کد خبر : 45446

روند قدرتمند پتروشیمی آسیا در دوره پساتعطیلات در بازارهای چین رشد پیدا کرد

روند قدرتمند پتروشیمی آسیا در دوره پساتعطیلات در بازارهای چین رشد پیدا کرد

پتروتحلیل-برخی از بازارهای پتروشیمی در آسیا علامت رشد قوی پساتعطیلات در چین ناشی از بازذخیره‌سازی و عرضه محدود را دریافت کردند و احتمال می‌رود جهش ناگهانی قیمت اشتهای خرید را در کوتاه مدت کمتر کند.

انتظاراتی وجود دارد مبنی بر این‌که واردات چین در پی رشد شدید اخیر قیمت‌های منطقه‌ای برای گزیده‌ای از محصولات تضعیف شود، درحالی‌که صادرات این کشور بواسطه وضعیت قوی یوآن دچار محدودیت شده است.

بازار مونومر استایرن جو قوی خرید برای محموله‌های نوامبر همزمان با عرضه محدود قیمت‌ها را به بالاترین سطح خود از مارس 2020 رسانده و مذاکرات در بالاتر از 700 دلار در هر تن (سی‌ف‌آر چین) انجام می‌شود.

به گفته تحلیل‌گر آیسیس جیمی ژنگ، انتظار می‌رود ذخیره مونومر استایرن در چین در اکتبر به شدت کاهش پیدا کند؛ زیرا تولیدکنندگان پایین‌دستی هنوز با نرخ‌های بالا در واحدهای خود بهره‌برداری می‌کنند.

وی گفت باتوجه به این‌که ظرفیت تولید تازه پیش از پایان سال به چرخه اضافه می‌شود، احتمالاً ذخیره انبارها در ماه‌های نوامبر و دسامبر باید مجدداً افزایش پیدا کند.

در بازار اسید ترفتالیک خالص، قیمت‌ها در آسیا تحت تأثیر تقاضای قدرتمند و رشد قوی در بخش پایین‌دستی پلی‌استر افزایش پیدا کردند.

جهش قیمت‌های پلی‌استر موجب بهبود شدید حاشیه سود تولیدکنندگان شد.

 

عملکرد قوی پلی‌استر همچنین از عوامل رشد محصول بالادستی مونواتیلن گلیکول بوده که قیمت‌های نقدی منطقه‌ای آن از پایان سپتامبر جهش 6 درصدی را تجربه کرده‌اند.

واحدهای پلی‌استر در آسیا در جهت سازگار شدن با بالا رفتن استعلامات خرید و همزمان با افت سطح ذخیره انبارها، با نرخ بهره‌برداری بیشتری در حال فعالیت هستند.

تقاضای قدرتمند پساتعطیلات با محدودیت نسبی عرضه مونواتیلن گلیکول به سبب تأمین و نگهداری در جریان و آتی واحدها در آسیا و غرب آسیا همزمان شد.

البته، به گفته ژنگ، سطح ذخیره انبار در سرتاسر تمام صنعت پارچه چین، به سبب وضعیت ضعیف مصرف، بالا باقی می‌ماند.

درحالی‌که آمار اقتصادی اخیر چین روند مثبتی را نشان می‌دهند، اقتصاد جهانی در مقطع کنونی عمیقاً در رکود ناشی از همه‌گیری قرار دارد.

وی گفت: «باتوجه آغاز به کار قریب الوقوع واحدهای جدید اسید ترفتالیک خالص در چین، بازار اسید ترفتالیک خالص نزولی باقی خواهد ماند. در این میان، موج دوم همه‌گیری کرونا، مصرف پوشاک را بیش از پیش کاهش خواهد داد.»

جدیدترین داده‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که آمار جهانی مبتلایان به کرونا در 14 اکتبر در رقم 38 میلیون نفر قرار داشته است.

اروپا در حال تجربه موج دوم کرونا است و فرانسه، ایتالیا، هلند، ایرلند شمالی، و اسپانیا اقدامات سختگیرانه مختلفی را اعمال کرده‌اند؛ درحالی‌که مبتلایان در ایالات متحده (بدترین کشور از نظر آمار کرونا) نیز به جهش خود ادامه داد.

چین برنامه عظیمی را برای آزمایش کرونای 9 میلیون ساکن کینگ‌دائو در پی تشخیص تعدادی مورد ابتلا در 11 اکتبر، آغاز کرده است.

در بازار بوتادین، غالب واردکنندگان چینی پیش از تعطیلات انبارهای خود را پر کردند، اما باتوجه به محدودیت عرضه، تقاضا برای مرسولات نوامبر بالا باقی خواهد ماند که این امر موجب تقویت قیمت‌های منطقه‌ای می‌شود.

داده‌های آیسیس نشان می‌دهد که قیمت‌های نقدی بوتادین (سی‌ف‌آر شمال شرق آسیا) در 9 اکتبر با افزایش 40 دلاری نسبت به هفته گذشته در رقم 875 دلار در هر تن قرار گرفتند.

رابر مصنوعی همچون استایرن بوتادین رابر و پلی‌بوتادین رابر مواد خام مورد نیاز برای تولید تایرها در صنعت خودروسازی هستند.

در بازار متیلن کلرید، خریداران در آسیا باتوجه به جهش اخیر در قیمت‌های نقدی در پی رشد قدرتمند چین، دست نگه داشته‌اند.

قیمت‌های نقدی متیلن کلرید داخلی در چین پس از تعطیلات هشت روزه و به سبب بالا رفتن هزینه خوراک کلرین، جهش پیدا کردند. کشور چین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این مواد در آسیا است.

قدرت گرفتن یوآن نسبت به دلار آمریکا تأثیری منفی بر صادرات چین دارد، که ممکن است این مسئله موجب مداخله بانک مرکزی این کشور برای جلوگیری از بالا رفتن بهای ارز این کشور شود.

بازارهای داخلی پتروشیمی چین از زمان ازسرگیری مبادلات در 9 اکتبر، پس از یک وقفه هشت روزه، به پشتوانه بازذخیره‌سازی انبارها و محدودیت عرضه، رشد قدرتمندی را از خود نشان داده‌اند.

بازارهای چین از 1 تا 8 اکتبر برای تعطیلات میانه پاییز و روز ملی این کشور، بسته بودند.

قیمت‌های اتانول‌آمین داخلی در حدود 100 تا 200 یوآن در هر تن افزایش یافتند و خریداران پیش از آغاز دوره سازماندهی مجدد یکی از واحدهای بزرگ تولید این محصول، در حال انباشت آن در انبارهایشان هستند.

به گفته جنی ای، تحلیل‌گر آیسیس، انتظار می‌رود واردات چین در بازار بنزن باتوجه به انتظار پایین رفتن ذخایر انبارهای بنادر در سرتاسر ماه اکتبر، دچار تضعیف شود.

وی گفت، در 9 اکتبر ذخایر بنزن در شرق چین با کاهش 3 درصدی نسبت به پایان سپتامبر در رقم 262 هزار تن قرار گرفتند.

ای افزود: «ما انتظار داریم که بازار بنزن به سبب کاهش دریافت محموله‌های وارداتی، از ماه اکتبر وارد دوره انبارزدایی شود.»

 

 

ارسال نظر