کد خبر : 46079

معاون اسبق وزیر اقتصاد ایران: فاصله اقتصادی ایران با ترکیه بسیار نگران‌کننده است

معاون اسبق وزیر اقتصاد ایران: فاصله اقتصادی ایران با ترکیه بسیار نگران‌کننده است

پتروتحلیل-محسن صفایی فراهانی، معاون پیشین وزیر اقتصاد ایران و قائم‌مقام اسبق وزارت صنایع این کشور اظهار داشت: فاصله اقتصادی ایران با ترکیه و عربستان سعودی بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش روزنامه «شرق»، وی در پانل هم‌اندیشی سیاسی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران همچنین گفت: در اوایل دهه 80 سندی به نام چشم‌انداز به تصویب مجمع تشخیص مصلحت و رهبری رسید و قرار بود امروز اقتصاد ایران اقتصاد اول منطقه باشد، ولی فعلا 10 سال است رشد اقتصادی متوسط کشور به جای هشت درصد نزدیک به صفر است.

او افزود: مسئولان ما باید بپذیرند که ایران برای اینکه قدرتمند در منطقه حضور داشته باشد باید تولید ناخالص کشور به سالانه بالغ بر هزار میلیارد دلار برسد. در‌حالی‌که امروز حدود 440 میلیارد دلار است. این رقم حدود 10 سال است که تغییر آن‌چنانی ندارد و همین علت فرار مغزها و سرمایه از کشور شده است.

این نماینده دور ششم مجلس ایران در ادامه با بیان اینکه «مهاجرت از ایران به ترکیه روزبه‌روز بیشتر می‌شود»، خاطرنشان کرد: حتی همین کشورهایی که همسایه ایران هستند، مثل روسیه، عربستان و ترکیه، پیش‌بینی می‌‌شود تا 2035 این سه کشور جزء 20 کشور صنعتی دنیا خواهند شد.

صفایی فراهانی در پایان گفت: در کشورهای دنیا، سیاست خارجی هر کشور ادامه سیاست‌های داخلی آن کشور است. اگر بخواهند از این شرایط که در 40 سال گذشته گریبان‌گیر ایران شده خارج شوند، بدون هیچ تردیدی باید سیاست‌های داخلی ایران تغییر کند. اگر نگاه دقیق و گوش شنوایی باشد که این مشکلات را ببیند و دردها و راه‌حل‌ها را بشنود، بعد می‌توان در اتخاذ سیاست خارجی هم موفق بود.

گفتنی است هفته پیش نیز محمد درویش، مدیرکل سابق دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست ایران در مصاحبه با مجله «تجارت‌نیوز» پیرامون رقابت قدرت‌های منطقه اعلام کرد: کل حجم سدهای ایران 52 مترمکعب است درحالی‌که ترکیه تنها روی دجله و فرات 120 میلیارد مترمکعب مخزن زده است و در کل 240 میلیارد مترمکعب آب قابل استحصال دارد. ترکیه با ساخت 120 میلیارد مترمکعب سد روی رود دجله و فرات به قدرت اول منطقه تبدیل شده است.

 

ارسال نظر