کد خبر : 45693

بازار محصولات در سال 2021: بازار های پلی اتیلن جهانی در انتظار عرضه بیش از حد در نیمه اول 2021

بازار محصولات در سال 2021: بازار های پلی اتیلن جهانی در انتظار عرضه بیش از حد در نیمه اول 2021

پتروتحلیل-ظرفیت های جدید آسیایی، و ترمیم و افزایش تولید آمریکا در دوره پس از طوفان ها.

نامشخص بودن شرایط تقاضا به دلیل تردید ها بر سر ویروس کرونا.
پیش بینی میشد بازار های پلی اتیلن جهانی سال 2021 را با عرضه بیش از حد آغاز کنند، که بسیار شبیه به ابتدای سال 2020 میباشد، که میتوانست قیمت هایی که در میان محدودیت تولید افزایش یافته بودند را کاهشی کند، و اما در این بین خلیج آمریکا با دو طوفان سهمگین مواجه شد که آسیب جدی به آن وارد کرد.

ظرفیت های جدید در آسیا در حال آغاز به فعالیت بودند، و علاوه بر آن بازار آمریکا بعد از دو طوفان سهمگین در جنوب غربی لوئیزیانا و جنوب شرقی تگزاس در ماه های اوت و اکتبر، در حال بازگشت به میزان نرمال خود بود.

در حالی که تقاضای پلی اتیلن در طی پاندمی جهانی کرونا قابل قبول بوده است، انتظار میرود روند کاهشی کلی در مقایسه با میزان های قبل کرونا به دنبال درگیری مناطق با افزایش تعداد مبتلایان و تداوم بیکاری، ادامه دار باشد.

راب استایر، از تحلیلگران ارشد بخش پتروشیمی سایت پلتز گفت: «با نزدیک شدن به سال 2021، تعطیلی بسیاری از واحد ها که با طوفان لارا در سواحل آمریکا آغاز شد و گسترش یافت، به پایان خواهد رسید. به دنبال بازگشت ظرفیت به بازار، عرضه افزایش یافته و قیمت ها تحت فشار قرار میگیرند.»

آسیا در انتظار تقاضای نامناسب

انتظار میرود 5 میلیون تن ظرفیت جدید در آسیا تا پایان سال 2021 فعالیت خود را آغاز کنند، اگرچه احتمالا تعدادی از آنها به تعویق بیافتد. در حالی که ظرفیت جدید میتواند موجب عرضه بیش از حد شود، منابع اشاره داشتند که بیکاری طولانی مدت، واحد های ناکافی و میزان پایین فعالیت جهانی میتواند بازار را به تعادل برساند. 

منابع بازار آسیا پیش بینی میکنند که این بازار در نیمه اول 2021 شاهد رشد تقاضایی نباشد، و با هزینه کرد پایین به دلیل پاندمی مواجه شود. 

طبق داده های پلتز، اگرچه، پیش بینی شده بود که تقاضای کلی سال به میزان 4 میلیون تن افزایش یابد.

طبق داده های تحلیلی پلتز، آسیا پیش بینی کرده بود که در طی سال 2021 با کسری تولید 18 میلیون تنی پلی اتیلن، و با میزان تقاضای کلی 61 میلیون تن مواجه خواهد بود. 

از آن میزان کسری، بیش از 8 میلیون تن آن مربوط به پلی اتیلن سنگین، 6 میلیون تن برای پلی اتیلن سبک خطی و 4 میلیون تن برای پلی اتیلن سبک بود.

انتظار میرود که تقاضای پلی اتیلن آسیایی در بسته بندی، بازار سلامت و مصرف کننده در طی سال 2021 به قوت خود باقی بماند. طبق گفته منایع، اگرچه، احتمال میرود تقاضا برای دیگر بخش ها در میان صادرات کمتر محصولات تمام شده و جریان های مالی ضعیف باقی مانده، که این امر فضای بهبود تقاضای کلی را در سال 2021 با تردید مواجه میکند.

تاجران گفتند که بسته های محرک اقتصادی متنوع دولت ها که تا میزانی در به جریان انداختن بازار ها تاثیر گذار بود، در حال تمام شدن هستند، و شاهد آن نخواهیم بودیم که تقاضای صادراتی برای محصولات پلاستیکی تمام شده در اروپا و آمریکا در ابتدای سال 2021 بهبود پیدا کنند.

