کد خبر : 46037

ریزش ادامه دار قیمت پلی پروپیلن ها؛

دلایل رکود بازار ترکیه/ آیا افت قیمت ها ادامه می یابد؟/قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن های ایرانی در بازار ترکیه

دلایل رکود بازار ترکیه/ آیا افت قیمت ها ادامه می یابد؟/قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن های ایرانی در بازار ترکیه

پتروتحلیل- پلی پروپیلن رافیا و فایبر باز هم بیشترین ریزش قیمت را در نشریه آیسیس تجربه کرد.

همانطور که در گزارشات قبلی کارشناس بازار ترکیه نشریه پتروتحلیل پیش بینی شده بود، شاهد افت قیمت ها در بازار ترکیه هستیم که بر اساس اطلاعات هفته گذشته بازار به صورت کامل و راکد بوده و معاملات خیلی کمی اتفاق افتاد و حتی قیمت های معامله شده واقعی حدود ۱۰۰ دلار زیر قیمت اعلام شده نشریه آیسیس است.

از دلایل رکود بازار، رکود سنتی بازار ترکیه در ماه رمضان ، قیمت بالا و انتظار کاهشی تولید کنندگان برای مواد اولیه، افزایش شدید کرونا و تعطیلی کشورهای اروپایی و قرنطینه کامل در بازارهای بزرگ اتحادیه از جمله فرانسه و همچنین آفرهای ری اکسپورت از چین برای پلیمرهای ایرانی است، به طوری که تجار ترکیه اعتقاد دارند وقتی پتروشیمی های ایران حدود ۶۵ درصد محصول خود را به اجبار به چین می‌دهند و با قیمت هایی که تفاوت ۳۰۰ الی ۴۰۰ دلار ارزان‌تر و همچنین با دریافت ارزش کالا با دو ماه تاخیر به علت فروش با ترم پرداخت ده درصد پیش پرداخت و نود درصد در قبال بارنامه ، این اختلاف قیمت غیر قابل قبول بوده و قطعا بایستی قیمت بازار ترکیه نیز متعادل گردد.

از طرفی افزایش صادرات پتروشیمی های منطقه سی ای اس از جمله ترکمنستان و روسیه و ازبکستان و همچنین شروع مجدد صادرات امریکا فشار مضاعفی از عرضه را به بازار ترکیه موجب شده است.

از سوی دیگر موجودی بالای انبارهای ترکیه باعث نگرانی شدید تریدرهایی که کالاهای نفروخته دارند گردیده و با ارائه تخفیفات و تسهیلات در پرداخت سعی در کاهش ریسک خود ناشی از ریزش قیمت دارند.

در هفته گذشته بر اساس اطلاعات نشریه پتروتحلیل  پلی اتیلن سنگین F7000 پتروشیمی ایلام بار آماده در ترکیه ۱۴۰۰ دلار معامله شده است. پلی اتیلن سنگین بادی(BL3) پتروشیمی جم بار آماده ۱۳۵۰ دلار و 

پلی پروپیلن 552R پتروشیمی جم، بار آماده ۱۷۶۰ دلار معامله شده است. پلی پروپیلن 550J بار آماده ۱۵۵۰ دلار و  پایپ نچرال روسیه سی اف ار ترکیه ۱۴۰۰ دلار معامله شده است.

در همین حال پلی پروپیلن دی سی اس ترکمنستان ۱۵۰۰ دلار و پلی پروپیلن ال اچ ۵۰۸۸ ترکمنستان ۱۶۰۰ دلار و پلی اتیلن سبک خطی گرید 209AA  هم ۱۵۰۰ دلار در هر تن فروخته شده است.

 

ارسال نظر