کد خبر : 46192

کاهش عرضه پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سنگین و پلی پروپیلن در ژوئیه ؛

آماده‌سازی تولیدکنندگان پلیمر شرق آسیا برای عملیات تامین و نگهداری

آماده‌سازی تولیدکنندگان پلیمر شرق آسیا برای عملیات تامین و نگهداری

پتروتحلیل- مهدی کائینی: تعدادی از تولیدکنندگان پلیمر شرق آسیا پیش‌بینی می‌کنند که واحد‌های خود را در طی ژوئیه و اوت به دلیل عملیات تامین و نگهداری برنامه ریزی شده تعطیل کنند. این برنامه‌های عملیات تامین و نگهداری با تعطیلی تعدادی از واحد‌های کراکر صنایع بالادستی که خوراک مونومر واحد پایین دستی فوق الذکر را تامین می‌کنند همزمان می‌شود. 

پیش بینی می شود شرکت Chevron Phillips سنگاپور واحد پلی اتیلن سنگین 200000 تنی در سال خود را از اواسط ژوئیه به مدت یک ماه برای عملیات تامین و نگهداری تعطیل کند، که این امر باعث محدودیت عرضه پلی اتیلن سنگین قالب بادی در منطقه می‌شود.

طبق گفته منابع بازار، انتظار می رود واحد TPC سنگاپور دو واحد پلی پروپیلن خود با ظرفیت مجموع 460000 تن در سال را به مدت 35 روز از اواسط ژوئیه به دلیل عملیات تامین و نگهداری تعطیل کند. این امر عمدتا عرضه پلی پروپیلن گرید رندوم و بلاک کوپلیمر در منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. واحد چرخشی 70000 تنی اتیلن وینیل استات و پلی اتیلن سبک این مجموعه نیز همزمان به دلیل عملیات تامین و نگهداری تعطیل خواهد شد. 

این دو تولیدکننده خوراک خود را از واحد PCS واقع در سنگاپور تامین می‌کنند. شرکت PCS با ظرفیت 650000 تن در سال، واحد کراکر نفتا خود را از 15 ژوئیه به مدت 35 روز تعطیل خواهد کرد.

احتمال می‌رود دو تولیدکننده پلیمر در مالزی واحد‌های خود را از اواخر ژوئیه و اوایل اوت برای عملیات تامین و نگهداری تعطیل کنند. هر دو تولیدکننده عملیات تامین و نگهداری خود را از ژوئن و ژوئیه بعد از اعمال قرنطینه سراسری در مالزی برای کنترل شیوع ویروس کرونا، به تعویق انداختند. 

انتظار می رود شرکت Petronas مالزی واحد 125000 تنی پلی اتیلن سبک خطی و واحد 125000 تنی پلی اتیلن سنگین خود را از اواخر ژوئیه به مدت 3 هفته برای عملیات تامین و نگهداری تعطیل کند. واحد کراکر صنایع بالادستی آن ها با ظرفیت 440000 تن در سال در طی زمان مشابه به دلیل عملیات تامین و نگهداری تعطیل خواهد بود.

شرکت Lotte Titan مالزی نیز واحد پلی اتیلن سنگین خود با ظرفیت 220000 تن در سال را از اوایل اوت به مدت یک ماه برای عملیات تامین و نگهداری تعطیل خواهد کرد. واحد کراکر نفتا این شرکت که توان تولید سالانه 285000 تن اتیلن و 145000 تن پروپیلن را داراست در زمان مشابه برای عملیات تامین و نگهداری تعطیل خواهد بود. احتمال می‌رود تولیدکننده نرخ بهره‌برداری واحد 640000 تنی پلی پروپیلن خود را با توجه به کاهش عرضه پروپیلن از کراکر ذکر شده کاهش دهد، اما این امر همچنان تایید نشده است. 

انتظار می رود برنامه‌های عملیات تامین و نگهداری، عرضه منطقه ای پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سنگین و پلی پروپیلن را در ژوئیه کاهش دهد. عرضه پلی اتیلن و پلی‌پروپیلن جنوب شرق آسیا در سه ماهه دوم کافی بود، که این امر عمدتا از تقاضای وارداتی کمتر از بازار اصلی چین نشئت می گیرد. هزینه‌های بالای ترابری کشتیرانی و تراکم بالای بار، صادرات پلیمر جنوب شرق آسیا به خارج از آسیا را محدود کرد، و همزمان موجب افزایش عرضه برای تبدیل کنندگان منطقه ای در سه ماهه گذشته شد.

جو بازار در هفته گذشته با میل به خرید بالاتر برای پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین تا میزانی بهبود یافت، که این امر تا بخشی از افزایش خوراک نفتا در آسیا نشئت می‌گیرد. 

اما موج‌های جدبد کووید 19 اقدامات قرنطینه ای و محدودیت‌های جدیدی را در سراسر کشور های جنوب شرق آسیا به وجود آورد، که موجب ضعف تقاضا برای پلیمر‌ها در زمان کاهش فعالیت‌های فراغتی، تجاری، تولیدی و دیگر امور غیر‌ضروری می‌شود. اندونزی در هفته گذشته قرنطینه‌های شدیدی را در سراسر کشور از 3 تا 20 ژوئیه در جهت کنترل تعداد مبتلایان به ویروس کرونا اعمال کرد، که این امر تقاضای پلیمر جنوب شرق آسیا را با چالشی دیگر مواجه می‌کند.

پیش بینی می شود چین در بازه ژوئیه تا اوت ظرفیت‌های پلی اتیلن سبک خطی خود را تا میزان 3/1 میلیون تن، پلی اتیلن سنگین خود را تا 4/1 میلیون تن و پلی پروپیلن خود را تا 9/1 میلیون تن افزایش داده، و بیش از سابق ظرفیت عرضه در آسیا را توسعه دهد. 

براساس داده‌های آرگوس، قیمت هر دوی پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین فیلم بدون مالیات در میزان 1140 تا 1150 دلار در هر تن (CFR جنوب شرق آسیا) ارزیابی شدند، و قیمت‌های پلی پروپیلن رافیا در روز 2 ژوئیه در جنوب شرق آسیا در میزان 1250 تا 1270 دلار در هر تن قرار گرفت.

 

ارسال نظر