تعدادی از منابع پیش بینی میکنند که در بهترین شرایط تقاضا در سه ماهه سوم 2021 به حالت عادی خود بازگردد. 

تاجران همچنین گفتند که نیاز دارند تا در کوتاه و بلند مدت، امنیت عرضه را در دوره پس از قرنطینه بررسی کنند، که این امر شامل ذخیره سازی استراتژیک، تولید به موقع، تنوع محصولات تولیدی و ارائه محصولات جایگزین با بسته های محرک میشود. 

اگرچه، احتمال میرود کمبود کانتینر در آسیا و قیمت بالای حمل بار، واردات به هند را در اوایل سال 2021 کاهش دهد، که موجب تقویت قیمت ها میشود. منابع گفتند که احتمال میرود تولیدکنندگان هندی در زمان بهبود تدریجی رو به نرمال جریان های وارداتی، قیمت های خود را در اوایل فوریه افزایش دهند.

اروپا شاهد ضعف تقاضا و محدودیت عرضه میباشد

پیش بینی میشود بازار پلی اتیلن اروپا با نزدیکی به سال 2021 با جریان های مخالفی شامل تقاضای ضعیف و محدودیت عرضه در میان قیمت ثابت موجه شود. 

تبدیل کنندگان و تعدادی از تاجران در مورد گرفتن تخفیف با انتظار از تقاضای ضعیف در میان محدودیت های بالای موج دوم پاندمی، رشد بیکاری و انتظار از وخامت چشم انداز اقتصاد کلان، مطمئن بودند.

همزمان، اختلالات طولانی مدت به وجود آمده از طوفان لارا در ماه اوت همچنان تولید و صادرات را در اواخر سال 2020 محدود کرده بود. تولیدکنندگان اروپایی به دنبال پرکردن این شکاف با صادرات پلی اتیلن به آسیا، آمریکای لاتین و ترکیه بودند. 

کاهش عرضه اروپایی و سود بهتر صادرات برای آن بازار ها، تولیدکنندگان داخلی را قادر ساخت تا حجم های صادراتی را با قیمت های بالاتر از بازار داخلی حفظ کنند، که این امر نیز عرضه را بیش از پیش محدود کرد.

منابع بازار اظهار داشتند که قیمت های اروپایی که پیش از این نیز کمترین میزان ها را در منطقه دارا بودند، بیش از آن کاهش نخواهند یافت. 

آمریکا با تداوم تردید مواجه است

معامله کنندگان بازار پلی اتیلن آمریکا پیش بینی میکنند که به دنبال تاثیر تعطیلی ها و محدودیت های ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، قیمت ها ضعیف شوند.

یکی از عرضه کنندگان صادراتی گفت: «سخت است که بخواهم شرایط را به طور دقیق پیش بینی کنم اما بر این باورم که به کاهش محصولات ادامه خواهیم داد و دوباره با بازار های خارجی در سال جدید ارتباط برقرار خواهیم کرد.»

آمریکا در سه ماهه چهارم سال 2020 ظرفیت های جدید پلی اتیلن سبک را در شرکت های ساسول و فورموسا آمریکا اضافه کرد، و قصد دارد تا در نیمه اول 2021 صادرات پلی اتیلن خود را به میزان زیادی افزایش دهد. هر دو واحد در مجموع به میزان 820 هزار تن بر ظرفیت اضافه میکنند.

منابع گفتند، انتظار میرود به دنبال هدف منطقه در جهت مدیریت ظرفیت اضافی و رقابت در بازار های خارجی، قیمت و حاشیه سود های پلی اتیلن آمریکایی تحت فشار قرار گیرد. 

استایر تحلیلگر پلتز گفت: «آمریکا دوباره به یکی از صادرکنندگان اصلی پلی اتیلن بدل خواهد شد و باید قیمت های خود را کاهش دهد تا بتواند محصول خود را در بازار های بین المللی به فروش برساند.»

طبق گفته یکی از مقام رسمی، انتظار میرود تولیدکنندگان نیز تولیدات خود را افزایش داده، که منجر به کمتر شدن فاصله قیمتی و کمتر شدن حاشیه سود پلی اتیلن آمریکایی میشود.

منبع گفت: «در طی 12 ماه آتی چالش های بسیاری بر سر راه خواهد بود.»

 

ارسال نظر