کد خبر : 46112

افت ادامه دار پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن ها در بازار ترکیه/ فروش محموله های پلی پروپیلن تامین کنندگان خاورمیانه ای با ال سی در بازار ترکیه ارزان تر از ایران؛

عقب گرد پلی اتیلن سنگین پتروشیمی های ایران به کانال ۱۲۵۰ دلاری در بازار ترکیه/ فایبر ایرانی به کانال ۱۴۰۰ دلاری بازگشت/ پیش بینی افت بیشتر محموله های سبک خطی

عقب گرد پلی اتیلن سنگین پتروشیمی های ایران به کانال ۱۲۵۰ دلاری در بازار ترکیه/ فایبر ایرانی به کانال ۱۴۰۰ دلاری بازگشت/ پیش بینی افت بیشتر محموله های سبک خطی

پتروتحلیل- بازار پلیمر ترکیه در حالی همچنان به عقبگرد خود ادامه می دهد که تقاضا به شدت کاهش یافته و کماکان معامله گران در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها هستند. 

مقاومت معامله گران در برابر خرید در بازار ترکیه همچنان ادامه دارد، به این ترتیب در هفته جاری هم شاهد افت مجدد قیمت پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن ها در بازار پلیمر ترکیه بودیم.

احتمال می رود بازار پلیمر ترکیه هفته آینده با تحرک بیشتری روبه رو شود. 

البته نشریه آیسیس در هفته جاری قیمت پلی اتیلن سنگین پتروشیمی های ایرانی را در کانال ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ دلاری به صورت CPT اعلام کرده که نسبت به پلی اتیلن های دیگر ارزان تر است. پلی اتیلن سنگین خاورمیانه را با افت ۱۰۰ دلاری در محدوده ۱۲۶۰ تا ۱۳۴۰ دلار در هر تن CFR گزارش کرده است.

پلی اتیلن سبک پتروشیمی های ایرانی هم توسط نشریه آیسیس در کانال ۱۵۲۰ تا ۱۶۰۰ دلاری به صورت CPT با ۱۳۰ دلار کاهش اعلام شده است. قیمت پلی اتیلن سبک آمریکایی همچنان در کانال ۱۷۸۰ تا ۱۸۳۰ دلاری به صورت CFR و پلی اتیلن سبک خاورمیانه هم در کانال ۱۶۰۰ تا ۱۷۸۰ دلاری به صورت CFR و با ۱۱۰ دلار کاهش عنوان شده است.

در همین حال پلی اتیلن سبک خطی ایران به کانال ۱۳۲۰ تا ۱۳۸۰ دلاری به صورت CPT بازگشته است، اما پلی اتیلن های سبک خطی آمریکایی و خاورمیانه در کانال ۱۴۰۰ تا ۱۵۵۰ دلاری به صورت CFR قرار دارند.

کارشناسان بازار پلیمر در ترکیه معتقدند؛ با توجه به عرضه بالای پلی اتیلن سبک خطی در بازار ترکیه، فاصله قیمتی محموله های آمریکایی و ایرانی نسبت به محموله های دیگر کمتر است. از این رو پیش بینی می شود عرضه بالای پلی اتیلن سبک خطی در ترکیه از  تامین کنندگان بسیار، سرعت و شیب سقوط را برای محموله های خطی تقویت کند.

پلی پروپیلن ها هم هفته جاری همچنان به ریزش خود ادامه دادند و به این ترتیب رافیای ایرانی به کانال ۱۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلاری با ۵۰ دلار افت دیگر بازگشت. پلی پروپیلن رافیای خاورمیانه در کانال ۱۳۴۰ تا ۱۴۵۰ دلاری به صورت CFR با ۸۰ دلار افت اعلام شد. اما پلی پروپیلن فایبر ایرانی در محدوده ۱۴۰۰ تا ۱۵۲۰ دلار در هر تن به صورت CPT اعلام شده است. پلی پروپیلن فایبر خاورمیانه در کانال ۱۳۸۰ تا ۱۵۰۰ دلاری به صورت CFR در بازار ترکیه اعلام شده است. 

با این حال نکته مهم در بازار پلیمر ترکیه فروش پلی پروپیلن ها به صورت ال سی از سوی تامین کنندگان خاورمیانه است که در بازار ایران جایگاهی ندارد، مثلا سیبور روسیه در حال فروش محموله های آماده پلی پروپیلن در کانال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ دلاری به خریداران در بازار ترکیه به صورت ال سی است.

 

ارسال نظر