کد خبر : 46084

افت فعالیت در بازار های پتروشیمی جنوب شرق آسیا؛

خریداران پلی اتیلن جنوب شرق آسیا در انتظار پیشنهاد های تولیدکنندگان غرب آسیا

خریداران پلی اتیلن جنوب شرق آسیا در انتظار پیشنهاد های تولیدکنندگان غرب آسیا

پتروتحلیل-بازار های جنوب شرق آسیا پیش از تعطیلات عید فطر سیر نزولی به خود گرفته اند، و همزمان انتظار میرود تجارت ها به دلیل محدودیت های جدید کوید 19 به دنبال افزایش مجدد تعداد مبتلایان در چندین کشور، ضعیف باقی بماند.

محدودیت ها بر تردد، فعالیت های اجتماعی و تجاری در چندین کشور جنوب شرق آسیایی اعم از مالزی، سنگاپور و تایلند در جهت کنترل پاندمی، تشدید شده است.

بازار های پلی اتیلن در اندونزی و مالزی شاهد تجارت ضعیف در این هفته می باشند، و همزمان پیشنهاد ها برای محموله های پلی اتیلن ماه می از عرضه کنندگان خارجی تا به الان اعلام و تکمیل شده است. 

خریداران پلی اتیلن جنوب شرق آسیا در انتظار پیشنهاد های تولیدکنندگان غرب آسیا می باشند، زیرا به طور معمول قیمت محموله های ارسالی برای ماه بعد در هفته آخر ماه اعلام میشود. 

در اندونزی، بسیاری از کارخانه ها در اول هفته فعالیت خود را تعطیل کردند، در حالی که دفاتر پایتخت تعطیلات عید خود را از چهارشنبه آغاز کردند.

یکی از منابع بازار در اندونزی گفت: «فروش پلی اتیلن در بازار داخلی همچنان ضعیف است.» «بر این باورم که جو بازار بسیار ضعیف است.»

در مالزی، با قانون جدید محدودیت جابجایی که از 12 می تا 7 ژوئن اعمال شده است، به نظر میرسد که در طی تعطیلات عید فطر که در پایان ماه روزه گیری مسلمانان است، شرایط آرامتری بر بازار بر حاکم خواهد بود. 

یکی از منابع بازار در مالزی گفت: «تعطیلات عید فرارسیده است اما به زودی به پایان می رسد. اما بر این باورم حتی بعد از تعطیلات عید شرایط بازار روند آرامی خواهد داشت.»

در بازار زایلن مخلوط جنوب شرق آسیا، تمام تصمیمات وارداتی پیش از تعطیلات عید متوقف شد، زیرا واردکنندگان میخواهند شاهد جهت واضح تری از بازار های داخلی بعد از بازگشت آن ها از تعطیلات باشند.

تحویل بار با کامیون یا به صورت Ex-tank در این هفته در اندونزی و مالزی تقریبا به دلیل سکون بازار در طی تعطیلات، متوقف شد. 

همچنین انتظار میرود بازار پلی پروپیلن در جنوب شرق آسیا با پیش بینی از بازار ویتنام، به دلیل تعطیلات عید فطر ساکن باقی بماند.

تعدادی از کارخانه های اندونزی نیز پیش از این فعالیت های خود را کاهش دادند تا به کارگران خود اجازه دهند تا پیش از محدودیت های مسافرتی به شهر های خود بازگردند.  

فعالیت های تجاری حداقل تا آخرین هفته ماه محدود خواهد بود، اما حتی آن موقع سوال این است که آیا کارگران با توجه به محدودیت های جابجایی توان بازگشت به شرکت ها را دارند یا خیر. 

طبق گفته منابع بازار، در سال های گذشته، تقاضای پلی پروپیلن معمولا بعد از تعطیلات عید بهبود می یافت، اما با توجه به تشدید پاندمی کوید 19 در منطقه، بازار در مورد امکان اتفاق این امر در سال جاری مردد است.

در بازار زایلن مخلوط جنوب شرق آسیا، تمام واردکنندگان قبل از تعطیلات عید از تصمیمات خود دست نگه داستند، زیرا در جستجوی جهت واضح تری از سوی بازار های داخلی بعد از بازگشت آن ها از تعطیلات هستند. 

تحویل بار با کامیون و Ex-tank در کشور های اندونزی و مالزی عمدتا به دلیل رکود بازار در طی تعطیلات متوقف شد. تقاضای مالزی به دنبال اعمال قرنطینه های جدید از سوی دولت تا ژوئن، بیش از پیش ضعیف شد.

در بازار اولئوکمیکال ها، تجارت اکثر تولیدکننده ها در مالزی و اندونزی با نزدیکی به عید فطر آرام شد و همزمان اکثرا خریداران دست از فعالیت کشیدند. 

احتمال میرود بازار منطقه ای اولئوکمیکال ها علیرغم رویه نزولی فعالیت های نقدی با نزدیکی به ایام عید فطر، با تکیه بر صنایع بالادستی و فشار هزینه بالای جابجایی محموله ها و همزمان تقاضا از چین صعودی باقی بماند. 

در بازار های بوتیل استات نقدینگی تجاری پیش از تعطیلات به دلیل فاصله گرفتن خرید و فروش از یکدیگر تا میزانی مختل شد. 

اگرچه، عملکرد قوی صنایع بالادستی، به خصوص ان-بوتانول، فاکتوری بود کهجو بازار رو به سوی روند صعودی حفظ کرد. 

چندین عرضه کننده اصلی در جنوب شرق آسیا من جمله عرضه کنندگان بوتاک واقع در چین، پیشنهاد های نقدی خود را برای ماه می حفظ کردند، تا بتوانند میزانی از حاشیه سود های کاهش یافته را از هزینه های بالای خوراک جبران کنند. 

عرضه کنندگان بوتاک در منطقه نیز به دلیل محدودیت دسترسی مواد خام ان-بوتانول، مجبور بودند تا محموله نقدی کمتر از معمول را به بازار اختصاص دهند.

سناریو مشابهی برای بازار های اتیل استات آسیا همزمان با روند مناسب استیک اسید صنایع بالادستی چین اتفاق افتاد، و این بازار را حمایت کرد.

مترجم: رامین کریمی

 

 

 

 

 

ارسال نظر