کد خبر : 46078

تغییر مسیر محموله های پتروشیمی از هند به دیگر بازار ها؛

ابهام صنعت هند همزمان با جنگ پاندمی؛ واردات ممنوع شد

فروشندگان ایرانی متانول به دلیل تشدید محدودیت ها بر کشتی در بندر های هند، از بازار جنوب آسیا اجتناب کردند...

ابهام صنعت هند همزمان با جنگ پاندمی؛ واردات ممنوع شد

پتروتحلیل- تولیدات صنعتی هند به دنبال قرنطینه سرتاسری کشور روند نزولی به خود گرفته است، در حالی که دسترسی به مواد خام وارداتی نیز به دلیل محدودیت ها در بندر های کشور ممنوع شده است.

تعدادی از کشتی ها نیز در میان این موج دوم کشنده در حال گریختن از بازار جنوب آسیا بودند.

این کشور در رتبه دوم بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با میزان 22 میلیون نفر قرار دارد، و در این بین نخست وزیر کشور در مواجهه با فشار شدید برای اعمال قرنطینه سراسری در جهت کنترل شیوع بیماری است، که به طور میانگین روزانه بیش از 300000 نفر در حال افزایش است.

برخی از شرکت های بزرگ پتروشیمی نظیر Indian Oil Corp و Reliance Industries، و تولیدکنندگان اتومبیل نظیر Maruti Suzuki و Hero Motocorp مجبور به معطوف کردن منابع به تولید اکسیژن پزشکی همزمان با کاستی شدید در کشور در جنگ با پاندمی شده اند.

شرکت Maruti Suzuki، بزرگترین کارخانه تولید خودرو، و شرکت Hero Motocorp، بزرگترین تولیدکننده دوچرخ ها در هند، تولیدات خود را برای یک هفته دیگر تا 16 می متوقف کردند. 

یکی از مشاورین ارشد آیسیس آسیا، جان ریچاردسون گفت: «به وضوح هر چقدر که شرایط تداوم داشته باشد، تاثیرات شدیدتر بر تولید ناخالص داخلی و همچنین تقاضای پتروشیمی و پلیمر ها خواهد داشت.»

او گفت: «گزارش هایی در آیسیس مبنی بر تغییر مسیر محموله ها از هند به دیگر بازار ها موجود میباشد. این امر به عنوان فاکتوری در جو خرید ضعیف اخیر بازار جنوب شرقی آسیا است.»

ریچاردسون گفت که احتمالا پیش بینی او از رشد 13 درصدی تقاضای پلی پروپیلن هند در سال 2021 باید به سمت رویه نزولی اصلاح شود. در سال 2020، مصرف پلیمر کشور 7 درصد کاهش یافت.

او اضافه کرد: «گفته شده است واحد های پردازش پلاستیک در هند، که کالا های غیر ضروری مدت دار نظیر لوله تولید می کنند، با نرخ فعالیت پایین به دلیل کمبود نیروی انسانی مواجه هستند.»

او همچنین گفت که، از هفته گذشته کمبود نیروی کار، تبدیل کنندگان بسته بندی های پلاستیکی را تحت تاثیر شدید قرار داده است. 

کشتی ها همزمان با افزایش تعداد مبتلایان در هند از این کشور فاصله گرفتند

یکی از اعضای شرکت های واسطه کشتیرانی گفت که ،کشتی داران نسبت به تشدید خطر تماس کارکنان با ویروس کشنده در بندر های هند محتاط هستند.

او گفت: «اگر کارکنان به ویروس کوید 19 مبتلا شوند، احتمال دارد فعالیت در این مجموعه برای یک ماه تعطیل شود.»

ریچاردسون اضافه کرد: «گزارش ها از تغییر مسیر کشتی ها از بندر های هند، تجارت کشتیرانی تحت استرس را با فشار بیشتری مواجه می کند. 

«از آنجایی که هند درصد قابل توجهی از کارکنان کشتی در سطح جهانی را تشکیل می دهد، محدودیت های مربوط به پاندمی تاثیرات گسترده تری داشته اند.»

خبرگزاری Financial Times  در 6 می گزارش داد که بندر ها، شامل سنگاپور و فجیره امارات کشتی ها را از تغییر کارکنانی که اخیرا به هند سفر کرده اند، ممنوع کردند.

ریچاردسون گفت: «این امر میتواند به کاستی فضای کانتینر ها، و کانتینر هایی که در مکان های اشتباه قرار دارند اضافه شود، که تورم جهانی را افزایش می دهد و به طور بدی الگوی تجارت پلیمر را مختل کرده است.»

