کد خبر : 46116

تولیدکنندگان پتروشیمی آسیا پیش از تعویض خوراک به دنبال تخفیف 60 دلاری پروپان به نفتا هستند

مصرف کنندگان نهایی شمال آسیا در انتظار بازگشایی آربیتراژ برای محموله های آمریکایی شاهد لغو تعداد کمتری از محموله های آمریکایی هستیم عرضه سالم ال پی جی غرب آسیا کاستی آمریکا را پوشش می دهد

تولیدکنندگان پتروشیمی آسیا پیش از تعویض خوراک به دنبال تخفیف 60 دلاری پروپان به نفتا هستند

پتروتحلیل-تاجران و مصرف کنندگان نهایی گفتند، تولیدکنندگان پتروشیمی شمال آسیا در انتظار بازگشایی مجدد آربیتراژ معمول جریان های شرقی محموله های آمریکایی بعد از لغو تعدادی از محموله های تحویل ژوئن، و بیشتر شدن تخفیفات پروپان به نفتا، قبل از جابجایی به خوراک ال پی جی، هستند. 

بگفته منابع آگاه، لغو محموله های ال پی جی آمریکایی موجب کمبود آن ها در شمال آسیا شد، که در طی چند ماه گذشته به دلیل قیمت های کمتر خود، به اولویت معامله کنندگان بازار تبدیل شده بودند، و این امر به این معنا بود که خریداران باید محموله های غرب آسیایی که در طی چند ماه گذشته به وفور در بازار یافت می شد را در نظر می گرفتند. 

آن ها گفتند، پیش از اینکه ما خوراک خود را به پروپان و بوتان تغییر دهیم، تخفیف پروپان خاور دور به نفتا ژاپن باید به 60 دلار در هر تن برسد.  

در 25 می تخفیف پروپان به نفتا در میزان 57 دلار در هر تن قرار گرفت، که معمولا این میزان تولیدکنندگان پتروشیمی را برای جابجایی از ال پی جی به نفتا تحریک می کرد. یکی از تولیدکنندگان پتروشیمی شمال آسیایی گفت: «ما تا زمانی که تخفیفات حداقل به 60 دلار در هر تن برسد منتظر می مانیم.»

طبق داده های پلتس، تولیدکنندگان پتروشیمی آسیا به رهبری واردکنندگان کره ای و ژاپنی، در هفته منتهی به 20 می خوراک ال پی جی را با تخفیف 54.25 دلار در هر تنی پروپان خاور دور به نفتا ژاپن پیش از کمتر شدن این تخفیف در 21 می به 39.50 دلار در هر تن، جستجو یا خریداری کرده اند.

بعد از اینکه پروپان تحویل نیمه دوم ژوئن شمال آسیا با قیمت 573 دلار در هر تن به بیشترین میزان های خود در دو ماه گذشته رسید، و در این بین بازار نفتا مورد حمایت رشد تقاضای واحد های جدید کراکینگ قرار گرفت، تخفیفات پروپان به نفتا در 27 می به 33.75 دلار در هر تن کاهش یافت.  معامله کنندگان اشاره داشتند که تخفیفات پروپان خاور دور به نفتا ژاپن در 28 می به 42.46 دلار در هر تن افزایش یافت.

بر اساس داده های منابع بازار و نرم افزار جریان تجاری پلتس، جذب نفتا جریان آربیتراژ آمریکای شمالی توسط کراکینگ های جدید، به طور ماهانه 44 درصد افزایش یافت و با 686 هزار تن برای محموله های تحویل می به بیشترین میزان خود در 4 ماه اخیر رسید. 

یکی از معامله کنندگان شرق آسیا گفت: «در حالی که واردکنندگان شرق آسیا علاقمند به خوراک ال پی جی برای خوراک جایگزین باقی ماندند، در این سطوح قیمتی فعالیتی نمی کنند.» «منفی 60 دلار در هر تن میتواند نقطه عطف باشد.  ما برای به وقوع پیوستن این امر به عرضه بیشتری از آمریکا نیازمندیم.»

منابع تجاری پیش بینی می کنند آربیتراژ آمریکا به آسیا به تدریج همزمان با کاهش نرخ ترابری کشتی های بزرگ حمل گاز و بهبود قیمت های پروپان آسیا، به تدریج بازگشایی شود. 

