کد خبر : 45970

5 اتفاقی که در این هفته شاهد آن هستیم؛

تقویت آروماتیک های پتروشیمی آسیا با ترکیبی از اتفاقات غیر معمول/سیگنال های اوپک پلاس و داده های دکل های آمریکا

تقویت آروماتیک های پتروشیمی آسیا با ترکیبی از اتفاقات غیر معمول/سیگنال های اوپک پلاس و داده های دکل های آمریکا

پتروتحلیل-فراهم آوردن زیر ساخت G5 نیاز به تقاضای حمایتی از فلز ایریدیوم دارد، در حالی که سیگنال های اوپک پلاس و داده های آمریکا در رابطه با تعداد دکل هایش، نکته های اصلی بحث در بازار های نفت میباشد. علاوه بر این، آروماتیک های پتروشیمی آسیا با ترکیبی از اتفاقات غیر معمول تقویت شده، در حالی که قیمت های پی وی سی به دلیل محدودیت عرضه صعود کردند.

ایریدیوم بعد از رسیدن به بیشترین میزان های ثبت شده همچنان به روند صعودی ادامه میدهد

چه اتفاقی در حال رخ دادن  است؟ ایریدیوم، فلز گروه پلاتین در طی سه ماه گذشته روندی صعودی داشته است، و از دسامبر 2020 تقریبا سه برابر شده است. قیمت های ایریدیوم معامله کننده پلتز در نیویورک در بازه 26 فوریه تا 4 مارس به 4800 تا 5125 دلار در هر اونس افزایش یافت. در 5 مارس، جانسون متی – یکی از بزرگترین پالایش کنندگان فلزات گروه پلاتین- قیمت های پایه ایریدیوم خود را در میزان 5100 دلار در هر اونس قرار داد. منابع بازار به پلتز گفتند که آخرین دور روند صعودی به دلیل کمبود عرضه از آفریقای جنوبی بود، که 81 درصد از معدن های عرضه ایریدیوم در جهان را تشکیل میدهد، و تولیدکنندگان فلزات گروه پلاتین به دلیل تعهدات قراردادی، از بازار خرید میکنند. یکی دیگر از عوامل اصلی که اخیرا نمایان شده است: تقاضای مربوط به G5 میباشد. ایریدیوم عنصر حیاتی در چندین محصول مشابه، شامل بوته های آهنگری مقاوم در برابر دما است که برای تولید کریستال های نمک تانتالیک اسید لیتیوم در جهت استفاده در سیستم های الکترونیکی و ارتباط از راه دور میباشد.

اتفاق بعدی چیست؟ به نظر میرسد مشکلات عرضه در آفریقای جنوبی و تقاضای قوی در کوتاه مدت تداوم یابد. علاوه بر این، پتانسیل استفاده از ایریدیوم در تولید هیدروژن سبز به وسیله الکترولیز موجود است، که میتواند موجب روند صعودی تقاضا در آینده باشد .

گروه اوپک پلاس به برنامه تولید نفت خود ادامه داده و بازار را شگفت زده میکند

چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ اوپک و هم پیمانانش تصمیم گرفتند تا عمدتا کاهش تولیدات خود را تا آوریل ادامه دهند، که این امر شامل کاهش تولید 1 میلیون بشکه در روز عربستان سعودی میشود، که در آخرین جلسه در 4 مارس تصمیم گیری شد. این تصمیم تاجران را گمراه کرد زیرا انتظار عرضه بیشتری را داشتند، و این به این معنی است که گروه به تولیدات خود در میزان 8 میلیون بشکه در روز ادامه میدهد، و یا میزان تولیدات به طور تقریبی 8 درصد از دوران قبل کرونا کمتر است. و این امر گروه اوپک پلاس را به طور مناسب در کنترل عرضه نفت جهانی نگاه میدارد، و همزمان شرکت های شل آمریکا همچنان با مشکلات بعد از سرمای سخت تگزاس دست و پنجه نرم میکنند. 

اتفاق بعدی چیست؟ مقامات عربستان سعودی گفتند که با توجه به شرایط بازار، عرضه 1 میلیون بشکه در روز را به تدریج وارد بازار میکنند. این کشور همچنین میخواهد سهم بالای آن ها مورد قبول دیگر اعضای گروه اوپک قرار بگیرد. مقامات اوپک پلاس توجیه تصمیم محافظه کارانه خود را با ذکر دلایلی از قبیل پخش نامتناسب واکسن در سراسر جهان، ذخایر همچنان بالا، و اقدامات قرنطینه ای سنگین که به مختل کردن تقاضا ادامه میدهد، عنوان کردند. جلسه برای بار دیگر در 1 آوریل تشکیل میشود تا  برای سطوح تولید ماه می تصمیم گیری شود.