او گفت: «انتظار میرود مسئله کاستی فضای کانتینر ها در سطح جهانی تا سه ماهه چهارم 2021 حل شود.»

برای روغن پالم، تقاضای هند همزمان با ترجیح تعدادی از کشتیداران به اجتناب از مقصد، ضعیف شده است، یا دنبال نرخ های بالاتری برای محموله هایی هستند که معمولا از جنوب شرق آسیا ارسال می شود، زیرا انتظار دارند که به دلیل قرنطینه های لازم برای کارکنان و پهلو گرفتن در بندر های هند با دیرکرد مواجه شوند.

سفر دریایی از جنوب شرقی آسیا به ساحل شرقی هند، و بالعکس، 6 روز زمان می برد. 

براساس قانون منبع محموله های روغن پالم، کشور های مالزی و اندونزی، کشتی هایی که از هند به سوی این کشور ها می آیند باید 14 روز در قرنطینه باشند.  

در بندر های هزیرا و کندلا در ساحل غربی هند، محموله های وینیل استات مونومر و استیک اسید، و همچنین محصولات صنایع پایین دستی آن ها، عمدتا به دلیل کمبود نیروی انسانی، با دیرکرد در تخلیه بار مواچه شدند. 

یکی از تولیدکننده های مواد چسبنده و امولسیون گفت: «بسیاری از کارگران بندر بیمار شده اند» و این امر منجر به «دیرکرد 4 تا 6 روزه در صادرات ما شده است.»

برای واردکنندگان وینیل استات مونومر، جو خرید در پی سیر نزولی اخیر در بازار داخلی به دنبال تعطیلی یا فعالیت اندک در واحد های تبدیل کنندگان، محتاطانه شده است. 

تعدادی از واحد های صنایع پایین دستی به رویه نرمال خود ادامه دادند، اما بسیاری از آن ها به دلیل کمبود نیروی انسانی و فروش کمتر محصولات مشتقی به دنبال کمتر کردن تولیدات خود هستند.

افزایش صادارت همزمان با ضعف تقاضای داخلی

یکی از تحلیلگران آیسیس ان سان گفت که، خطر کاهش تولید و بستن واحد های سینتتیک رابر و لاستیک در کشور نیز شدت گرفته است، که میتواند با توجه به اینکه انتظار میرود واحد های یکپارچه با کراکینگ به فعالیت خود ادامه دهند، منجر به عرضه بیش از حد خوراک بوتادین شود. 

او گفت: «احتمال میرود عرضه اضافی بوتادین از هند در دسترس باشد.»

در میان تضعیف شدید تقاضای داخلی هند، تعدادی از تولیدکنندگان پتروشیمی به دنبال درآمد های صادراتی هستند.

سان گفت، برای متانول، هند با توجه به سود ضعیف برای عرضه کنندگان، عرضه وارداتی زیادی را جذب نمی کند، که منجر به واردات محدود برای ماه می می شود. 

کاهش واردات متانول در می با کاهش تولیدات در یکی از بزرگترین واحد های فرمالدئید همراه شده است، که میزان فعالیت خود را به میزان حدودی 40 تا 50 درصد رسانده است.

تقاضا از صنعت دارویی افزایش یافته است، اما مصرف متانول این بخش در هند نسبت به مصرف 60 درصدی صنعت فرمالدئید بسیار کمتر است.

ایران 80 از واردات متانول هند را تشکیل می دهد. 

طبق گفته منابع بازار، اگرچه فروشندگان ایرانی، به دلیل تشدید محدودیت ها بر کشتی در بندر های هند، از بازار جنوب آسیا اجتناب کردند. آن ها ترجیح می دهند محموله های خود را به چین بفروشند.

در پی قرنطینه در سطح استانی که به معنای ساعت کاری کمتر بانک ها است، مشکلات مالی نیز در کشور به وجود آمده است، و این امر می تواند منجر به دیرکرد در پردازش اعتبارنامه های (ال سی) مالی شود.

در بازار بیسفنول آ، صنایع پایین دستی رزین اپوکسی تقاضا را بالا نگه داشته است، که با توجه به حاشیه سود های مناسب احتمال می رود این شرایط ادامه دار باشد. 

برای رزین های آکریلونیتریل بوتادین استایرن، تعدادی از مصرف کنندگان نهایی در کشور با امید به مصرف بالای صنایع بالادستی در کاربرد خانگی و بخش الکترونیک به دنبال محموله بودند، زیرا تنظیم قرار ها از خانه تا پایان پاندمی ادامه خواهد داشت.

مترجم:رامین کریمی

 

ارسال نظر