بعد از اینکه 10 محموله تنظیم شده از آمریکا برای ارسال به شرق نزدیک به پایان آربیتراژ 21 می لغو شد، نرخ ترابری کشتی های حمل گاز برای مسیر هیوستون تا چیبا عقب نشینی کرد، و در 27 می با افت 5 دلاری به 90 دلار در هر تن رسید، در حالی که منابع کشتیرانی گفتند، نرخ ترابری غرب آسیا به ژاپن در 28 می به کمترین میزان خود در 3 هفته گذشته در میزان 56 دلار در هر تن کاهش یافت. 

یکی از تاجران شرق آسیایی گفت: «بله، آربیتراژ مقداری بیشتر بازگشایی شده است.» «احتمال میرود شاهد لغو های کمتر باشیم، و یا خریداران خرید محموله و فروش مجدد آن را لغو کردند.»

به دنبال تکمیل حداکثری برنامه محموله های تحویل ژوئن، یکی از منابع واقع در آمریکا گفت که مذاکرات برای آربیتراژ ژوئیه مقداری بهتر از ژوئن است.

عدم محدودیت عرضه آمریکایی

منابع بازار گفتند که، گزارش شده است چهار تا پنج محموله ال پی جی برای ارسال به خارج از آمریکا لغو شده اند و چند محموله دیگر می توانند لغو شوند.

اگرچه، احتمال میرود تعدادی از این محموله ها در بازار نقدی ارائه شوند، بنابراین، عرضه ال پی جی به شرق آسیا آنگونه که احتمال میرفت محدود نخواهد بود.

طبق داده های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مجموعه صادارت پروپان 116000 بشکه در روز افزایش یافت و برای چهارمین بار در یک سال گذشته به بیشترین میزان های خود رسید. 

صادرات پروپان 1.41 میلیون بشکه در روز را لمس کرد، و این برای چهارمین بار در یک سال گذشته است که صادرات از 1.4 میلیون بشکه در روز عبور می کند.  تداوم قدرت صادرات علاوه بر سطح ذخایر متعادل انبار ها، نگرانی ها را در مورد کاستی احتمالی ذخایر پروپان در طی زمستان افزایش می دهد.

ذخایر پروپان 359000 بشکه کاهش یافت و بعد از چهار هفته روند افزایشی برای اولین بار کاهش یافت و به 44.1 میلیون بشکه رسید. ذخایر پروپان در مقایسه با همین هفته در سال 2020 و سال 2019، به ترتیب بیش از 20 میلیون بشکه و 16 میلیون بشکه کمتر است. 

داده های تحلیلی پلتس نشان داد، 13 کشتی حمل گاز بزرگ در هفته منتهی به 21 می از بندر های آمریکا بار گیری شده اند، که سه عدد از هفته قبل از آن کمتر است. 9 عدد از آ ن ها برای آسیا بودند، که شامل 2 کشتی برای کره جنوبی و یکی برای چین می شود.

تاجران آسیا گفتند که حتی با وجود صادرات کمتر آمریکا به شرق، مصرف کنندگان نهایی منطقه ای به خوبی از ال پی جی غرب آسیا بهره مند می شوند. تولیدکنندگان بزرگ نظیر قطر پترولیوم، ادناک و آرامکو سعودی شرایط را برای محموله های ارسالی ژوئن بدون کاستی و تعویق پذیرفته اند، در حالی که مجموعه کویت پترولیوم، 5 محموله ژوئن را برای بارگیری در اوایل ژوئیه فروخته است.

تخفیفات قرارداد های غرب آسیا برای محموله های ژوئن عربستان سعودی از 13 تا 19 درصد متفاوت بوده اند، و یا گاها به مانند مناقصه صادراتی محموله های مختلط KPC در ماه گذشته برای تحویل 30 ژوئن، تک رقمی هستند.  

همچنین ایران در ماه های آوریل و می در حدود  400000 تن در ماه به آسیا صادرات داشتهاست. مذاکره کنندگان آمریکایی، اروپایی و ایرانی در این هفته برای دور آخر احتمالی صحبت خواهند کرد که این امر خوشبینی ها برای بازیابی توافق هسته ای و در نتیجه بازگشت صادرات نفت و گاز ایرانی را افزایش می دهد. 

یکی از تولیدکنندگان پتروشیمی شمال آسیا گفت: «کاستی آمریکا می تواند به واسطه صادرات غرب آسیا جبران شود.»

مترجم: رامین کریمی

 

 

ارسال نظر