کد خبر : 46125

کاهش صادارت قیر ایران در سه ماهه دوم؛

عدم صادرات قیر ایران به ترکیه و گرجستان به دلیل محدودیت های تجاری/ قیر عراقی با قیمت ۳۰ تا ۴۰ دلار ارزان تر جایگزین قیر ایرانی شد

عدم صادرات قیر ایران به ترکیه و گرجستان به دلیل محدودیت های تجاری/ قیر عراقی با قیمت ۳۰ تا ۴۰ دلار ارزان تر جایگزین قیر ایرانی شد

پتروتحلیل- رامین کریمی:صادارت قیر ایران در بازه آوریل تا مه سال جاری به دلیل ضعف تقاضا از بازار های اصلی همچون هند 15/5درصد کاهش یافت.

صادارت در ماه مه در مقایسه سالانه 35 درصد کاهش یافت و از 575000 تن به 373000 تقلیل یافت. براساس داده های بورس کالای ایران، صادرات آوریل در مقایسه سالانه با افت 17 درصدی همراه شد و از 411000 تن به حدود 340000 تن کاهش یافت. 

تقاضا از بازار اصلی هند در بازه آوریل تا مه به دلیل قرنطینه های کووید 19 افت کرد. بدلیل توقف یا افت سرعت پروژه ها در غیاب کارگران، تقاضای هند سقوط کرد. همچنین تقاضا از چندین کشور در طی ماه رمضان که از 12 آوریل آغاز شد، ضعیف باقی ماند. 

صادرات قیر ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با سال گذشته با میزان 1/4 میلیون تن بدون تغییر باقی ماند. 

مقاومت ریال ایران در برابر دلار آمریکا در هفته های گذشته همراه با افزایش قیمت های خوراک ته ماند برج خلاء، قیمت های قیر کشور در بازه آوریل تا مه را به طور قابل توجهی افزایش داد. براساس ارزیابی های آرگوس، قیمت ها از آوریل تا مه در بازه 285 تا 330 دلار در هر تن (FOB بندر عباس) قرار گرفتند، که نسبت به بازه 100 تا 135 دلار در هر تنی زمان مشابه در سال گذشته، 145 تا 185 درصد افزایش داشت.

تعدادی از معامله کنندگان ایرانی بازار گفتند: «تعدادی از خریداران خرید های خود را به قیر عراقی در بشکه های فلزی با قیمت 30 تا 40 دلار در هر تن کمتر نسبت به محموله های ایرانی در بازه آوریل تا مه تغییر دادند.»

بازار های صادارتی اصلی از محموله های بار های فله و مجزا در بشکه های استوانه ای شامل امارات، هند، عمان و چین می شود. ایران در حجم های کوچک قیر خود را به کشور های چین، پاکستان، بنگلادش، کنیا، تانزانیا، میانمار، مالزی و افغانستان صادر کرد. ایران در طی سال گذشته به دلیل محدودیت های تجاری، به ترکیه و گرجستان صادرات نداشت.

 

ارسال نظر