کد خبر : 45990

تحلیل نتایج تندر خرید اوره هندوستان؛

احتمال عقب گرد قیمت های اوره ایران به محدوده ۲۵۰ تا ۲۶۰ دلار

احتمال عقب گرد قیمت های اوره ایران به محدوده ۲۵۰ تا ۲۶۰ دلار

پتروتحلیل- نتایج مناقصه خرید دولتی اوره توسط هندوستان امشب اعلام شد و قیمت برنده برای سواحل غربی و شرقی به ترتیب ۳۸۹ و ۳۸۰ دلار سی اف آر مشخص شد.

۱۳ شرکت تریدر، بالغ بر ۱.۹ میلیون تن اوره را به این تندر عرضه نمودند و اختلاف قیمت های ارایه شده در ۹۵٪ موارد کم بوده و احتمالا اکثر شرکت کننده ها ، قیمت های برنده را پذیرا خواهند بود و با احتمالا بالا، در این تندر بیش از یک میلیون تن اوره فروخته خواهد شد.

با در نظر گرفتن کرایه های بالای حمل در شرایط فعلی، قیمت های سی اف ار این تندر، منعکس کننده قیمت فوب چین ۳۴۵-۳۴۸ دلار بر تن و همچنین ۳۴۵-۳۵۵ فوب خلیج فارس کشورهای عربی خواهد بود. این نت بک قیمتی در چین و خاورمیانه، نسبت به قیمت های یک ماه گذشته ، کاهش محسوسی رو نشان میدهد و یک سیگنال منفی واضح به خریداران منتظر امریکای جنوبی و بازرگانان سایر مقاصد می باشد.

قیمت های خلیج امریکا در چند روز گذشته تمایل به پایین داشته و حال با آشکار شدن نتایج این تندر که همگی چشمها به دنبال آن بود، به نظر میرسد پس از چند هفته ثبات نسبی قیمت ها در پیک، روند کاهشی قیمت ها آغاز شده باشد.

در این شرایط، تریدرهایی که چشم بسته و صرفا جهت فروش در آینده نسبت به خرید اوره اقدام‌ نمایند، احتمالا بایستی نگران کاهش بیشتر قیمت و زیان احتمالی باشند.

همین تفکر، تریدرها را در انجام خرید بدون پشتوانه در قیمت های  پیشنهادی فعلی اوره سازان که برای تحویل در ماه های آوریل و می می باشد، مردد خواهد نمود که خود باعث کند شدن و کاهش بیشتر قیمت ها میگردد.

پیش بینی های قبلی حاکی از کاهش قیمت های خلیج فارس به محدوده ۳۰۰ تا ۳۲۰ دلار بر تن در فصل رکود بازار بود که میتواند قیمت های اوره ایران را به محدوده ۲۵۰ تا ۲۶۰ دلار برساند که البته همچنان قیمت هایی بسیار بالاتر از حد انتظار سهامداران ایرانی بوده و شرایط مالی شرکت های اوره ساز ایران را در حد فراتر از مطلوب حفظ خواهد کرد.

 

ارسال نظر