کد خبر : 45749

بازارهای پتروشیمی آسیا/ پیش بینی بازار متانول؟

چالش هزینه های بالای کانتینر ها و عرضه محدود/ بازار در انتظار واحدهای جدید پتروشیمی برای ارزیابی آینده است

چالش هزینه های بالای کانتینر ها و عرضه محدود/ بازار در انتظار واحدهای جدید پتروشیمی برای ارزیابی آینده است

پتروتحلیل- معامله کنندگان بازار با هدف ارزیابی شرایط عرضه بازار در میان مدت، در انتظار واحد های جدید پتروشیمی هستند که تا چند ماه آینده روی کار خواهند آمد. 

در این میان، بازار های پلیمر آسیا همچنان با چالش هزینه های بالای کانتینر ها و همچنین عرضه محدود مواجه اند، در حالی که تقاضا با توجه به نزدیکی به ایام تعطیلات پایان سال، روند کاهشی را آغاز کرده است.

پارازایلین

به دنبال افزایش ظرفیت اسید ترفتالیک خالص تا میزان 7/9 میلیون تن در سال، انتظار میرود تقاضای پارازایلین آسیایی سیر صعودی بگیرد.

اما همچنان رکود در بازار باقی است، و عده ای نگران هستند که این روند صعودی با توجه به افزایش عرضه پارازایلن در سال 2021، موقتی باشد. منابع همچنین اشاره داشتند که در مورد تاثیر افزایش عرضه اسید ترفتالیک خالص در بازار انبوه و منتج شدن آن به افزایش ذخایر این محصول در چین و احتمال بالقوه کاهش حاشیه سود های آن نگران هستند.

از آنجایی که تعدادی از شرکت های پلی استر و منسوجات به دلیل کنترل انرژی در میان کمبود الکتریسیته در تعدادی از استان های چین نظیر چجیانگ، واحد خود را تعطیل کرده و یا تولیدات خود را متوقف خواهند کرد، انتظار میرود تقاضای صنایع پایین دستی چین در کوتاه مدت کاهش یابد.

تولوئن

بعد از اینکه احتمال عرضه مواد بیشتر در سه ماهه آتی در چین بامشاهده بی اشتهایی از سوی کره جنوبی خنثی شد، به نظر میرسد مواد اساسی به تعادل رسیده اند.

قیمت های تولوئن کره در 18 دسامبر در میزان 486/5 دلار در هر تن ارزیابی شد، که بعد از رکورد 552/50 دلاری در 6 مارس، بیشترین میزان بود. 

متانول

احتمال میرود قیمت های متانول آسیا با تکیه بر محدودیت جهانی عرضه متانول، و تعطیلی های برنامه ریزی شده و نشده واحد ها، روند صعودی خود را حفظ کند. 

قیمت های متانول آسیا در هفته منتهی به 18 دسامبر 20 تا 36 دلار در هر تن افزایش یافته و به حدود 350 تا 360 دلار در هر تن رسیدند، اما همچنان از قیمت های اروپا و آمریکا که به دلیل اختلالات عرضه به بالای 400 دلار در هر تن صعود کردند، عقب تر هستند.  

انتظار میرود با توجه به محدودیت عرضه محموله های نقدی، قیمت های آسیایی بیش از پیش افزایش یابند، زیرا تولیدکنندگان خاورمیانه ای محموله های نقدی بیشتری را ارئه خواهند کرد.

در اروپا، سود خالص محصولات همچنان نسبت به آسیا بالاتر است.

پروپیلن

احتمال میرود با توجه به افزایش عرضه محموله های نقدی ژانویه، بازار پروپیلن چین با روند نزولی مواجه شود. خریداران چینی در انتظار این هستند تا ببینند واحد هیدروژن زدایی پروپان شرکت Fujian Meide با ظرفیت 660 هزار تن در سال، فعالیت خود را به زودی آغاز میکند یا خیر.

مونو اتیلن گلیکول

قیمت های مونو اتیلن گلیکول آسیا با محدودیت عرضه در 18 دسامبر به بیشترین میزان های خود از ماه مارس رسیدند، و احتمال میرود در سطوح بالا باقی بمانند.

طبق گفته منابع بازار، ذخایر مونو اتیلن گلیکول چین با افت 20 تا 30 هزار تنی در هفته گذشته، برای اولین بار از ماه فوریه به زیر 1 میلیون تن افت کرده و به میزان 976 هزار تن رسیدند.

پلی اتیلن

در پی نزدیکی به تعطیلات پایان سال، بازار پلی اتیلن سبک آسیا به دلیل تقاضای ضعیف روندی ثابت تا کاهشی داشت. طبق داده های پلتز، اگرچه قیمت ها در جنوب شرق آسیا افت کردند، اما همچنان در بیشترین میزان خود در 5 سال گذشته باقی ماندند.

عرضه آمریکایی کاهش یافت، و به دلیل هزینه های بالای کانتینر ها، هیچ کشتی روانه آسیا نبود. 

طبق گفته معامله کنندگان بازار، انتظار میرود مبحث کمبود کانتینر و نرخ بالای آن ها، که بازار های پلیمر را تحت تاثیر قرار داده است، تا اوایل فوریه 2021 ادامه دار باشد.

پلی پروپیلن

احتمال میرود به دلیل محدودیت عرضه، تقاضای پلی پروپیلن هند و همچنین جنوب شرقی آسیا بالا باقی بماند.

خریداران پلی پروپیلن شمال شرق و جنوب شرق آسیا در میان کاهش حاشیه سود ها و روند مورد انتظار کاهش تقاضا، مقاومت زیادی در برابر قیمت های بالا نشان خواهند داد.

اسید ترفتالیک خالص

طبق گفته منابع، جو بازار اسید ترفتالیک خالص با شناور بودن مجموع ذخایر آن در حدود 4 میلیون تن، ضعیف است، در حالی که انتظار میرود تقاضا در میان کنترل عرضه الکتریسیته در تعدادی از استان های چین کاهش یابد.

بر خلاف آن، عرضه اسید ترفتالیک خالص هندی همچنان اندک است، در حالی که احتمال میرود پیشنهادات خارجی نیز با وجود فروخته شدن اکثر محموله های دسامبر و ژانویه، محدود باقی بماند.

اکسو الکل

بعد از اینکه مقامات داخلی استان شاندونگ دستور دادند تا در جهت مبارزه با آلودگی هوا تولید و انتقال 2 اتیل هگزانول کاهش یابد، قیمت های وارداتی و داخلی این محموله سیر صعودی به خود گرفت، و بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

قیمت 2 اتیل هگزانول چین (CFR) در مقایسه هفتگی 170 دلار در هر تن افزایش یافت و در 17 دسامبر به 1375 دلار در هر تن رسید، که این بیشترین میزان بعد از 16 اکتبر 2014 (با همین رقم) میباشد.

آکریلونیتریل

احتمال میرود بازار آکریلونیتریل محدود باقی بماند، که این امر قیمت های نقدی جاری را برای چند هفته آتی حفظ خواهد کرد. 

از آنجایی که تعطیلی های برنامه ریزی شده بزرگ بازار را حمایت کردند، قیمت های این محصول در آسیا با میزان 1730 دلار در هر تن در 15 دسامبر، به بیشترین میزان خود در 18 ماه اخیر رسیدند.

 

ارسال نظر