کد خبر : 45851

گواهی ریچ برای صادرات پلیمر به ترکیه الزامی می شود

گواهی ریچ برای صادرات پلیمر به ترکیه الزامی می شود

پتروتحلیل-در روزهای اخیر موضوع داشتن گواهی ریچ برای صادرات پلیمر به ترکیه بیش از هر زمانی شنیده می شود. تاجران می گویند: واردات پلیمر از این پس با ارائه گواهی ریچ شرکتهای تولیدکننده(پتروشیمی ها) به ترکیه انجام خواهد شد. به نظر می رسد این موضوع نهایی شده و در حال تصویب است. تصویب آن می تواند بر بازار صادرات محصولات پلیمری پتروشیمی های ایرانی در ترکیه تاثیر گذار باشد و حجم صادرات را کاهش دهد؛ چرا که تعداد محدودی از شرکتهای پتروشیمی در ایران دارای گواهی ریچ هستند.

آیا مقصد ۸۰ درصد محصولات پتروشیمی صادراتی ایران، چین است؟

برخی از شرکتهای پتروشیمی و فعالان بازار صادراتی معتقدند که مقصد ۸۰ درصد محصولات پتروشیمی صادراتی ایران، چین است و اکثر شرکتهای ایرانی ترجیح می دهند محصولات خود را به چین صادر کنند، تنها ۲۰ درصد محصولات پتروشیمی و عمدتا پلیمر راهی بازار ترکیه و هند می شود و از سوی دیگر تحریم های صنعت پتروشیمی سبب شده تا دریافت گواهی ریچ برای شرکتهای پتروشیمی سخت تر شود، علاوه بر این دریافت ریچ برای شرکتها حدودا ۲۰۰ هزار یورو هزینه دارد و از این رو بسیاری از شرکتهای پتروشیمی رغبتی برای دریافت آن ندارند، اما حالا آنها مجبور هستند برای صادرات به ترکیه یا گواهی ریچ دریافت کنند یا قید این بازار بزنند. اما در مقابل برخی از تاجران و شرکتهای فعال در بازار صادرات محصولات پلیمری معتقدند حجم صادرات پتروشیمی های ایرانی به چین کمتر از ۸۰ درصد است و پتروشیمی های ایرانی سهم بیشتری در بازار ترکیه دارند، به طوری که در سه ماه اخیر حدودا ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزارتن پلیمر از ایران به ترکیه صادر شده است.

با این حال به نظر می رسد با توجه به محدودیت های شرکتهای ایرانی، حجم صادرات به بازار ترکیه کاهش یافته و شرکتهای پتروشیمی ترغیب شوند تا کل محصولات خود را راهی بازارهای چین کنند. اتفاقی که می تواند قدرت چانه زنی شرکتهای ایرانی را در بازار چین کاهش دهد.

با این حال برخی از شرکتهای پتروشیمی هم معتقدند؛ قیمت های اروپا برای صادرات صرفه اقتصادی ندارد و از این رو شرکتهای ایرانی باید مقاصد دیگری را برای صادرات پلیمر انتخاب کنند، از سوی دیگر صادرات به اروپا هم باتوجه به تحریم های صنعت پتروشیمی سخت تر شده است.

با این حال به نظر می رسد با اجباری شدن صادرات پلیمر با گواهی ریچ به ترکیه،شرکتهای ایرانی ای که ترکیه برای آنها بازار هدف محسوب می شود باید برای دریافت گواهی ریچ اقدام کنند، در حال حاضر شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس، جم، امیرکبیر، شازند، تبریز، مارون، لاله، نویدزرشیمی و... حجم قابل توجهی از محصولات پلیمری خود را به ترکیه صادر می کنند، اما تعداد اندکی از آنها گواهی ریچ دارند و ضروری است برای حفظ سهم بازار پیش از از دست رفتن این بازار اقدام کنند.

 

ارسال نظر