افزایش فعالیت در صنایع بالادستی آمریکا، با حمایت افزایش قیمت نفت خام و هوای معتدل

چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ براساس داده ها، دکل های حفاری نفتی و گازی آمریکا در هفته منتهی به 3 مارس 30 عدد افزایش یافت و با رسیدن به عدد 491، به بیشترین میزان های خود از اواخر آوریل 2020 رسید، زیرا قیمت های نفت وست تگزاس اینترمدیت همزمان با دورنمای مناسب بازار در  کنفرانس مطرح انرژی CERAWeek، افزایش یافت. حوضه پرمین، که در جنوب تگزاس و جنوب شرقی نیو مکزیکو ذکر شد، با افزایش 12 دکل در طی هفته با میزان کلی 222، مرکز تمرکز اصلی برای رشد بود. در حال حاضر میزان کلی دکل ها در پرمین در بیشترین میزان از اواخر آوریل 2020 قرار دارند.

اتفاق بعدی چیست؟ در تحلیل های پلتز اشاره شد که بعد از دو هفته با تعداد ثابت دکل ها، این روند افزایشی مورد نیاز بود. همچنین اشاره شد که احتمالا این روند بهبود با یخبندان اواخر فوریه در آمریکا به تعویق افتاد، که میتواند به این معنی باشد که دکل ها با روند ثابت در هفته های آتی اضافه خواهند شد. در کنفرانس CERAWeek، معامله کنندگان صنایع بالادستی اعلام کردند که قصد دارند تا به سمت بودجه های ریاضتی، اهداف رشد 5درصد یا کمتر به طور سالانه و بازگرداندن مبالغ بالا به سهام داران، در کنار کاهش هزینه ها و مسیر های موثر تر حرکت کنند.

یخبندان فوریه در آمریکا، زلزله ژاپن در میان عواملی هستند که قیمت آروماتیک های اصلی آسیا را افزایش دادند

چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ به دنبال تعدادی از اتفاقات بی سابقه در ماه گذشته، حاشیه سود های بنزن، تولوئن و زایلن در آسیا به بالای میزان های سال 2020 افزایش یافتند. این محصولات عمدتا در ترکیب بنزین و تولیدات صنایع پایین دستی پلیمر استفاده میشوند. از عواملی که پشت این افزایش قیمت بودند میتوان به طوفان های زمستانی در آمریکا ، زمین لرزه در ژاپن، و شروع فصل عملیات تامین و نگهداری پالایشگاه ها اشاره کرد. این اتفاقات منجر به سناریویی غیر معمول شد، که همزمان هر دوی پارازایلن و بنزن، دو محصول با بزرگترین بازار ها در آروماتیک ها، روندی صعودی اما با شرایط ویژه پیش گرفتند. 

اتفاق بعدی چیست؟ از آنجایی که آسیا تازه وارد فصل عملیات تامین و نگهداری شده است و در مقابل آن تقاضای آروماتیک ها روند سالمی دارد، قیمت های بنزن، تولوئن و زایلن میتوانند در کوتاه مدت مورد حمایت قرار بگیرند. دیگر عامل حمایتی میتواند از سوی بازار نفت صنایع بالادستی باشد، که به سرمای زمستانی که تولیدات نفت را مختل کرد واکنش نشان داد، و مشخص نیست چه زمانی به تولیدات نرمال بازخواهد گشت. بالا بودن قیمت های بنزن، تولوئن و زایلن میتواند به این معنا باشد که محصولاتی همچون تولوئن و زایلن مخلوط برای ترکیب با بنزین جذاب نیستند و مستقیما برای تولید پلیمر صنایع پایین دستی ارسال میشوند.

مشکلات تولید در آمریکا قیمت های پی وی سی را به بیشترین میزان های خود در چند سال گذشته میرساند

چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ عرضه پی وی سی اروپا، پلیمر اصلی که در صنایع ساخت و ساز و اتومبیل استفاده میشود، در طی ماه های گذشته به دلیل تعطیلی های غیر منتظره و فورس ماژور در شرکت های بزرگ اروپایی، محدود بوده است. سرمای اخیر در ساحل آمریکا موجب آن شد تا در حدود 57 درصد از ظرفیت پی وی سی آمریکا تعطیل شود، که شرایط را در بازار جهانی پی وی سی محدود تر کرد، و قیمت های این محصول را در بازار های ترکیه و اروپا و در سراسر جهان، به بیشترین میزان های خود در چندین سال اخیر رساند.

اتفاق بعدی چیست؟ عملیات های تامین و نگهداری فصل بهار در چندین شرکت اروپایی که از پیش برای ماه های مارس تا آوریل برنامه ریزی شده است، عرضه پی وی سی اروپا را محدود نگاه میدارد، در حالی که تاریخ بازگشت شرکت های واقع در آمریکا به فعالیت با تمام ظرفیت خود کاملا نامشخص است و قیمت ها را در سراسر جهان حمایت میکند.

 

 

 

 

ارسال نظر