کد خبر : 45407

کسب بالاترین گواهی کاهش گازهای گلخانه ای در تاریخ کشور، توسط پتروشیمی شیراز

کسب بالاترین گواهی کاهش گازهای گلخانه ای در تاریخ کشور، توسط پتروشیمی شیراز

پتروتحلیل-شرکت پتروشیمی شیراز رکورد اخذ بالاترین گواهی کاهش انتشار کربنی معروف به CER را با حذف حدود 800 هزار تن گاز گل خانه ای معادل دی اکسید کربن در تاریخ کشورمان بدست آورد. بدین ترتیب شرکت  پتروشیمی شیراز با طرح CDM واحد اسید نیتریک خود، یکی از بزرگترین طرحهای منتهی به اخذ CER در سازمان ملل متحد می باشد. 

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی شیراز، گواهی های اخذ شده اخیر متعلق به سال های 1397-1396بوده و بزودی با تکمیل مراحل ارزیابی و راستی آزمایی سال 1398، بالغ بر یک میلیون گواهی کربنی جدید نیز صادر خواهد شد که رکوردی دست نیافتی در صنایع نفت وگاز پتروشیمی کشور خواهد بود.

دستاورد مذکور از نتایج پروژه بزرگ زیست محیطی شرکت در فاصله سالهای 1390-1395 می باشد که با هزینه بالغ بر 7میلیون دلار در قالب طراحی و احداث یک پلنت CDMجهت حذف گاز گلخانهای اکسید نیترو و گاز آلاینده دی اکسید نیتروژن در واحد اسید نیتریک اجرا گردید.

پتروشیمی شیراز افتخار دارد که مجری تنها پروژه CDMپتروشیمی های ایران است که به اخذ گواهی کربن آن هم با این حجم بالارسیده است و در میان 4 طرح CDM ایران که به کسب گواهی کربن رسیده اند، با فاصله زیاد، بالاترین رکورد گواهی کربن را دارا می باشد.

ایران به عنوان ده کشور آلاینده گازهای گل خانه ای در سازمانه ملل شناخته شده و تعهداتی جهت کاهش گازهای گل خانه ای از این بابت به کشور مان تحمیل شده که هم اکنون پتروشیمی شیراز بخش مهمی از این تعهدات را پوشش داده است.

گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن کره زمین و ارتباط مستقیم این دو با هم و اثرات مخرب آنها بر کره زمین، عباراتی هستند که در چند دهه اخیر به مراتب در مجامع علمی، اخبار، نشریات و... دیده و شنیده میشود. 

معمولا گاز دی اکسیدکربن به عنوان معروفترین گاز گل خانه ای شناخته میشود، اما دی‌اکسید کربن تنها یکی از گازهای گلخانه‌ای است که انسان تولید می‌کند. گاز اکسیدنیترو (N2O) یکی دیگر از گازهای گل خانه ای میباشد که به مراتب بیشتر (در حدود 310 برابر) از گاز دیاکسیدکربن اثر گل خانه ای دارد. مدیران شرکت پتروشیمی شیراز در راستای مدیریت استراتژیک، رعایت مسئولیت های اجتماعی و تحقق هدف بنیادین شرکت" توسعه برای آینده پایدار با تفکر، تعهد،‌تولید پاک و ایمن "  با دور اندیشی و آینده نگری،‌ مساله الزام کشورهای در حال توسعه نظیر ایران که سهم بالایی در انتشار گازهای گلخانه ای در اتمسفر دارند را پیش بینی و در این راستا رویکرد مکانیسم توسعه پاک را در جهت کاهش داوطلبانه انتشار گازهای گل خانه ای در سال 1390 تعریف و با توجه به تحریم ها با استفاده از منابع داخلی شرکت، پروژه زیست محیطی مهم و بزرگ مکانیسم توسعه پاک را به مرحله ی  اجرا گذاشته است. با تلاش و پیگیری های همه جانبه مدیریت و پرسنل این مجموعه در طول چندین سال گذشته، سرانجام پروژه بین المللی زیست محیطی شرکت در قالب طرح "مکانیسم توسعه پاک" یا CDM ، در سال 2012 در سازمان ملل به ثبت رسانید و در ادامه مراحل اجرایی طرح مذکور، قرارداد احداث  واحد حذف اکسیدهای نیترو وآلاینده خروجی از واحد تولید اسید نیتریک، با شرکت اکوپرو (ECOPRO) کره جنوبی به عنوان ارائه کننده تکنولوژی  تجهیزات طرح و کاتالیست و با ارزش 7میلیون دلار در اسفند 1392 منعقد گردید. شرکای تجاری طرح CDM پتروشیمی شیراز ، شرکت QCA سوئیس و شرکت انرژی تجدید پذیر مهر می باشند که مراحل معرفی و ثبت پروژه (CDM CYCLE) را در UNFCCC سازمان ملل با هزینه  بالغ بر 300 هزار یورو به انجام رسانیدهاند و انجام امور مرتبط با اخذ تاییدیه سالیانه گواهیهای کاهش انتشار (CER) تولیدی و ارایه CERها به محافل جهانی نیز در تعهد این مشارکت است که این مهم در قرارداد سه جانبه دیگری در سال 2012 مورد توافق قرار گرفته است.

