کد خبر : 45999

انتظار برای افت قیمت های فایبر و رافیا؛

محموله های پلی پروپیلن ترکمنستان در راه ترکیه/ پیشنهاد قیمتی سیبور روسیه در بازار ترکیه

محموله های پلی پروپیلن ترکمنستان در راه ترکیه/ پیشنهاد قیمتی سیبور روسیه در بازار ترکیه

پتروتحلیل- بازار پلیمر ترکیه در روزهای اخیر به دلیل پیشرفت قیمت ها، افت ادامه دار ارزش لیر و نگرانی از کاهش قیمت پلیمرها با تردیدهای بسیاری همراه است، اما نکته ای که اکثر کارشناسان این بازار در آن توافق دارند؛ احتمال افت قیمت پلیمرها است.

در همین با توجه به افزایش بیش از حد قیمت پلیمرها در بازار ترکیه، کارخانه دارانی که با شرکتهای مختلف قرارداد داشتند، به اجبار تعهدات خود را تاکنون انجام دادند، اما بازگشت ماهها اکنون از تواندانجام تعهدات خود را ندارند، از سوی دیگر نگرانی از ورشکستگی تعدادی از شرکتها افزایش یافته است. برخی از شرکتها نیز نقدینگی برای تسویه حساب محموله های خریداری شده خود را ندارند. اکثر کارخانه داران در ترکیه که به صورت هفتگی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تن پلیمر خریداری می کرده است، حجم خریدهای خود را تا ۲ یا ۳ ماشین کاهش داده اند و در انتظار کاهش قیمت پلیمرها در بازار ترکیه هستند، تعداد زیادی از آنها اطمینان دارند که قیمت پلیمرها در بازار ترکیه با کاهش روبه رو خواهد شد و خرید محموله ها با قیمت های فعلی منطقی نیست.

یک نکته مهم دیگر در بازار پلیمر ترکیه، وجود تریدرهایی است که پیش تر محموله هایی مانند پلی پروپیلن ها را با قیمت های ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار در هر تن خریداری کرده اند. از سوی دیگر محموله ای پروپیلن با حجم بالا از ترکمنستان با قیمت ۱۲۵۰ دلار در هر تن و تحویل ترکیه فروخته شده است که از روز گذشته پلی پروپیلن گرید LH5088 ترکمنستان که مشابه پلی پروپیلن 552R است، تولید شده و در حال تحویل به خریداران به صورت روزانه با تناژ ۲۰۰ تن در بازار ترکیه است. محموله پلی پروپیلن فروخته شده به ترکیه حدودا ۶ تا ۸ هزار تن است؛ تامین و تحویل این محموله با تناژ بالا در بازار ترکیه و انجام تعهداتی که پیش تر حدودا ۲ یا ۳ ماه به تعویق افتاده بود به دلیل مشکلات فنی در ترکمنستان، در حال حاضر سبب شده تا بازار با تغییراتی روبه رو شود. تولید ترکمنستان و تحویل محموله ها که از دیروز آغاز شده، می تواند بر بازار ترکیه تاثیر زیادی داشته باشد و در هفته جاری و آینده می تواند بازار گرید 552R را دچار تغییرات عمده کند. از سوی دیگر سیبور روسیه آفر جدید خود را در محدوده ۱۷۵۰ دلار در هر تن CFR مرسین و استانبول پیشنهاد داد که مورد استقبال خریداران قرار نگرفت و سبب شد تا تریدرهای ترکیه قیمتهای خود را تعدیل کنند، به نظر می رسد با توجه به شرایط فعلی بازار رافیا، فروشندگان قیمت های خود را در بازار ترکیه تعدیل کنند.

 

ارسال نظر