کد خبر : 46185

هفته پیش روی پتروشیمی در آسیا؛

کمبود کشتی‌های باربری و هزینه‌های بالای حمل بار همچنان چالشی برای فروشندگان آسیایی برلی صادرات پلی اتیلن ترفتالات خالص/ حفظ روند افزایشی استایرن مونومر با تکیه بر خوراک بنزن و اتیلن/احتمال کاهش قیمت متانول متاثر از قرنطینه اندونزی و مالزی

کمبود کشتی‌های باربری و هزینه‌های بالای حمل بار همچنان چالشی برای فروشندگان آسیایی برلی صادرات پلی اتیلن ترفتالات خالص/ حفظ روند افزایشی استایرن مونومر با تکیه بر خوراک بنزن و اتیلن/احتمال کاهش قیمت متانول متاثر از قرنطینه اندونزی و مالزی

پتروتحلیل-مهدی کائینی: احتمال می‌رود اولفین‌های آسیا در این هفته از 5 تا 9 ژوئیه از محدودیت عرضه بواسطه اختلالات در واحد کره جنوبی مورد حمایت قرار بگیرند. واحد GS Caltex کره جنوبی برنامه دارد تا فعالیت خود را در واحد جدید کراکر پایه مخلوط واقع در یئوسو از 5 ژوئیه بعد از تعطیلی این واحد در 27 ژوئن به دلیل مشکلات فنی، از سر بگیرد.

تولوئن

فروش به واحد‌های ترکیب بنزین از 5 تا 9 ژوئیه همچنان برای معامله کنندگان آسیایی ناکارآمد است زیرا قیمت‌های تولوئن به روند صعودی خود ادامه دادند. 

تولوئن کره (FOB) در روز دو ژوئیه به 746 دلار در هر تن افزایش یافت، که نسبت به سه هفته گذشته، صعودی بی سابقه را ثبت کرد. به نظر می‌رسد سطوح قیمتی بالای 700 دلار در هر تن از نیمه دوم آوریل، بسیار خوب مورد حمایت قرار گرفته اند. 

حاشیه سود‌های بنزن و پارازایلن همچنان سلامت بودند و به حمایت خود از تولوئن ادامه دادند.

ایزومر زایلن مخلوط

ایزومر زایلن مخلوط در 5 تا 9 ژوئیه همچنان برای ترکیب کنندگان بنزین، موادی گران قیمت محسوب می‌شود. 

بازار ایزومر زایلن مخلوط مورد حمایت بازار پارازایلن قرار گرفته است. 

از آنجایی که پارازایلن بر خلاف ایزومر زایلن مخلوط در مقایسه هفتگی بیش از پیش افت کرد، فاصله قیمتی این دو محصول در روز 2 ژوئیه به 136/83 دلار در هر تن رسید.

استایرن مونومر

احتمال می‌رود استایرن مونومر آسیا در بازه 5 تا 9 ژوئیه با تکیه بر روند افزایشی خوراک بنزن و اتیلن، به سیر صعودی خود ادامه دهد. 

احتمال می‌رود به دلیل تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده در چین، همراه با سطح پایین ذخایر شرق چین در میان سرعت کمتر از انتظار ذخیره سازی محموله ها، عرضه تحویل فوری محدود شود. 

از آنجایی که تقاضا همچنان اندک است، احتمال می‌رود برخی از تولیدکنندگان به دلیل حاشیه سود‌های اندک و دشواری افزودن هزینه‌ها به قیمت نهایی، نرخ بهره برداری خود را کاهش دهند. 

مونو اتیلن گلیکول

پیش بینی می‌شود مونو اتیلن گلیکول آسیا روند قیمتی نفت خام را در 5 تا 9 ژوئیه دنبال کند، اما احتمال می‌رود همزمان با عرضه محدود به دلیل نرخ بهره برداری پایین در نتیجه حاشیه سود‌های اندک قیمت این محصول افزایش یابد، اگرچه تقاضا همچنان ضعیف است. 

براساس گفته‌های منابع صنعتی، در این میان، احتمال می رود تحقیقات آنتی دامپینگ هند بر واردات مونو اتیلن گلیکول خشم تولیدکنندگان کویتی، آمریکایی و عربستان سعودی، و همچنین بازار منسوجات مصرف کنندگان نهایی کشور، که در مورد افزایش هزینه‌های تولید منسوجات نگران است را برانگیزد.

