تحت تأثیر قرار داد. تبدیل‌کنندگان صنایع پایین‌دستی در هند و جنوب شرق آسیا درنتیجه محدودیت ظرفیت نیروی انسانی و کاهش تقاضای محصولات نهایی و متعاقباً رزین‌های خام، نرخ بهره‌برداری خود را کاهش دادند.

افت شاخص مدیران خرید بخش تولید هند در ژوئن به 48.1 واحد،نشان‌دهنده اولین مقیاس منفی و کمترین سطوح از ژوئیه 2020 بود. مطالعه 50 شاخص گسترش ظرفیت اقتصادی نشان می‌دهد، شاخص مدیران خرید بخش تولید آسیا در ژوئن به 49.0 واحد کاهش یافت. شاخص مدیران خرید آسیا در آوریل 2021 با میزان 51.9 واحد به بیشترین میزان خود در نزدیک به 7 سال اخیر رسید.

محدودیت کانتینر‌های باربری چین همچنان تقاضای صادراتی آن‌ها برای محصولات نهایی را تهدید می‌کند. تبدیل‌کنندگان صنایع پایین‌دستیچین به خریدهای نیاز محور خود ادامه دادند. اما هنوز مشخص نیست که آیا تقاضای فصلی در سه‌ماهه سوم هم‌زمان با پیش‌بینی تبدیل‌کنندگاناز تداوم اختلالات زنجیره عرضه، می‌تواند حرکت رو به جلویی داشته باشد یا خیر. 

به دنبال فروکش مشکلات تولید جهانی و شروع به کار واحدهای جدید در چین و متعاقباً افزایش عرضه، قیمت‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در سه‌ماهه دوم سال جاری سیر نزولی را آغاز کردند. مسائل ظرفیت بیش‌ازحد هم‌زمان با پیش‌بینی عقب‌ماندگی تقاضا از عرضه به دلیل ضعف رشد اقتصادی در طی پاندمی، در هر دو بازار جلوه کرد.  

پیش‌بینی می‌شود چین در سال 2021، درمجموع 5.8 میلیون تن به ظرفیت پلی‌اتیلن و 5.2 میلیون تن به ظرفیت پلی‌پروپیلن خود اضافه کند. تقریباً به ترتیب 21 درصد و 44 درصد از ظرفیت‌های جدید پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلنمورد انتظار در چین فعالیت خود را از نیمه اول سال آغاز کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود کشورهای کره جنوبی، هند، مالزی و ویتنام تا پایان سال 2021 درمجموع 4.3 میلیون تن به ظرفیت پلی‌اتیلن و 3 میلیون تن به ظرفیت پلی‌پروپیلن خود اضافه کنند. 

اما احتمال می‌رود آغاز فعالیت واحدها به دلیل محدودیت‌های کرونایی از زمان مشخص‌شده برای آن عقب بیافتد، و این امر می‌تواند منتج به کاهش سرعت رسیدن نیروهای کار داخلی و خارجی برای ساخت‌وساز و بهره‌برداری از واحد شده، و همچنین مشکلات مالی به بار بیاورد. به تعویق افتادن شروع فعالیت واحدهای جدید تا حدی، قیمت‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن آسیا در نیمه اول سال جاری را حمایت کردند.

 

 

ارسال نظر