کد خبر : 45953

صادارت استایرن ماه مارس چین در میان محدودیت عرضه جهانی از میزان کلی سال 2020 عبور کرد

صادارت استایرن ماه مارس چین در میان محدودیت عرضه جهانی از میزان کلی سال 2020 عبور کرد

پتروتحلیل-صادارت استایرن مونومر چین در سه ماهه اول در میان محدودیت عرضه جهانی افزایش یافت، و علیرغم اینکه این کشور بزرگترین مرکز تقاضای این محصول در جهان است، جایگاه خود را از واردکننده خالص استایرن به صادرکننده آن تغییر داد. 

طبق تخمین بازار، بیش از 60000 تن استایرن در ماه مارس از چین بارگیری میشوند. براساس داده های رسمی، این میزان تقریبا 160درصد از کل صادارت استایرن چین در سال 2020 با میزان 27020 تن بیشتر است.

طبق تخمین های پلتز، چین با مصرف 11/92 میلیون تن و واردات 2/83 میلیون تن استایرن در سال 2020، بزرگترین مرکز تقاضای این محصول در جهان است. 

از 27020 تن استایرن صادر شده در سال 2020، بیش از 85 درصد آن به کره جنوبی عرضه شد، که به دلیل تعطیلی های برنامه ریزی نشده واحد ها با کمبود عرضه داخلی در نیمه دوم سال مواجه شده بود.

تقاضا برای استایرن چین ناشی از تولیدات از دست رفته به دلیل تعطیلی واحد ها در آسیا و آمریکا و اروپا میباشد. در آسیا، تعطیلی سنگین واحد ها در طی فوریه تا ژوئن و تعطیلی های برنامه ریزی نشده در شمال شرق آسیا، عرضه را در منطقه محدود کرد.

چندین کشور آسیایی شامل کره جنوبی و هند معمولا به عرضه آمریکایی وابسته هستند، اما انتظار میرود با وجود اختلالات به وجود آمده در تولیدات استایرن به دلیل سرمای سخت، این محصول در آسیا کمیاب باقی بماند. طبق داده های پلتز، در 26 فوریه بیش از 2/5 میلیون تن ظرفیت تولید استایرن در آمریکا به دلیل سرمای سخت تعطیل بود. 

کمبود محموله های دریایی نیز این شرایط محدود را بیش از پیش تشدید کرده و قیمت ها را در بازار های آمریکا و اروپا تقویت کرده است، اما سیر صعودی قیمت ها در چین به دلیل در دسترس بودن محصول در میان تولیدات بالای آن، اندک بوده است. قیمت های داخلی در شرق چین از قیمت های وارداتی کمتر است، که این امر موجب افزایش صادارت و کاهش واردات میشود.

یکی از تاجران گفت: «قیمت ها در چین در رویه ای نزولی قرار دارند و به کمترین قیمت ها در سه منطقه تبدیل شده اند.»

بازار موجب این شده است تا تاجران با آربیتراژ برعکس محموله های چین را به اروپا منتقل کنند، که در حال حاضر قیمت ها در آن در سطح مناسب 300 دلار در هر تن (CFR چین) قرار دارند. اگر هزینه حمل و نقل را 100 دلار در هر تن در نظر بگیریم، فاصله قیمتی برای فروشندگان آسیایی همچنان جذاب است. 

به این ترتیب، معامله کنندگان بازار انتظار دارند میل به فروش محموله های چینی برای متعادل کردن کمبود در دیگر مناطق تداوم یابد، و طبق شنیده ها، تجارت در نیمه دوم فوریه در چین فعال بوده است. از آنجایی که چین با سرعت بالایی در حال افزایش میزان تولیدات خود است، و طبق برنامه قرار است 1/22 میلیون تن در سال ظرفیت خود را در نیمه دوم مارس و آوریل افزایش دهد، احتمال میرود جریان تجاری این کشور افزایش یابد.

 

 

 

ارسال نظر