در طراحی تکنولوژی انتخابی برای احداث واحد حذف آلاینده های NOx و N2O در پتروشیمی شیراز، متدولوژی AM0028 مصوب نهاد UNFCCC سازمان ملل مورد استفاده قرار گرفته است که شامل نصب واحد حذف گازهای آلاینده در مسیر TAIL GAS واحد اسید بعد از توربین کاهنده فشار گازهای خروجی در مسیر استاک برج جذب واحد می باشد. با توجه به انتخاب کاتالیست پیشرفته با ویژگی حذف همزمان کلیه اکسیدهای نیتروژن، انتشار گاز گلخانه ای اکسید نیترو (N2O) تا 95% کاهش یافته و به کمتر از 50 پی پی ام رسید و مضافا انتشار گاز سمی دی اکسید نیتروژن NO2 در اتمسفر که مسبب باران های اسیدی میتواند باشد، بطور کل متوقف گردید.

این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های CDM ایران از بابت حجم کاهش انتشار می باشد و تنها پروژه رسمی ثبت شده سازمان ملل در کل صنعت پتروشیمی ایران است. لازم به ذکر است که در حال حاضر تنها 4693 پروژه مکانیسم توسعه پاک در مقیاس بزرگ در سازمان ملل به ثبت رسیدهاست، که در این میان 92 پروژه با هدف کاهش انتشار گاز اکسید نیترو میباشد و با افتخار طرح CDMمجتمع پتروشیمی شیراز یکی از آنها است. 

در روزهای اخیر شیرینی اجرای این طرح دوستدار محیط زیست با خبر خوش دریافت اولین و دومین سری تاییدیه گواهی های کاهش انتشار از سازمان ملل (جمعا در حدود 780هزار گواهی کربن (CER)) برای اولین و دومین دوره 6 و12ماهه پایش (1396-1397) دو چندان گردید. با توجه به ارسال اطلاعات مربوط به دورههای پایش بعدی، امید است به زودی خبر خوش دریافت گواهیهای کاهش به میزان بسیار بیشتر به اطلاع پرسنل خدوم مجتمع پتروشیمی شیراز و تمام عزیزانی که دغدغه حفاظت از محیط زیست را دارند، برساند.

این دستاورد زیست محیطی بینظیر مجتمع پتروشیمی شیراز در سطح ملی، که موجب درج نام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در لیست شرکتهای دوستدار محیط زیست در سطح جهانی گردید را خدمت تمامی همکارانمان در صنایع نفت و پتروشیمی، و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت تبریک عرض مینماییم. 

قبل از اجرای پروژه CDM این مهم بیانگر این واقعیت است که شرکت پتروشیمی شیراز خود رأساً به مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی خود واقف بوده، و حتی در حوزه هایی که الزامی از سوی نهادهای داخلی/خارجی وجود نداشته ، با سرمایه گذاری کلان نه تنها اقدام اصلاحی زیست محیطی جدی جهت رفع گازهای گلخانهای و گازهای آلاینده محلی انجام داده بلکه وجههی زیست محیطی کشورمان را در سطح بین المللی بهبود بخشیده و همگام با کشورهای توسعه یافته، رفع تعهد از مسئولیت های اجتماعی خود را به رخ کشیده است.

امید است که نهادهای زیست محیطی کشور، قدردان این اقدام مؤثر پتروشیمی شیراز ودستاوردهای آن در راستای حفظ صیانت از محیط زیست و ایفای مسئولیتهای اجتماعی این مجتمع عظیم باشند.

ارسال نظر