کد خبر : 46092

ریزش ادامه دار قیمت ها در بازار پی وی سی؛

فشار مضاعف بر بازار پی وی سی با خروج هندی ها و وقفه در بازار چین| چرا پتروشیمی های پی وی سی ساز ایرانی به جای تخفیف و فروش اعتباری، به کاهش تولید فکر می کنند؟!

فشار مضاعف بر بازار پی وی سی با خروج هندی ها و وقفه در بازار چین| چرا پتروشیمی های پی وی سی ساز ایرانی به جای تخفیف و فروش اعتباری، به کاهش تولید فکر می کنند؟!

پتروتحلیل-ریزش قیمت پایه پی وی سی سبب شد تا قیمت در بازار داخلی تا محدوده ۳۵ هزارتومان در هر کیلو کاهش یابد. البته انتظار برای افت بیشتر قیمت ها با توجه به ادامه روند نزولی بازار پی وی سی، خریداران بسیاری را از بازار رانده است و پیشنهادات قیمتی در محدوده ۳۵ هزارتومان از سوی خریداران مورد پذیرش قرار نمی گیرد.  این در حالی است که هفته قبل حدودا ۲۵ درصد عرضه های پی وی سی فروخته شد و پیش بینی می شود در هفته جاری هم با توجه به قرار داشتن در پایان ماه حدودا ۳۰ تا ۴۰ درصد محموله های پی وی سی خریداری شود. با این حال با خروج هندی ها و وقفه در بازار چین، احتمالا شاهد فشار مضاعف بیشتری بر بازار پی وی سی در آینده خواهیم بود، در حال حاضر هم اکثر تاجرها از بازار پی وی سی خارج شده و انبارش متوقف شده است. به نظر می رسد در شرایط فعلی با اطمینان از افت ادامه دار قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی که تاکنون به محدوده ۱۵۰۰ دلار رسیده است، و کاهش حجم خریدها و نگرانی از افت هر هفته ای قیمت ها و ضررهای هفتگی، پتروشیمی های پی وی سی ساز می توانند با تخفیفات و فروش اعتباری به صنایع پایین دست، شرایط خرید کالا برای آنها را تسهیل کنند و دیگر نیازی به کاهش حجم تولید و افت لود مجتمع ها نیست.

این در حالی است که تا کنون این مجتمع های سودهای بالای ۸۰ تا ۹۰ درصدی را تجربه کردند. مثلا اروند روزانه ۸۵۰ تن پی وی سی تولید می کند؛ یعنی ۶ هزار تن در هفته، اما در حال حاضر حدودا ۱۵۰۰ تن پی وی سی به صورت هفتگی می فروشد و صادرات هم متوقف شده است، پس بهترین راه برای پی وی سی سازها می تواند تخفیف و فروش اعتباری به چرخه پایین دست باشد؛ نکته ای که در بازار ایران همیشه مورد بی توجهی قرار می گیرد، می تواند به رونق صنایع پایین دست، کاهش بیکاری، افزایش بیشتر واحدهای تولیدی و توسعه صنعت پتروشیمی کمک کند. 

البته این موضوع می تواند با نرخ گذاری صحیح و واقعی محصولات در وهله اول انجام شود؛ چرا که نگاهی به قیمت گذاری محصولات پتروشیمی نشان می دهد، دلار محاسبه قیمتی در هفته جاری، دلار سامانه نیما در روز شنبه است؛ چرا که دلار نیمای امروز حدودا ۲۰۰ تومان ارزان تر از دیروز است! 

اکثر تولیدکننده این شرایط را به ضرر تولیدکننده می دانند و معتقدند؛ شرایط برای واسطه ها و فروشنده های کالاهای وارداتی سهل تر از تولیدکنندگان داخلی است و این موضوع آنان را در تنگنای بسیاری قرار می دهد.

 

ارسال نظر