کد خبر : 45809

کالاها 2021: افزایش جذب محموله‌های آربیتراژ نفتا به آسیا به سبب بالا رفتن ظرفیت کراکر بخار

افزایش تقاضای نفتای آسیا به‌عنوان خوراک کراکر بخار خریداران نفتا بدنبال محموله‌های آمریکا برای جبران کسری منطقه

کالاها 2021: افزایش جذب محموله‌های آربیتراژ نفتا به آسیا به سبب بالا رفتن ظرفیت کراکر بخار

F428098D-030C-4D51-97AE-C7209AB05503

پتروتحلیل- باتوجه به وضعیت قوی بازار نفتا در پی احیای تقاضا به سبب راه‌اندازی مجدد و موفق کراکر بخار شرکت لاته کمیکال کره‌ای واقع در دائسان، انتظار می‌رود قیمت‌های این محصول سال 2021 را با روندی صعودی آغاز کنند. انتظار می‌رود در آینده ظرفیت کراکر بخار جدید در این قطب پتروشیمی شمال آسیا وارد چرخه شود که این امر بیش از پیش مجموع تقاضای نفتای آسیا را افزایش خواهد داد.

یک مصرف‌کننده نهایی نفتا مستقر در کره جنوبی گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که تقاضا در 2021 قوی خواهد بود زیرا مرکز کراکینگ نفتا یئوچون، و ال‌جی کِم در ماه ژانویه فعالیت خود را ازسر می‌گیرند. مجموع افزایش تقاضای نفتا می‌بایست حداقل چهار تا شش محموله در ماه باشد (معادل 100 تا 150 هزار تن در ماه)، اما ما امیدواریم، باتوجه به آغاز حرکت محموله‌های ایالات متحده به آسیا، میزان کسری مورد نظر کمتر از حد انتظار باشد.»

این منبع افزود: «همه مصرف‌کنندگان خواهان محموله‌های آمریکایی هستند؛ زیرا بالای 75 درصد پارافین قرار دارند و برای مصرف‌کنندگان نهایی خوب هستند، و حاشیه‌های سود اتیلن تا پایان 2020 یا نیمه اول ژانویه 2021 حفظ خواهد شد زیرا هیچ‌کس از آغاز موفق فعالیت مرکز کراکینگ نفتا یئوچون یا ال‌جی کِم مطمئن نیست.»

به گفته منابع، کراکرهای بخار خوراک نفتای خارج از چرخه که قرار است در ژانویه 2021 به تولید بازگردند، عبارتند از: کراکر شماره 2 مرکز کراکینگ نفتا یئوچون، کراکر ال‌جی کِم در یئوسو، و کراکر اینئوس در کاوازاکی.

بنابر گزارش اس&پی گلوبال پلاتس، کراکر بخار لاته کم در دائسان، در 7 دسامبر فعالیت خود را ازسر گرفت و در 12 تا 13 دسامبر نیز به نرخ بهره‌برداری بیشینه خود رسید. این واحد، باتوجه به ظرفیت 1/1 میلیون تنی اتیلن و 550 هزار تنی پروپیلن در سال، منبع تقاضای بزرگی برای خوراک نفتا است.

اشوار ینیگالا، تحلیل‌گر ارشد گروه تحلیل گلوبال پلاتس گفت: «پیش‌بینی می‌شود در 2021 تقاضای نفتای آسیا عمدتاً به سبب توسعه کراکرهای بکر و غیربکر، بهبود داشته باشد. در مورد منبع این واردات اضافه همچنان گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد؛ معمولاً بالا رفتن بهره‌برداری پالایشگاه‌ها در غرب آسیا و یا C5 مستقر در آمریکا عامل افزایش تقاضای این خوراک هستند.»

بدنبال محموله‌های آمریکا

بازار نفتای آسیا معمولاً دارای کسری خالص 2 میلیون تن در ماه است که از طریق مسیرهای وارداتی از مناطق غرب کانال سوئز برطرف می‌شود. انتظار می‌رود میزانی از ظرفیت تولید جدید در غرب آسیا اضافه شود. بااین‌وجود، بنا به گفته منابع مطلع، انتظار می‌رود غالب این تقاضای فزاینده از سوی مرسولات آمریکایی تأمین شوند.

به گفته یک مصرف‌کننده دیگر نفتا، «کسری نفتای آسیا در حال بزرگ‌تر شدن است، بنابراین حجم حاشیه‌ای می‌بایست بوسیله محموله‌های آمریکایی تأمین شوند.»

بنابر اطلاعات واصله از منابع بازار و داده‌های بدست آمده از cFlow، و نرم‌افزار جریان تجارت پلاتس (Platts trade-flow)، به نظر می‌رسد صادرات نفتای آمریکا به آسیا شروعی قوی در 2021 داشته باشد؛ همچنان‌که مجموع صادرات دسامبر در رقم 174 هزار تن قرار داشتند، درحالی‌که بارگیری محموله‌های اوایل ژانویه 2021 تاکنون به 196 هزار تن رسیده، و باتوجه به سفارشات بارگیری ژانویه، انتظار می‌رود این رقم بالاتر نیز برود.

