کد خبر : 46221

پلیمر‌های آسیا: افت قیمت‌ها به دنبال افزایش عرضه و اما حمایت خوراک‌ها؛

آیا حاشیه سودهای اندک و ضعف تقاضا،تولیدکنندگان بیشتری را به کاهش تولید واخواهد‌داشت یا خیر؟/نرخ باربری پلیمر در یک سال گذشته سه و چهار برابر شده است

خریداران پلیمر در سراسر جهان هم‌زمان با سیر نزولی قیمت‌ها و دورنمای نامشخص تقاضا، واردات از مسیرهای بلند را به حداقل رساندند. محدودیت‌های باربری و تراکم بالا در بندر‌های ترابری، و هم‌زمان تحویل‌‌ دهی‌ های طولانی‌مدت موجب ضرر کردن خریداران شده است...

آیا حاشیه سودهای اندک و ضعف تقاضا،تولیدکنندگان بیشتری را به کاهش تولید واخواهد‌داشت یا خیر؟/نرخ باربری پلیمر در یک سال گذشته سه و چهار برابر شده است

پتروتحلیل-مهدی کائینی: قیمت‌های پلیمر آسیا بعد از اولین آسیب‌های کووید 19 به فعالیت‌های بازرگانی و اقتصاد جهانی در آوریل 2020، در طی یک سال گذشته به‌تدریج از کمترین میزان‌های خود در 10 سال اخیر بهبود یافته‌اند. 

از ابتدای کووید 19 عملیات تأمین‌ و نگهداری واحد‌ها، اختلالات تولید و تقاضای پایدار، قیمت‌های پلیمر آسیا را به‌طور مداوم افزایش داده‌اند. اما بعدازاینکه بهبود تدریجی عرضه و قیمت‌های بالای پلیمر با ایست رشد تقاضا مواجه شدند، قیمت‌های پلیمر در نیمه دوم سال جاری شاهد روند نزولی شدیدی بودند.  

گرید‌های پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در آوریل 2021 به ترتیب به‌طور میانگین 650 دلار در هر تن و 635 دلار در هر تن یا 94 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت یافتند. اما بعد از نرمال شدن عرضه پلیمر جهانی و تداوم اوج‌گیری ظرفیت تولید‌های جدید، تمام گرید‌ها بعد از رسیدن به اوج خود در آوریل 2021، افت قیمت پیدا کردند.

افت قیمت‌های پلی‌اتیلن سبک خطی آسیا بعد از عادی شدن عرضه

افت قیمت‌های پلی‌پروپیلن آسیا بعد از عادی شدن عرضه

تولیدات پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن آمریکا بعد از اختلالات به وجود آمده به‌واسطه سرمای شدید زمستانی در فوریه مجدداً آغاز شد و در آوریل به سیر سابق خود بازگشت. این امر سریعاً باعث کاهش صادرات پلیمر آسیا به آمریکا و افزایش عرضه در منطقه و نتیجتاً افت قیمت‌ها شد. 

افت تقاضای وارداتی و کاهش قیمت‌های پلیمر در چین، صادرات جنوب شرق آسیا به چین را کاهش و متعاقباً عرضه را برای تبدیل‌کنندگانمنطقه‌ای افزایش داد. به دنبال گسترش عظیم ظرفیت پلی‌پروپیلن چین از اواخر 2020، آربیتراژ طولانی‌مدت منتج به اوج‌گیری سریع صادرات پلی‌پروپیلن چین به دیگر بازارهای آسیا شد.  

صادرات جنوب شرق آسیا به چین تا آوریل نسبت به سال گذشته 39 درصد کاهش یافت

صادرات پلی‌پروپیلن جنوب شرق آسیا به چین تا آوریل نسبت سال گذشته 29 درصد کاهش یافت

مقصد اصلی صادرات پلی‌پروپیلن چین در نیمه آوریل 2021

جریان‌های تجاری پلیمر همیشه تحت تأثیر عوامل عرضه و تقاضا هستند. اما تداوم محدودیت و تردید در رابطه با دسترسی به کانتینر‌های باربری و درنتیجه ریسک افزایش هزینه‌های باربری، تولیدکنندگان را برآن داشت تا مسیرهایی با دسترسی بالای کانتینر را در اولویت قرار دهند. 

