کد خبر : 45977

نبض قیمت های هفتگی: چالش های عرضه همچنان افزایش قیمت های کالا را حمایت می کند

نبض قیمت های هفتگی: چالش های عرضه همچنان افزایش قیمت های کالا را حمایت می کند

پتروتحلیل-شاخص قیمت مواد برای چهارمین هفته متوالی، بار دیگر در هفته گذشته به میزان 2/4 درصد افزایش یافت. آخرین رویه صعودی، شاخص قیمت مواد را به بیشترین میزان های خود از ژانویه 2014 رساند. در حال حاضر، شاخص قیمت مواد 68 درصد بالاتر از میزان های اوایل مارس 2020 میباشد.

روند صعودی در شاخص تولید مواد خام فولاد، دلیل اولیه برای افزایش قیمت ها در هفته گذشته بود. به دنبال تقویت بازار ها با دورنمای تقاضای قوی از چین و فشار مقامات ایالتی برای کاهش مصرف انرژی و انتشار امواج، شاخص فولاد 5/7 درصد افزایش یافت و همزمان قیمت سنگ معدن به 175 دلار در هر تن رسید. قیمت فولاد اوراقی در هفته گذشته به میزان 7/3 درصد افزایش یافت و همزمان قیمت های آمریکا به پشتوانه محدودیت عرضه تقویت شدند. یخبندان تگزاس منجر به مشکلات گردآوری در ایالات متحده شده و بحران بدی برای عرضه ایجاد کرده است.

هزینه حمل فولاد پیش از این افزایش یافته بود، و سرمای سخت در تگزاس قیمت آن را بیش از پیش افزایش داد. از آنجایی که کمبود ریزتراشه ها قیمت ها را افزایش داد، شاخص حافظه تصادفی پویا 13/2 درصد افزایش یافت، و به بیشترین میزان افزایش هفتگی خود از سپتامبر 2013 رسید. به دنبال افزایش غیر منتظره تقاضا از سوی تولیدکنندگان خودرو در چالش زنجیره عرضه در پایان سال گذشته، و پیش از آن تقاضای بالا از سوی تولیدکنندگان موبایل و کامپیوتر و همزمان محدویت عرضه بالا، شاخص در طی 14 هفته گذشته روند صعودی داشته است. محدودیت نیمه رساناها نیز این پیغام را میدهد که فشار قیمت ها بر رویه صعودی در نیمه دوم 2021 تداوم خواهد یافت.

شرایط متلاطم بازار های سهام و اوراق عرضه به دنبال تردید سرمایه گذاران از افزایش تورم تداوم یافت. به دنبال گزارش اشتغال ماه فوریه آمریکا و قول بسته حمایتی مالی عظیم، نگرانی هارا از افزایش تورم در منطقه بالا رفت. از آنجایی که سرمایه گذاران منتظر ایستادند تا اقدامات فدرال رزرو را در برابر تلاطم اخیر در بازار های اوراق عرضه شاهد باشند، جو فروش در بازار در هفته گذشته تا میزانی کاهش یافت. این به معنی کمتر شدن فشار از تورم و حرکت به سوی بازار بود.  

اگرچه، بر اساس حدسیات، یک چرخه بزرگی از کالا های جدید در جریان است. تا به امروز، بیشتر افزایش قیمت های کالا جذب حاشیه سود ها شده است، بنابراین اگرچه تورم قیمت های کالا رویه افزایشی دارد، اما ساکت هستند. بنابراین، افزایش فشار هزینه ها که منعکس کننده افزایش شدید قیمت های کالا در طی یک سال گذشته است، تضمین میکند که حداقل در سه ماهه دوم تورم کالا ها افزایش یابد. زمانی که تورم قیمت کالاها بیشتر در داده های رسمی مشخص شود، باید دید که آیا سرمایه گذاران این ریسک را قبول خواهند کرد و یا بیش از پیش به سوی بازار کالا حرکت میکنند. جواب این سوال مشخص خواهد کرد که آیا رویه صعودی قیمت های کالا در سه ماهه دوم تا سال 2022 تداوم خواهد یافت یا خیر.

 

ارسال نظر