کد خبر : 45582

رشد سهام های پتروشیمی آسیا با پیشرفت واکسن؛ افت نفت خام

رشد سهام های پتروشیمی آسیا با پیشرفت واکسن؛ افت نفت خام

پتروتحلیل-از آنجایی که سرمایه گذاران از خبر های دلگرم کننده واکسن ویروس کرونا خوشحال شدند، سهام های پتروشیمی آسیا در روز سه شنبه به دنبال روند یک شبه وال استریت، صعود ناگهانی داشتند.

دوره آزمایشی واکسن تولید شده توسط شرکت دارویی آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیو ان تک نشان داد که این واکسن تاثیر 90 درصدی در برابر ویروس دارد. پیش بینی میشود که در اواخر این ماه این واکسن برای تایید نهایی به مقامات ارائه شود.

در ساعت 2:05 گرینویچ، سهام شرکت Mitsui Chemicals در توکیو ژاپن به میزان 4 درصد، سهام SK Innovation در سئول به میزان 1/59 درصد و سهام Formosa Petrochemical Corp در تائپه به میزان 4/52 درصد افزایش یافتند. 

در ژاپن، شاخص نیکی 225 بیش از 1 درصد، KOSPI Composite کره جنوبی به میزان 0/53 درصد و استریت تایمز سنگاپور نزدیک به 3 درصد افزایش یافتند. 

نتایج آزمایش های واکسن فایزر مورد تایید قوانین سازمان غذا و دارو آمریکا قرار گرفته است، که نیاز به تاثیر 50 درصدی در آزمایش های دارونماها دارد.

مقامات شرکت Fitch Solutions در روز سه شنبه گفتند، انتظار میرود که افرادی که در راس کار هستند به سرعت بررسی های خود را انجام داده و تاییدیه های واکسن را ارائه دهند.

آن ها اضافه کردند: «توزیع آن سپس همزمان با توافقاتی میان دولت ها و تولیدکنندگان آغاز میشود، که در راس آن آمریکا و دیگر بازار های توسعه یافته میباشند.»

مقامات Fitch Solutions گفتند: «اگرچه، از آنجایی که در سال جاری تنها 50 میلیون دوز در دسترس است، عرضه با وسعت بسیار از تقاضا عقب می افتد و حتی کشور هایی که توافقات را صورت داده اند، میتوانند از سه ماهه اول 2021، عرضه خود را دریافت کنند.»

فایزر پیش بینی کرده است که در سال 2021، 1/3 میلیارد دوز توزیع خواهد کرد.

میانگین صنعتی شاخص Dow Jones آمریکا نسبت به بیشترین میزان خود در سال جاری در روز 5 ژوئن، 2/95 درصد افزایش داشت. با افزایشی به میزان 5/7 درصد یا بیش از 1600 واحد در یک جهش، بیشترین میزان را در تاریخ خود به ثبت رساند. 

شاخص S&P 500 نیز بعد از رسیدن به بیشترین میزان خود در تاریخ، در روز دوشنبه به میزان 1/17 درصد افزایش یافت.

فدرال رزرو آمریکا در آخرین گزارش خود در رابطه با ثبات مالی در روز دوشنبه گفت، پاندمی کرونا همچنان بزرگترین خطر در برابر سیستم مالی آمریکا میباشد. 

آن ها هشدار دادند که تردید ها بر سر ویروس و عواقب اقتصادی و مالی آن همچنان بالاست.

آن ها اضافه کردند: «اگر پاندمی به میزان بیش از انتظاری به طول بیانجامد – به خصوص اگر تاخیری در تولید یا توزیع واکسن موفق به وجود آید – فشار نزولی بر اقتصاد آمریکا میتواند بهبود های به وجود آمده را متوقف کرده و به بازار ها و موسسات مالی آسیب بزند.»

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در روز دوشنبه از 10 میلیون نفر گذر کرد، و تقریبا یک پنجم میزان کلی تعداد مبتلایان را تشکیل داد. 

طبق آخرین داده های سازمان جهانی بهداشت، تعداد کل مبتلایان در جهان از 50 میلیون نفر فراتر رفته، و متاسفانه تاکنون 1/25 میلیون مرگ ثبت شده است.

نفت خام با نگرانی از تقاضا افت کرد

قیمت های نفت خام در معاملات ابتدایی روز سه شنبه تا میزان 1درصد افت کردند. این امر به دنبال افزایش تعداد مبتلایان در آمریکا و اروپا بود که تاثیر خبر های مثبت از واکسن احتمالی را کاهش داد. 

هر دو شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و برنت آمریکا در روز دوشنبه در حدود 8 درصد افزایش یافتند، که این بیشترین میزان رشد روزانه آن ها در بیش از 6 ماه گذشته بود.

ارسال نظر