کد خبر : 45686

قیمت صادراتی پتروشیمی های ایرانی در بازار ترکیه؛

آیا بازار پلیمر ترکیه در انتظار رکود است؟/ تقاضای پلیمرها در ترکیه نزولی شد

آیا بازار پلیمر ترکیه در انتظار رکود است؟/ تقاضای پلیمرها در ترکیه نزولی شد

پتروتحلیل- بازار صادراتی پلیمرها در هفته جاری و در ترکیه به دلیل رشد بیش از حد قیمت ها در هفته های اخیر متوقف شده است. این موضوع نشان می دهد که از جذابیت این بازار کاسته شده است، از سوی دیگر اکثر تاجران بزرگ ترکیه بیش از ۵۰ هزارتن پلیمر در انبارهای خود ذخیره و یا از منابع خود خریداری، اما بارگیری نکرده اند و حجم زیادی از محموله های خرید شده از ایران به علت نبودن کامیون بارگیری نشده که رقم قابل توجهی محسوب می شود، همچنین بسیاری از تاجران دیگر هم حجم قابل توجهی پلیمر خریده و ذخیره کرده اند. برخی تاجران برآورد می کنند بیش از ۲۰۰ هزارتن پلیمر در انبارهای تاجران ترک ذخیره شده باشد.

در کنار این موضوعات، رکود ناشی از کرونا و قرنطینه های شدت یافته در اروپا و ترکیه سبب شده تا کارخانجات تمایلی به افزایش موجودی انبار مواد اولیه  نداشته باشند،  تاجران از کاهش تقاضا در مارکت گلایه دارند .البته این موضوع درباره پلی پروپیلن ها صدق نمی کند؛ چرا که حجم بالای تقاضا و عدم صادرات پلی پروپیلن ایران به ترکیه همچنان در این بازار مشاهده می شود.

به این ترتیب با متوقف شدن رشد قیمت ها در بازار پلیمر ترکیه، پتروشیمی های ایرانی در این هفته تغییر محسوسی در قیمت ها اعمال نکردند، به طوری همچنان پتروشیمی شازند قیمت پایپ مشکی را ۹۹۵  دلار در هر تن FCA ترکیه پیشنهاد داده است. همچنین در این هفته پتروشیمی مارون پلی اتیلن سنگین EX5 را با قیمت ۹۹۰ دلار در هر تن و پلی اتیلن سنگین BL3 را ۹۹۵ دلار در هر تن FCA ترکیه  آفر داده است.

پتروشیمی تبریز هم نرخ پلی استایرن های معمولی و مقاوم را به ترتیب برای بازار ترکیه ۱۴۳۰ و ۱۵۸۷ دلار در هر تن CPT اعلام کرده است. همچنین نرخ ABS 0150 این شرکت هم ۲۱۶۲ دلار در هر تن CPT ترکیه گزارش شده است.

قیمت پلی استایرن های معمولی و مقاوم هم برای بازار افغانستان به ترتیب ۱۴۱۰ و ۱۵۶۵ دلار در هر تن CPT گزارش شده است. قیمت پلی اتیلن سنگین ۳۸۴۰ هم در این منطقه ۱۰۹۵ دلار در هر تن CPT گزارش شده است.

پتروشیمی جم هم در هفته جاری اقدام به برگزاری تندر برای بازار ترکیه کرد؛ پلی اتیلن سنگین BL3 جم با قیمت ۹۶۵  دلار در هر تن و پایپ (PE100) هم با قیمت ۱۰۰۲ دلار در هر تن FCA برای بازار ترکیه به شرکت کنندگان در مزایده آفر داده شده است. گرید LL235f6 و گرید ۵۲۵۱۸ هم به ترتیب با قیمت های ۹۵۵ و ۹۳۰ دلار در هر تن FCA ترکیه گزارش شده است. در بازار CIS هم قیمت ها بالای ۲۰ دلار قیمت ترکیه اعلام شده است.

هلدینگ خلیج فارس هم در هفته جاری قیمت پی وی سی را برای بازار ترکیه ۱۲۷۰ تا ۱۲۸۰ دلار در هر تن FCA پیشنهاد کرده است.

با توجه به افزایش حجم ذخایر پلیمر در انبارهای ترکیه، تاجران پیش بینی می کنند بازار ترکیه وارد فاز رکود شود، به نظر می رسد معامله گران باتوجه به ذخایر بالای انبارها اقدام به ارائه آفر با قیمت های ارزان تر کنند، از سوی دیگر ادامه شرایط همه گیری کرونا و شرایط پرنوسان تولید نیز چشم انداز روشنی را برای صادرکنندگان ترکیه فراهم نمی کند و به نظر می رسد در کوتاه مدت شاهد کاهش تقاضا و صادرات در بازارهای ترکیه باشیم. پیش بینی  می شود با توجه به قیمت های اعلامی در هفته جاری  شاهد معکوس شدن وضعیت رونق هفته های گذشته بازار ترکیه باشیم و خریدها در حداقل تناژها صورت گیرد.

 

ارسال نظر