اتیلن

احتمال می‌رود افزایش میل به خرید و محدودیت عرضه داخلی در 5 تا  9 ژوئیه به حمایت از اتیلن آسیا ادامه دهد، زیرا معامله کنندگان بازار پیش بینی می‌کنند که شاهد تقاضای سالم و افزایش پیشنهادات قیمتی برای محموله‌های اوت به دلیل محدودیت عرضه باشند.

متانول

پیش‌بینی می‌شود رویه پایه ای بازار متانول جنوب شرق آسیا در 5 تا 9 ژوئیه به دلیل اقدامات قرنطینه ای اندونزی و مالزی در جهت کنترل تعداد مبتلایان به کووید 19، که با محدودیت جابجایی در بخش‌هایی از کشور همراه می‌شود، کاهشی باشد، در حالی که عرضه در مجمع الجزایر کافی است. 

اگرچه، قیمت‌های متانول جنوب شرق آسیا در این هفته می تواند شاهد سیر صعودی باشد، زیرا تولیدکنندگان غرب آسیا به دلیل عملیات تامین و نگهداری واحد متانول این منطقه به مدت یک ماه، به دنبال محموله‌های نقدی هستند تا کاستی‌های خود را پوشش دهند.

اسید ترفتالیک خالص

بازار اسید ترفتالیک خالص هفته 5 تا 9 ژوئیه را با روند صعودی آغاز کرد، و همزمان قرارداد‌های معاملات آتی سپتامبر 156 یوان در هر تن یا حدود 3 درصد افزایش یافت، و در ساعت 10:55 صبح سنگاپور در 5 ژوئیه به 5280 یوان در هر تن، در میان جو صعودی در سراسر بازار پتروشیمی، رسید.

با این وجود، معامله کنندگان تجاری اشاره داشتند احتمال می‌رود بازار مواد پایه ای اسید ترفتالیک خالص همزمان با عرضه کافی در چین و تقاضای بهبود نیافته از هند، ضعیف باقی بماند.

پلی پروپیلن

پیش‌بینی می‌شود جو بازار برای پلی پروپیلن در 5 تا 9 ژوئیه همزمان با تلاش فروشندگان برای افزایش قیمت‌ها از هفته گذشته، و نگرانی خریداران در مورد تقاضا در میان پاندمی و کمبود کشتی‌های باربری، نامشخص باقی بماند. 

معامله کنندگان تجاری چینی وضعیت چندین واحد پلی پروپیلن جدید را که انتظار می رود در ژوئیه فعالیت خود را آغاز کنند، زیر نظر دارند.

پلی اتیلن ترفتالات خالص 

تولیدکنندگان پلی اتیلن ترفتالات جنوب شرق آسیا عرضه و هزینه‌های دسته‌های متمرکز پلی اتیلن ترفتالات بطری پسا مصرف کننده را زیر نظر دارند، که به دلیل جریان پاندمی محدود و گران شده اند، و این امر مجموع تولیدات را همراه با زنجیره پلی اتیلن ترفتالات خالص افزایش می‌دهد.

کمبود کشتی‌های باربری و هزینه‌های بالای حمل بار همچنان چالشی برای فروشندگان آسیایی در جهت صادرات پلی اتیلن ترفتالات خالص پرک شفاف به غرب و جذب قیمت‌های بالاتر است.

پروپیلن

انتظار می‌رود قیمت‌های CFR چین از 5 تا 9 ژوئیه بعد از فعالیت مجدد واحد GS Caltex در کراکر مخلوط جدید خود در یئوسو در 5 ژوئیه، در حالت میانی قرار بگیرند. کراکر بخار جدیدی که در 18 ژوئن فعالیت خود را آغاز کرد، ظرفیت تولید سالانه 750000 تن در سال اتیلن و 410000 تن در سال پروپیلن را داراست. منابع شرکت گفتند مقداری زمان خواهد برد تا شرکت بتواند پروپیلن مورد نظر خود را تولید کند. 

شرکت علم و فناوری Jinneng قصد دارد، از واحد جدید هیدروژن زدایی پروپان خود در کینگداو، در استان شاندونگ در نیمه دوم ژوئیه بهره برداری بکند. این واحد جدید هیدروژن زدایی پروپان ظرفیت تولید 900000 تن در سال پروپیلن را داراست، و شرکت از واحد تولید پلی پروپیلن صنایع پایین دستی دیگر در همان منطقه با ظرفیت 450000 تن در سال، بهره برداری خواهد کرد.  

ارسال نظر