کد خبر : 45550

بعد از روند رو به رشد در اکتبر، سیر بهبودی تولید در شمال شرق آسیا حفظ شد؛

آیا کرونا سرانجام تقاضای صادراتی از چین را مختل می کند؟!

آیا کرونا سرانجام تقاضای صادراتی از چین را مختل می کند؟!

پتروتحلیل-شرایط تولید در شمال شرق آسیا روند رو به بهبود خود را در اکتبر حفظ کرد، اما میتوان پیش بینی کرد که در ماه های پیش رو به دلیل قرنطینه های جدید در آمریکا و اروپا به دنبال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا ویروس، تقاضای خارجی مختل شود.

شاخص رسمی مدیران خرید چین در اکتبر با میزان 4/51 نسبت به سپتامبر با میزان 51/5 مقدار اندکی کاهش یافت، در حالی که شاخص مدیران خرید غیر رسمی Caixin در اکتبر با میزان 53/6، سیر افزایشی را نسبت به ماه گذشته با میزان 53/0 ثبت کرد.

شاخص مدیران خرید، مطالعه ای بر 50 شاخص انبساطی در اقتصاد تولید است.

ثبات صادرات به پشتوانه تقاضای مناسب به دلیل بدترین سیل ها در یک دهه گذشته، تقاضا را در شرایط کرونا زده افزایش داد، و بسته های حمایتی دولتی به ثبات شاخص مدیران خرید در ماه های اخیر کمک کرد، و همه این عوامل نشان دهنده این هستند که چین روند رو به رشدی دارد.

گروه ژاپنی نومرا (مرکز تحقیقاتی بر بازار های جهانی) گفت: «احتمال میرود در صورت تداوم پاندمی، سرانجام تقاضای صادراتی از چین مختل شود، که این امر در صورتی رخ میدهد که قدرت خرید در اقتصاد های خارجی کاهش یافته و آن ها به میزان تولید های نرمال خود بازگردند.»

آن ها اضافه کردند: «پیش بینی میکنیم که تا چند ماه آینده شاخص مدیران خرید چین نزدیک به 51/0 باقی بماند، زیرا عوامل موثر سیر کاهشی را جبران میکنند، در حالی که احتمال میرود شاخص مدیران خرید غیر تولیدی تا میزانی کاهش یابد.»

گروه رسانه ای Caixin گفت که آخرین روند صعودی در فروش کلی، صعودی ترین آمار از نوامبر 2010 بود، و یکی از اعضای گروه آن ها اظهار داشت که شرایط بازار به روند بهبودی خود بعد از پاندمی در اوایل سال ادامه میدهد. 

آن ها اضافه کردند: «گزارش هایی مبنی بر این بود که پاندمی و افزایش تعداد مبتلایان در سراسر بازار های خارجی، رشد تجارت های جدید را در این کشور ها مختل کرده است.»

آن ها همچنین گفتند، موج دوم ابتلا به ویروس کرونا در اروپا و موج سوم در آمریکا، تقاضای خارجی چین را به میزان قابل توجی کاهش داده است.

افزایش تعداد مبتلایان در سراسر آمریکا و اروپا، و همچنین افزایش افراد بستری و میزان مرگ و میر، دولت ها را بر این داشته است تا از هفته گذشته قرنطینه ها و اقدامات محدود کننده را به طور مجدد اعمال کنند. 

فرانسه برای دومین بار تا پایان نوامبر اعلام قرنطینه ملی کرد، در حالی که قرنطینه های مقطعی آلمان از دوم نوامبر آغاز شد. 

انگلستان نیز در طی هفته گذشته برای مدت چهار هفته کشور را قرنطینه کرد. 

در آسیا، میانگین ابتلای روزانه در هند و فیلپین کاهش یافت، در حالی که تعداد مبتلایان در اندونزی ثابت شدند. 

بهبود شرایط تولید در ماه اکتبر در کشور های کره جنوبی، ژاپن و تایوان تداوم یافت، و تولیدکنندگان گزارش دادند که دورنمای فعالیت های شرکتی در ماه های آتی امیدوار کننده است.

مقامات بانک ژاپنی au Jibun در روز دوشنبه گفتند، در ماه اکتبر، کمترین میزان نرخ منفی در فعالیت های تولیدی از ژانویه را ثبت کردند.

شاخص مدیران خرید بانک au Jibun ژاپن در اکتبر با میزان 48/7 نسبت به سپتامبر با میزان 47/7 علائم بهبودی را نشان داد، که دلیل آن روند کاهشی کمتر در تولید و کار های جدید بود.

یکی از اقتصاد دانان در گروه HIS Markit گفت: «جذابترین یافته در اکتبر، تداوم بهبود در خوشبینی های تجاری بود.»

اقتصاد دان بهاتی گفت: «تولیدات ژاپنی عمدتا به دلیل سفارشات صادراتی تقویت خواهد شد، زیرا تقاضا در سراسر بازار های  اصلی خارجی از جمله چین، افزایش یافت.»

شاخص مدیران خرید کره جنوبی در اکتبر با میزان 51/2، برای اولین بار از دسامبر 2019 در بخش افزایشی مشاهده شد. 

طبق داده های IHS Markit، بخش تولید کره جنوبی با بازگشت تقاضای خارجی تقویت شد، و در حالی که در آخرین داده ها افزایش جزئی ثبت شد، نشان دهنده این بود که تقاضا در بازار های اصلی صادراتی نظیر آمریکا و چین در حال افزایش است.

در تایوان، شاخص مدیران خرید در اکتبر، نسبت به سپتامبر با بیشترین میزان در دو سال و نیم گذشته در رقم 55/2، میزان 55/1 را ثبت کرد.

آخرین سیر افزایشی در تولید بیشترین آن از دسامبر 2016 بود، که این سیر افزایشی در نتیجه کار های جدید و بازگشت بر سر پروژه هایی بود که به دلیل پاندمی با تاخیر مواجه شدند.

سفارشات جدید کلی در شرکت های تایوانی برای چهارمین ماه متوالی با تکیه بر تقاضای قوی داخلی و بین المللی در اکتبر به خصوص از چین، اروپا، ژاپن و آمریکا افزایش یافت.

ارسال نظر