افزایش قوی نفتا

به گفته منابع، افزایش تقاضا همراه با کاهش نرخ بهره‌برداری در پالایشگاه‌های شمال آسیا، موجب بالاتر رفتن تقاضای وارداتی برای نفتای دارای پارافین بالا خواهد شد که این امر باعث تقویت قیمت‌ها می‌شود.

این منبع افزود، «پالایشگاه‌های کره جنوبی و ژاپن بطور قطع نرخ بهره‌برداری پایینی دارند، بنابراین اکثر مصرف‌کنندگان نهایی خواهان خرید نفتای پارافین بالا هستند، اما شرکت‌های ادنوک و آرامکو از بازوهای تجاری خود برای فروش مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان نهایی استفاده می‌کنند، بنابراین تاجران هیچ محموله‌ای در دست ندارند (کاهش پیشنهادات در بازار) -- این امر موجب تقویت بازار نفتا خواهد شد.»

علاوه بر این، افزایش موفقیت‌ها در مواجهه با همه‌گیری کرونا منجر به احیای تقاضای بنزین و فراورده‌های نفتی میانی خواهد شد. به گفته منابع، این موضوع عرضه نفتا را محدود خواهد کرد؛ همچنان‌که احیای حاشیه سود پالایشگاه‌های میعانات گازی منجر به تقویت قیمت‌ها برای گریدهای سنگین‌تر نفتا می‌شود، و انتظار می‌رود پالایشگاه‌های نفتی عایدی از نفتا را قربانی افزایش درآمد سوخت جت کنند.

به گفته منابع آگاه، جدای از تقویت تقاضای گریدهای پارافینی نفتا به منظور انجام فرایند کراکینگ بخار، تقاضا برای نفتای سنگین محدوده کامل به عنوان خوراک برای پالایشگاه‌های میعانات گازی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

یک تولیدکننده نفتا گفت: «معمولاً کراکرهای بخار نفتای حداقل 65 درصد پارافین خریداری نمی‌کنند؛ تنها پالایشگاه‌های میعانات گازی کره و کراکرهای بخار ژاپن چنین کاری می‌کنند، و عدم خرید پالایشگاه‌های میعانات گازی است که برای تقاضا مشکل‌زا است.»

منابع بازار اشاره کردند که باتوجه به زمان‌بر بودن بالا رفتن نرخ بهره‌برداری در پالایشگاه‌ها، احیای تقاضای نقدی برای نفتا سنگین محدوده کامل، افزایش قیمت‌ها را تقویت خواهد کرد.

مصرف‌کننده نهایی سوم نفتا گفت: «هند نرخ بهره‌برداری پالایشگاه‌های خود را بالا برده، اما کره چنین کاری نکرده است و به سبب بالا رفتن کراکینگ سوخت جت، خریداران حجم واردات را افزایش داده و از بازار نقدی نفتای سنگین محدوده کامل بیشتری می‌گیرند (باتوجه به این‌که سیستم‌شان هنوز نمی‌تواند خوراک بیشتری تأمین کند).»

وضعیت مثبت حاشیه سود اولفین‌ها نیز موجب شده کراکرهای بخار تقاضای نفتای دارای پارافین بالا را داشته باشند. شنیده شده است که مصرف‌کنندگان نهایی نفتای خوراک کراکر با محتوای پارافین بالای 70 درصد را خریداری می‌کنند؛ محصولی که هزینه‌اش نیز برای آن‌ها صرفه دارد. داده‌های پلاتس نشان می‌دهد که تعطیلی کراکر بخار موجب محدود شدن عرضه اتیلن شده و این امر موجب شده اختلاف قیمت اتیلن و نفتا که معمولاً در رقم 350 دلار در هر تن قرار دارد از 3 سپتامبر برای تولیدکنندگان غیریکپارچه افزایش پیدا کند.

مصرف‌کننده نهایی سوم گفت: «ما در ابتدا تصور می‌کردیم که حاشیه سود کراکر به سبب افزایش تعداد واحدهای فعال برای نیمه دوم 2021 کاهش یابد، اما بازار برای 2020 نیز چنین تصوری داشت، اما چنین اتفاقی نیفتاد زیرا حاشیه سود اولفین‌ها نسبتاً خوب بود. بنابراین پیش‌بینی کاهش حاشیه سود بر اساس افزایش تعداد کراکرها سخت است. به نظر من تقاضا با قدرت ادامه خواهد داد و عرضه شاهد کسری خواهد بود زیرا بسیاری از کراکرها مجبور هستند از نفتای سبک بازار نقدی استفاده کنند؛ و نه از سیستم. »

 

 

ارسال نظر