کد خبر : 46208

«دلتا» بر فعالیت ها در بازار صادرات پلیمر خاورمیانه قفل زد؛

تعطیلات عیدقربان و چشم انداز مبهم در بازار پلیمر ترکیه

تعطیلات عیدقربان و چشم انداز مبهم در بازار پلیمر ترکیه

پتروتحلیل- با فرا رسیدن تعطیلات عیدقربان، بازار پلیمر ترکیه که در هفته گذشته با اندکی افزایش قیمت برای پلی اتیلن ها و پلی پروپیلن ها روبه رو شده بود، در هفته جاری وارد فاز آرامش و ثبات شد.

البته با نزدیک شدن قیمت های پلیمر در بازار چین و ترکیه، پس از ماهها بی رغبتی معامله گران به خرید، حجم معاملات افزایش یافت، اما همچنان تردید در بازار و در هفته جدید نمایان شده است؛ چرا که با افزایش موارد ابتلا به دلتا در جنوب شرق آسیا و قفل شدن برخی از بازارها، فعالیت صادرکنندگان پلیمر در خاورمیانه کاهش یافته است. این در حالی است که هزینه های حمل دریایی محموله های پلیمر آمریکایی در بازار ترکیه افزایش یافته است.

البته نوسانات موجود در قیمت پلی اتیلن ها باوجود واکسیناسیون کرونا در ترکیه، همچنان نشان می دهد بازار با چشم اندازی مبهم مواجه است.

تعطیلات هم سبب شده تا پرداخت هزینه های صادرات به دلیل نگرانی از عدم حمل محموله ها کندتر از گذشته انجام شود و این موضوعات در هفته جاری بازار را وارد فاز آرامش کرده است.

با این حال در هفته جاری همچنان پلی اتیلن سبک در بازار ترکیه به کاهش خود ادامه داد؛ به این ترتیب پلی اتیلن سبک خاورمیانه با ۲۰ دلار کاهش به کانال ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ دلاری به صورت CFR در بازار ترکیه رسید.

پلی اتیلن های سبک ایران نیز در کانال ۱۴۰۰ تا ۱۴۸۰ دلاری به صورت CPT با۳۰ دلار افت روبه رو شدند.

نکته ای که در این هفته بیش از ماههای قبل در بازار ترکیه به چشم می خورد، قیمت های ایران در نشریه آیسیس است که ارزان تر محموله های خاورمیانه و آمریکا ثبت شده اند.

گریدهای دیگر پلی اتیلن ها روندی ثابت نسبت به هفته گذشته داشتند؛ به طوری که پلی اتیلن های سبک خطی در کانال ۱۲۰۰ تا ۱۲۷۰ دلاری به صورت CPT برای محموله های ایرانی ثبت شدند.

پلی اتیلن های سنگین فیلم هم برای محموله های ایرانی که به کمترین رقم در هفته گذشته رسیده بود، این هفته همچنان در کانال ۱۲۱۰ تا ۱۲۴۰ دلاری به صورت CPT باقی ماندند. پلی اتیلن های سنگین بادی هم برای محموله های ایرانی در کانال ۱۱۳۰  تا ۱۱۸۰ دلاری به صورت CPT گزارش شده و ثابت بوده است.

در گروه پلی پروپیلن ها، گرید رافیای خاورمیانه در کانال ۱۳۳۰ تا ۱۳۹۰ دلاری به صورت CFR ماند. رافیای ایرانی هم ۱۳۳۰ تا ۱۳۶۰ دلار در هر تن CPT گزارش شده است. فایبر ایرانی هم در کانال ۱۳۸۰ تا ۱۴۲۰ دلاری به صورت CPT گزارش شده است. فایبر خاورمیانه هم در محدوده قیمتی ۱۳۸۰ تا ۱۴۹۰ دلار به صورت CFR ترکیه گزارش شده است.

 

ارسال نظر