کد خبر : 45278

چشم‌انداز: انتظار انباشت محصول در سه ماهه چهارم در بازارهای کلیدی پتروشیمی آسیا

چشم‌انداز: انتظار انباشت محصول در سه ماهه چهارم در بازارهای کلیدی پتروشیمی آسیا

پتروتحلیل- سال 2020 تابه‌اینجا درگیر همه‌گیری کرونا بوده است و چشم‌انداز پتروشیمی برای سه ماه چهارم نیز از این قاعده مستثنی نبوده، همچنان‌که انتظار می‌رود بیشتر بودن عرضه نسبت به تقاضا برای اکثر محصولات برقرار باشد.

افت 16.4 درصدی صادرات پتروشیمی اوت در سنگاپور (قطب انرژی منطقه) در مقایسه سالیانه تأکیدی است بر آسیب‌پذیری این صنعت همزمان با تداوم باد مخالف اقتصادی همراه با موج بی‌وقفه ویروس کرونا در سرتاسر جهان.

صادرات محصولات شیمیایی ژاپن نیز همراستا با این روند نزولی در اوت شاهد کاهش 8.2 درصدی سالیانه بود که بر مجموع مرسولات خارجی سنگینی کرد.

بانک توسعه آسیا نیز با پژواک این وضعیت تیره و تاریک گفت که چشم‌انداز اقتصادی در آسیای در حال توسعه همزمان با بالا رفتن مجدد آمارهای کرونا در برخی مناطق، بدتر شده است و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی در سال جاری 0.7 درصد منقبض شود.

بانک توسعه در گزارش خود اشاره کرد که این انقباض اولین رکود آسیا در نزدیک به شش دهه است. بانک توسعه پیش از این پیش‌بینی کرده بود که در سال جاری اقتصاد این منطقه 0.1 درصد افزایش یابد.

در حوزه پتروشیمی، عرضه اتیلن آسیا در پی ازسرگیری فعالیت کراکر شرکت کره‌ای لاته واقع در دائسان، و افزایش ظرفیت 660 هزار تنی در جنوب شرق آسیا، می‌تواند در پایان سال جاری شاهد رشد باشد.

طبق هدف‌گذاری لاته کمیکال تولید در این واحد در اواسط نوامبر ازسر گرفته می‌شود. این تولیدکننده از ماه مارس و پس از تعطیلی این واحد به سبب حادثه به خریدار تبدیل شد.

فرصت‌های آربیتراژ از جنوب شرقی آسیا به چین و تایوان می‌تواند در اواخر 2020 و با نظر به دو پروژه توسعه در حال انجام، افزایش پیدا کند.

شرکت تایلندی پی‌تی‌تی گلوبال کمیکال واحد کراکر اتیلن با ظرفیت 500 هزار تن در سال را در نوامبر راه‌اندازی خواهد کرد، و اولفین جِی‌جی سامیت فیلیپینی نیز ظرفیت 160 هزار تنی را در کراکر خود به جریان خواهد انداخت.

هر دوی این تولیدکنندگان پس از آغاز به کار این پروژه‌ها اتیلن مازادی را برای طرف‌های ثالث خواهند داشت.

توسعه ظرفیت پایین‌دستی غیریکپارچه در حال انجام در چین قادر خواهد بود به جذب این عرضه رو به رشد کمک کند.

مجتمع شماره 2 وینیل شرکت چینگ‌دائو هایوان کمیکال و واحد مونومر استایرن تانگشان شویانگ کمیکال با ظرفیت تولید 300 هزار تن در سال، در سه ماه چهارم راه‌اندازی خواهند شد.

این دو پروژه، ظرفیت تولید 270 هزار تن در سال را برای تقاضای سالیانه اتیلن ایجاد خواهند کرد.

راه‌اندازی واحدهای جدید در چین نیز می‌تواند موجب رشد عرضه داخلی پلی‌اتیلن در این کشور شود. قرار است چندین واحد جدید در نیمه دوم سال جاری به بهره‌برداری برسند.

لیائونینگ بورا لیوندل‌باسل در اوایل اوت کراکر خود را سفارش داد و پالایشگاه و پتروشیمی سینوپک ژانگ‌که و همچنین پتروشیمی سینوکم گوانژو واحدهای خود را در سپتامبر راه‌اندازی کرده‌اند.

واحد پلی‌کربنات هایگو لانگیو (با نام اولیه داکینگ لیانیی) در سه ماهه چهارم به بهره‌برداری خواهد رسید.

بااین‌وجود بازار اثر راه‌اندازی این واحدهای جدید را بلافاصله حس نخواهد کرد زیرا عرضه پایدار به بازار نقدی بطور معمول یک تا دو ماه زمان می‌برد.

احتمال می‌رود عرضه وارداتی به سبب برخی مشکلات از سوی واحدهای خارجی دچار افت شود.

امکان دارد اکثر محموله‌های پلی‌اتیلن ایران زمان بیشتری برای رسیدن به چین نیاز داشته باشند زیرا به سبب تحریم‌های ایالات متحده قادر نیستند به بنادر اصلی وارد شوند.

در این میان، پنجره آربیتراژ بسته شد زیرا تولیدکنندگان خارجی پیشنهادهای خود را بالا بردند که این امر موجب تقویت بازار چین می‌شود.

