کد خبر : 45918

افزایش ارزش لیر چه اثری بر صنعت پلاستیک و صنایع پایین دست پتروشیمی دارد؛

افت و خیز لیر و برندگان و بازندگان در بازار پلیمر ترکیه

افت و خیز لیر و برندگان و بازندگان در بازار پلیمر ترکیه

پتروتحلیل-پس از هفته ها افت ارزش لیر، اعمال سیاست های سختگیرانه دولت سبب شد تا نرخ لیر تغییر جهت داده و از 8/56 در دو ماه گذشته به 6/9 در هفته جاری برسد.

در بازار پلیمر ترکیه هم رشد ارزش لیر توانسته بر معاملات تاثیرگذار باشد به گونه ای که تولیدکننده ای که پیش تر پلی اتیلن سنگین BL3 را با نرخ ۱۰۰۰ دلار در هر تن خریداری می کرد باید 8500 لیر ترکیه برای آن می پرداخت، اما در حال حاضر با افزایش ارزش لیر، در حالی که قیمت این کالا به 1200 دلار در هر تن رسیده است، باید 8300 لیر ترکیه برای خرید خود پرداخت کند.

از این رو تقویت ارزش پول ملی برای تولید کننده داخلی که واردات انجام می دهد و در بازار داخل پلیمر می فروشد؛ به صرفه است و می توان گفت که این موضوع توانسته افزایش قیمت جهانی پلیمر را برای تولید کننده ترک خنثی کند. این موضوع بر تولیدکننده ای که محموله های وارداتی خود را صددر صد در بازار داخل می فروشد، می تواند ارزش بالایی داشته باشد.

البته از سوی دیگر قوی شدن پول ملی قدرت خرید حقوق بگیران را هم افزایش می دهد و این موضوع می تواند سبب افزایش تقاضا شود.

اما در مقابل تولیدکنندگان صادراتی از افزایش ارزش پول ملی خشنود نمی شوند چرا که موضوع برای آنها کاملا متفاوت است؛ آنها مجبور هستند به میزان ارزش پول ملی حقوق، مالیات و هزینه تولید بدهند و در مقابل دلار دریافت می کنند. این موضوع سبب می شود تا افزایش قیمت مواد اولیه دلاری رخ دهد و از سوی دیگر افزایش هزینه های تولید به دلیل قوی شدن پول ملی در بهای تمام شده محصولات رقم خواهد خورد؛ این گروه باید تلاش کند تا با رقبای جهانی رقابت کرده و قدرتی نیز در برابر افزایش قیمت نخواهند داشت.

از زاویه ای دیگر افزایش ارزش لیر در برابر دلار می تواند در  اقتصاد ترکیه که ترکیبی از مصرف ملی و صادرات است؛ برای برخی از فعالان صعنت پلاستیک و پتروشیمی خوشحال کننده و برای برخی دیگر سبب افزایش هزینه ها خواهد بود. نگاهی به آمار صادرات ترکیه نشان می دهد که در دوره ای که نرخ ارز از  7/5 بیشتر بوده، بزرگترین رکوردهای صادراتی ثبت شده است. 

اما در حال حاضر باید ببینیم که سیاست های سختگیرانه دولت تا چه زمانی می تواند ارزش لیر را در مقابل دلار حفظ کند و اینکه این موضوع تا چه اندازه می تواند بر تولید و اقتصاد ترکیه، به خصوص در صنعت پلاستیک و صنایع پایین دست پتروشیمی تاثیرگذار باشد؟

 

ارسال نظر