کد خبر : 46095

مهم ترین اتفاقات این هفته پتروشیمی آسیا؛

بازار نامشخص پتروشیمی ها در میان تاخت و تاز کرونا در هند و آغاز باران های موسمی

بازار نامشخص پتروشیمی ها در میان تاخت و تاز کرونا در هند و آغاز باران های موسمی

پتروتحلیل- انتظار میرود وضعیت بازار پتروشیمی آسیا در هفته منتهی به 22 می نامشخص باقی بماند، و همزمان نظر ها جلب افزایش تعداد مبتلایان در هند می باشد، که پیش از این تقاضای پتروشیمی در کشور را مختل کرده است. 

از آنجایی که این کشور خود را برای طوفان های موسمی آماده می کند، شنیده شده است که بارگیری از بندر بمبئی به مکان دیگری انتقال خواهد یافت. بگفته منابع احتمال میرود برخی از تولیدکنندگان، تعطیلات برنامه ریزی شده خود را به تعویق بیاندازند، در حالی که فعالیت واحد های صنایع پایین دستی عمدتا به دلیل کمبود نیروی کار روند نزولی دارد.  

اتیلن

از آنجایی که محدودیت عرضه و تقاضای وارداتی ضعیف منتج به مذاکرات اندک و قرارداد هایی با قیمت های صعودی شده است، جو بازار نقدی اتیلن آسیا همچنان نامشخص است. 

احتمال میرود بیشتر تقاضای چین از عرضه داخلی محقق شود، و احتمالا انتظارات از آربیتراژ آمریکا و آسیا در نیمه دوم 2021 به وقوع بپیوندد.

پروپیلن

تعطیلی های برنامه ریزی شده و احتیاج بالا به تجدید ذخایر، بازار چین را که در این هفته به حرکت در خواهد آمد را مورد حمایت قرار خواهد داد. 

در اخبار واحد ها، شرکت  Lotte Chemical کره جنوبی واحد کراکینگ پایه نفتا خود را از 15 می تا 23 ژوئن برای عملیات تامین و نگهداری سالانه تعطیل کرد. شرکت کره ای Hanwha Total نیز فعالیت در واحد جدید پلی پروپیلن 400000 تنی در سال خود را در 24 فوریه آغاز کرد. شرکت  SK Advanced کره جنوبی نیز فعالیت واحد پلی پروپیلن خود با ظرفیت 400000 تن در سال را از ماه مارس آغاز کرد. افزایش تقاضای خوراک پروپیلن از این دو واحد جدید پلی پرویپلن، عرضه نقدی در بازار را کاهش داد. 

عرضه پروپیلن به بازار همزمان با آغاز فعالیت شرکت های SGS Caltexو LG در واحد های کراکینگ خود در ژوئن، افزایش خواهد یافت.

پلی اتیلن

انتظار میرفت قیمت های پلی اتیلن آسیا به دلیل تقاضای ضعیف در نتیجه تعطیلات عید فطر در جنوب شرق آسیا، ضعف فصلی تولیدات در چین و همزمان تقاضای نزولی در هند و کمبود پیشنهاد ها برای محموله های وارداتی در میان تردید های به وجود آمده به دلیل ویروس کرونا، ضعیف باقی بمانند.

مونو اتیلن گلیکول

منابع بازار مونو اتیلن گلیکول گفتند، ترکیب قرنطینه های مجدد، رکود طولانی مدت و تداوم پاندمی، شرایط نامساعدی را به هنگام محدودیت وضوح جهت بازار تصویر می کنند. بگفته این منابع، اننتظارات از عرضه فراوان از سوی شرکت های تولیدی جدید در چین و آمریکا تا نیمه دوم سال چالش بزرگی را در مسیر روند بهبودی بازار ایجاد می کند. 

پلی اتیلن تصفیه شده

بگفته منابع، عرضه پایین پلی اتیلن سنگین تصفیه شده همراه با تقاضای ضعیف وارداتی در حال منتج شدن به تجارت اندک می باشد. 

تاجران گفتند، قیمت های وارداتی پلی اتیلن سنگین تصفیه شده همزمان با پلی اتیلن سنگین معمولی به تدریج ریزش داشته اند. بگفته منابع، پلی اتیلن سنگین تصفیه شده معمولا 85 تا 95 درصد از قیمت های وارداتی پلی اتیلن سنگین معمولی قیمت گذاری می شود. فروشندگان گفتند، زمانی قیمت های پلی اتیلن تصفیه شده رقابتی میشود که قیمت های پلی اتیلن معمولی بالا و عرضه آن کم باشد.

تولوئن

به دنبال رویه صعودی جدید در بازار نفت و تاثیر آن بر آروماتیک ها همزمان با تقاضای ضعیف در آسیا از بازار حلال ها و بخش ترکیب بنزین، احتمال میرود جو بازار تولوئن آسیا در فضای ناپایدار هفته آغازین با 16 می قرار بگیرد. 

بگفته منابع بازار، در حالی که قیمت های تولوئن کره در هفته منتهی به 14 می، 10 دلار در هر تن افت کردند و به 765 دلار در هر تن رسیدند، رویه کاهشی قیمت به فرصت های آربیتراژ سالم تر آمریکا و کره منتج شد.

متانول

پیش بینی میشود قیمت های متانول آسیا در هفته منتهی به 21 می با تکیه بر رویه صعودی عرضه مواد اساسی، مورد حمایت باقی بماند. قیمت های ذغال سنگ در چین در روز های اخیر سه برابر شده و به 800 تا  900 یوان در هر تن رسیدند، که نه تنها حاشیه سود های تولیدکنندگان متانول پایه ذغال سنگ را تحت تاثیر قرار داد، بلکه قیمت های متانول صنایع پایین دستی چین را نیز افزایش داد. بگفته منابع، دیرکرد کشتی ها و اقدامات قرنطینه ای بر روی آن ها در هند میتواند بر قیمت های متانول جنوب شرق آسیا فشار بالایی وارد کند، حتی اگر تقاضا محدود باقی بماند. در مجموع، انتظار میرود دورنمای میان مدت آسیا در هفته جاری ثابت تا صعودی باقی بماند.  

2 اتیل هگزانول

از آنجایی که افزایش عرضه داخلی در روز های اخیر واردات را مورد حمایت قرار داد، احتمال میرود بازار 2 اتیل هگزانول در هفته جاری رویه صعودی به خود بگیرد. گزارش شد که عرضه 2 اتیل هگزانول داخلی چین بعد از تعطیلی برنامه ریزی شده تعدادی از واحد ها، محدود شده است. شرکت پتروشیمی Qilu چین واحد 2 اتیل هگزانول 250000 تنی خود را در اواخر آوریل به مدت 50 روز تعطیل کرد. 

شنیده شد که قیمت های 2 اتیل هگزانول چین در هفته گذشته با افزایش هفتگی 1200 یوانی به 16800 یوان در هر تن رسیدند.

مترجم: رامین کریمی

 

ارسال نظر