باتوجه به ادامه تولید پایین‌دستی از سه ماهه دوم پس از کنترل شیوع ویروس کرونا در چین، تقاضا در سلامت قرار گرفته است.

از آن زمان مصرف داخلی احیا شده و تقاضای مصرف‌کننده نهایی قوی باقی مانده است؛ بویژه تقاضا از سوی صنعت بسته‌بندی و کالاهای تندمصرف.

جشنواره فروش روز مجردها که علی‌بابا نام «دوتا 11» (آغاز از یازدهمین روز ماه 11 میلادی - نوامبر) را به آن داده نیز موجب تقویت بیشتر تقاضا خواهد شد.

بعلاوه، دولت چین برنامه اعمال سیاست‌های محرک اقتصادی را منتشر کرده که تقاضای پلی‌اتیلن را از طریق تقاضای صادراتی که ممکن است تحت تأثیر موج دوم کرونا در دیگر بخش‌های جهان باشد، مورد تقویت قرار داده است.

 

احتمال می‌رود طغیان مجدد ویروس کرونا از رشد تقاضای آکریلونیتریل بوتادین رابر (اِن‌بی‌آر) آسیا در سه ماه چهارم ممانعت کند.

مسائل جغراسیاسی، نظر به اثرات نزولی‌شان بر جو روانی بازار، به یک نگرانی مهم تبدیل شده‌اند.

احتمال می‌رود، تنش‌های هند و چین و نگرانی‌ها درباره بالا گرفتن تنش‌ها میان ایالات متحده و چین پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، بر تقاضا در سه ماه چهارم سنگینی کنند.

انتظار می‌رود، انقباض اقتصاد جهانی و احیای کندتر از حد انتظار در بخش خودروسازی جهانی، موجب فرونشاندن یا تحت فشار قرار دادن منافع نقدی در سه ماه چهارم بشوند.

امکان دارد، رشد قیمت‌های خوراک کلیدی بوتادین (بی‌دی) موجب ادامه اعمال فشار صعودی بر اِن‌بی‌آر شود.

محتمل است که شاخص‌های بنیادین بازار پارازایلن (پی‌اِکس) آسیا بواسطه برنامه‌های توسعه‌ای اسید ترفتالیک خالص پایین‌دستی، و کاسته شدن از نرخ‌های بهره‌برداری آروماتیک‌ها در تأسیسات کنونی به سبب حاشیه سود ضعیف تولید، در کوتاه مدت ارتقا یابند.

بااین‌وجود، در نگاه به آینده، عرضه پارازایلن با اضافه شدن ظرفیت‌های جدید، به‌تدریج با برنامه‌های توسعه‌ای پایین‌دستی همگام خواهد شد.

شرکت چینی دونگینگ ویلیان کمیکال در واحد پارازایلن 1 میلیون تنی خود به تولید بدون مشتری دست یافته و انتظار می‌رود در اکتبر به بهره‌برداری تجاری ورود پیدا کند.

در این میان، طبق جداول زمان‌بندی قرار است واحد پارازایلن 800 هزار تنی سینوکم گوانژو در چین در ماه اکتبر راه‌اندازی شود.

بهبود اخیر در وضعیت اختلاف قیمت بین گرید ایزومر زایلن مخلوط (ام‌اکس) و پارازایلن نیز به واحدهای بدون فعالیت پارازایلن انگیزه داده است تا فعالیت خود را ازسر بگیرند.

سینوپک برنامه دارد تا واحد پارازایلن شماره 2 خود در هاینان را در نیمه دوم سپتامبر مجدداً راه‌اندازی کند. این واحد از اواسط ژانویه سال جاری تعطیل بوده است.

نگرانی‌هایی وجود داشته است که قرنطینه جاکارتا از سوی دولت اندونزی، می‌تواند در کوتاه مدت بر نرخ‌های بهره‌برداری اسید ترفتالیک خالص تأثیر بگذارد. تعطیلی‌های غیرمترقبه در تأسیسات اسید ترفتالیک خالص، بسته به مدت تعطیلی‌ها، می‌تواند موجب افزایش دسترسی‌پذیری محموله‌های پارازایلن نقدی شود.

در حال حاضر، بهره‌برداری اسید ترفتالیک خالص در اندونزی نامتزلزل و پایدار است؛ اگرچه چشم‌انداز در این حوزه نامشخص می‌باشد.

برخلاف روندهای جاری، انتظار می‌رود محدودیت عرضه به سبب سازماندهی مجدد تعدادی از واحدها در اکتبر همزمان با آغاز فصل اوج تقاضا در چین، موجب تداوم تقویت بازار اتیلن وینیل استات (ای‌وی‌اِی) آسیا در سه ماه چهارم خواهد شد.

کمبود عرضه، و احیای تقاضای صنعت پایین‌دستی فتوولتاییک (پی‌وی) در چین از ماه ژولای موجب تقویت بازار اتیلن وینیل استات شده است.

دو تولیدکننده در تایلند و کره جنوبی برنامه دارند واحدهای خود را به منظور فعالیت‌های تأمین و نگهداری در اکتبر تعطیل کنند؛ علاوه بر برنامه‌های کنونی سازماندهی مجدد در کره جنوبی، تایوان، و عربستان سعودی طی مدت اکتبر تا نوامبر.

 

 

 

 

ارسال نظر