کد خبر : 45669

نگرانی از افزایش قیمت ها در آسیا تا ماه فوریه؛

جو بایدن، اعتماد به نفس تامین کنندگان پلیمرهای ایرانی را تقویت کرد!/ جهش قیمت پلی اتیلن ها در ترکیه توجیه دارد؟

جو بایدن، اعتماد به نفس تامین کنندگان پلیمرهای ایرانی را تقویت کرد!/ جهش قیمت پلی اتیلن ها در ترکیه توجیه دارد؟

پتروتحلیل- گرچه نشریه آیسیس از افزایش اعتماد به نفس تامین کنندگان ایرانی برای افزایش خرید محموله های ایرانی با روی کار آمدن بایدن نوشته است و معتقد است جهش قیمت پلی اتیلن ها تا مرز ۲۵۰ دلار برای محموله های ایرانی توجیه ندارد که کارشناسان بازار پتروشیمی در ترکیه معتقدند قیمت پلیمرهای ایرانی در ترکیه درست نیست و با پلیمرهای دیگر اختلاف چشمگیری دارد.

این در حالی است که در طول هفته قیمت پلی اتیلن ترکیه (PE) به طور مکرر جهش کرد.پیشنهادات دسامبر در ابتدای هفته بالاتر از ماه نوامبر بود ، اما از آن زمان تأمین کنندگان به طور مستقل به افزایش پیشنهادات خود ادامه دادند. در پی یافتن سقف قابل قبول فعلی در بازار ترکیه پس از سطح بالای قیمت در آسیا تلاش شده است.

تقاضا در ترکیه خوب است اما استثنایی نیست و افزایش فعلی بیشتر ناشی از عرضه و احساسات است. در دسترس بودن محدود شده است، زیرا بسیاری از تأمین کنندگان در بازار آسیا تمرکز دارند.

این نگرانی وجود دارد که روند صعودی در آسیا تا ماه فوریه که تعطیلات سال نو میلادی یک وقفه طبیعی در فعالیت را ایجاد می کند ، ادامه یابد.

جهش قیمت های پلی اتیلن برروی پلی اتیلن های سبک بیش از پلی اتیلن های دیگر بوده است، به طوری که پلی اتیلن سبک(LDPE)خاورمیانه ۱۹۰ دلار در هر تن افزایش یافت و به ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ دلار در هر تن CFR ترکیه رسید، همچنین پلی اتیلن سبک آمریکا هم با ۱۹۰ دلار افزایش به ۱۱۹۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن CFR ترکیه رسید، قیمت پلی اتیلن سبک ایران هم با ۲۵۰ دلار افزایش در هر تن به ۱۲۳۰ تا ۱۲۸۰ دلار در هر تن CPT رسید که رقم قابل توجهی محسوب می شود. پلی اتیلن سنگین (HDPE) خاورمیانه هم با ۱۰۰ دلار افزایش به رقم ۱۰۰۰ تا ۱۰۲۰ دلار در هر تن CFR ترکیه رسید. قیمت پلی اتیلن سنگین ایران هم ۷۰ دلار رشد کرد و به ۹۸۰ تا ۱۰۲۰ دلار در هر تن CPT ترکیه رسید.  

پلی اتیلن سبک خطی(LLDPE) ایران هم رشدی ۶۰ دلاری داشت و به ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن CPT رسید. پلی اتیلن سبک خطی خاورمیانه و آمریکا هم با رشد ۷۰ و ۶۰ دلاری به رقم ۱۰۲۰ تا ۱۰۶۰ و ۹۸۰ تا ۱۰۴۰ دلار در هر تن CFR ترکیه رسید.

پلی اتیلن سنگین بادی ایران هم با رشدی حدود ۱۱۰ دلار در هر تن به رقم ۱۰۲۰ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن CPT ترکیه رسید. پلی اتیلن های سنگین بادی خاورمیانه و آمریکا هم به ترتیب ۹۰ و ۱۰۰ دلار رشد کرد.

در همین حال از آنجا که قیمت ها در آسیا بالاتر است ، برخی از بازیکنان انتظار دارند که تامین کنندگان به افزایش قیمت ادامه دهند. این در مالی است که این تقویت احساسات ناگهانی در ترکیه، به دلیل تقاضای کاربر نهایی برای توضیح آخرین افزایش ها کافی نیست، همچنین افزایش قیمت بالادستی نیز وجود ندارد.

خبرهای مبنی بر اینکه جو بایدن ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده قصد دارد دوباره مذاکرات را برنامه ریزی کند، تأمین کنندگان ایرانی را با افزایش علاقه به خرید روبرو کرده است. این ممکن است اعتماد به نفس برای خرید از ایران را افزایش دهد.

البته هزینه های حمل بار از ایران دوباره افزایش یافته است، زیرا ایران همچنان روی تقاضای داخلی و صادرات خود به آسیا متمرکز شده است.

 

ارسال نظر