تداوم محدودیت کانتینرهای باربری می‌تواند منجر به تعویق افتادن تحویلدهی محموله‌ها از چندین هفته تا بیش از یک ماه شود. تولیدکنندگان هر دو هفته تا یک ماه با ریسک تغییرات صعودی هزینه‌های باربری مواجه هستند، و این امر به‌صورت غیرمستقیم سود فروش صادراتی آن‌ها بر پایه cfr را کاهش داده است. 

تولیدکنندگان آسیایی بعد از رویه کاهشی قیمت‌ها از آوریل، صادرات پلیمر خود به آمریکا و اروپا را کاهش دادند. این امر در کنار افزایش هزینه‌های باربری از جذابیت صادرات به این مناطق کاهش داد و منتج به دام افتادن عرضه اضافی در آسیا شد. این امر تعادل بازار جهانی را بیش‌ازپیش کاهش داد و پیش‌بینی می‌شود تجارت درون منطقه‌ای برای مدت بیشتری تداوم یابد. 

همچنین خریداران پلیمر در سراسر جهان هم‌زمان با سیر نزولی قیمت‌ها و دورنمای نامشخص تقاضا، واردات از مسیرهای بلند را به حداقل رساندند. محدودیت‌های باربری و تراکم بالا در بندر‌های ترابری، و هم‌زمان تحویل‌‌ دهی‌ های طولانی‌مدت موجب ضرر کردن خریداران شده است.

نرخ باربری پلیمر در طی نزدیک به یک سال گذشته سه و چهار برابر شده است

قیمت‌های خوراک باوجود سیر نزولی بازارهای مشتقی پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن، رویه صعودی خود را در سه‌ماهه دوم سال جاری حفظ کرده‌اند. قیمت‌های نفتا، خوراک اصلی تولیدکنندگان پتروشیمی آسیا، به‌تدریج در نیمه اول سال جاری هم‌زمان با بهبود قیمت‌های نفت خام صنایع بالادستی افزایش یافت. قیمت نفتا cfr ژاپن در اواسط ژوئیه در میزان 684 دلار در هر تن ارزیابی شد، که نشان‌دهنده افزایش 100 دلاری نسبت به آوریل سال جاری بود. 

در اواخر ژوئن، فاصله قیمتی میان پلی‌اتیلن سبک خطی و نفتا به 350 دلار در هر تن افت کرد، که نشان‌دهنده افت حدودی 270 دلاری نسبت به اوایل آوریل و حاشیه سودهای اندک تولیدکنندگان پلی‌اتیلن بود.  

قیمت‌های مونومر اتیلن و پروپیلن نیز از آوریل تا اواسط مه صعودی بود، که مستقیماً حاشیه سودهای تولیدکنندگان مستقل پلیمر را کاهش داد. اما قیمت‌های مونومر با انتظار بهبود در اواخر ژوئن و پیش‌بینی‌ها از افزایش عرضه ظرفیت‌های جدید در چین و کره جنوبی، از اواخر مه سیر نزولی به خود گرفتند. 

به دنبال ضعف تقاضا و هم‌زمان افزایش هزینه‌های خوراک و باربری، تولیدکنندگان پلیمر شاهد افت تدریجی حاشیه سودها بودند. احتمال می‌رود این امر به دنبال تلاش تولیدکنندگان برای حفظ قیمت‌ها و دفاع از حاشیه سودها، تا حدی از سرعت کاهش قیمت‌های پلیمر بکاهد.

باید منتظر ماند و دید که آیا حاشیه سودهای اندک و ضعف تقاضا،تولیدکنندگان بیشتری را به کاهش تولید واخواهد‌داشت یا خیر. اما اکثر تولیدکنندگان هم‌زمان با تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده و نشده و با توجه به سیر صعودی قیمت‌های خوراک و پیش‌بینی‌ها از روند مناسب عرضه، قیمت‌های صادراتی گرید های پلیمر پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن خود را افزایش دادند.

 

 

 

 

ارسال نظر