کد خبر : 45224

تداوم رمز و راز پلی‌استر چین در جهانی واژگون

تداوم رمز و راز پلی‌استر چین در جهانی واژگون

پتروتحلیل-اتفاقی بسیار عجیب در صنعت پلی‌استر چین در حال وقوع است که پیامدهای عظیمی برای این صنعت در سطح جهانی دارد. همچنان‌که داده‌های آیسیس نشان می‌دهند، علیرغم وضعیت به ظاهر ضعیف شاخص‌های بنیادین (فاندامنتال) صنایع پایین‌دستی، رشد تقاضای اسمی پارازایلن و مونواتیلن گلیکول در بازار داخلی این کشور وضعیتی قوی دارد. کلمه «عظیم» مبالغه نیست، زیرا چین پایین تا بالای زنجیره ارزش را بطور کامل تحت سلطه خود دارد.

بین ماه‌های ژانویه تا ژولای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (همه مقایسه‌های درصدی که در ادامه می‌آید بر اساس محاسبات سالیانه هستند)، تقاضای اسمی چین برای پارازایلن می‌توانست تا 24 درصد افزایش یابد. این شامل رشد نجومی 63 درصدی در تولید داخلی است (براساس برآوردهای ماهانه ما از تولید داخلی چین)؛ همزمان با کاهش 7 درصدی خالص واردات.

در نظر داشته باشید درصورتی‌که رقم 723709 تنی واردات ژانویه تا ژولای از Brunei را از کل کم کنیم، باتوجه به این‌که 70 درصد از مالکیت واحد پارازایلن Brunei Hengyi Petrochemical با ظرفیت 1/5 میلیون تن در سال در تصاحب Hengyi است (شرکت چینی تولیدکننده اسید ترفتالیک خالص)، خالص واردات از دیگر منابع شاهد کاهش 14 درصدی بوده است. اما طبیعتاً این موضوع تفاوتی ایجاد نمی‌کند زیرا این واردات‌ها عملاً تولید داخلی هستند. بنابراین بااین‌حال تقاضای اسمی 24 درصد افزایش داشته است.

بیایید تصور کنیم که برآوردهای ماهیانه ما از تولید داخلی اشتباه است و رشد 13 درصدی تولید سالیانه که در پایگاه داده عرضه و تقاضای آیسیس پیش‌بینی کردیم را در نظر بگیریم. با این حساب نیز تقاضای اسمی ژانویه تا ژولای 9 درصد خواهد بود. رقم 9 درصد از تقسیم برآورد تولید سالیانه بر 12 و ضرب آن در هفت و اضافه کردن عدد خالص واردات ژانویه تا ژولای بدست آمده است.

ارقام 24 درصد و 9 درصد برای رشد تقاضای اسمی ژانویه تا ژولای در راستای برآورد منفی 1 درصدی ما از رشد تقاضای واقعی (رشد تقاضا با محاسبه کژدیسی انبار) برای کل سال هستند از 2008 که مصرف در چین 3 درصد کاهش یافت، این اولین سالی است که این کشور با رشد منفی مواجه خواهد بود.

در مورد مونواتیلن گلیکول نیز ماجرای مشابهی وجود دارد. خالص واردات در ژانویه تا ژولای 13 درصد بالا رفت. ما برای تولید مونواتیلن گلیکول برآورد ماهیانه ارائه نمی‌کنیم، اما در محاسبات سالیانه، افزایش 5 درصدی را در زمینه تولید داخلی پیش‌بینی کرده‌ایم.

مجدداً اگر برآورد تولید مونواتیلن گلیکول برای کل سال 2020 را بر 12 تقسیم و در هفت ضرب کرده و رقم خالص واردات را به آن اضافه کنیم، به رشد 9 درصدی تقاضای اسمی (در مقایسه با سال گذشته) خواهیم رسید. پیش‌بینی ما برای تقاضای واقعی، کاهش 4 درصدی بوده که مجدداً اولین عدد منفی از سال 2008 است که در آن تقاضا 5 درصد پایین رفت.

وقتی وارد تحلیل پایین‌دستی شویم، درک مسائل سخت‌تر خواهد شد. درحالی‌که چین تابحال بزرگ‌ترین واردکننده پارازایلن و مونواتیلن گلیکول بوده است، اما صادرات جهانی فیبرهای پلی‌استر، فیلم‌های پلی‌استر رزین‌های پلی‌اتیلن ترفتالات را نیز تحت سلطه دارد. خالص صادرات ژانویه تا ژولای این مشتقات پارازایلن و مونواتیلن گلیکول را اضافه کنید و درمی‌یابید که آن‌ها 23 درصد کاهش یافته‌اند.

یک قدم عقب‌تر برویم؛ وضعیت اسید ترفتالیک خالص چگونه است؟ برای یادآوری باید اشاره کنم که پارازایلن، اسید ترفتالیک خالص را تولید می‌کند، و سپس اسید ترفتالیک خالص با مونواتیلن گلیکول واکنش نشان داده و فیبر پلی‌استر، فیلم پلی‌استر، رزین پلی‌اتیلن ترفتالات و محصولی در مقیاسی بسیار کوچک‌تر (رزین پلی‌اتر سولفون) تولید می‌کنند. داده‌های تجارت اسید ترفتالیک خالص ژانویه تا ژولای توضیح کمی ارائه می‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهند که چین از جایگاه خالص واردات اسید ترفتالیک خالص در مقیاس کوچک در سال گذشته، به جایگاه خالص صادرات در مقیاس بسیار کوچک در 2020 تبدیل شده است.

مشکلات صنعت پوشاک به سبب کرونا

برمی‌گردیم به ماجرای فیبر پلی‌استر همان‌طور که این مقاله مفید وبسایت just-style.com اشاره کرده، می‌دانیم که فروش پوشاک در سطح جهانی به سبب همه‌گیری کرونا فروپاشیده است. این مقاله با ارجاع به داده‌های دولت چین اشاره می‌کند که صنعت پوشاک چین برای شرکت‌های مهم این کشور بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن شاهد کاهش 16/4 درصدی درآمد و 23 درصدی سود بوده است. چین شاهد بزرگ‌ترین رکورد کاهش ارسال پوشال به ایالات متحده بوده است؛ علیرغم سقوط 17 درصدی قیمت هر واحد به 1/88 دلار.

سقوط خالص صادرات فیبر پلی‌استر (در سطح شخصی در ژانویه تا ژولای 20 درصد پایین رفته) نشان می‌دهد که تنها صنعت پوشاک چین به مشکل برنخورده است؛ همچنان‌که چین یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان فیبر پلی‌استر به تولیدکنندگان پوشاک در کشورهایی نظیر بنگلادش، پاکستان، هند، و ویتنام می‌باشد. برخی از کشورهای شاهد بازگشت صادرات پوشاک در ماه اوت بودند، اما این بازگشت هنوز سقوط بزرگ ژانویه تا ژولای را جبران نکرده است.

بااین‌وجود، در میان همه این رمز و رازها، ذکر این نکته حائز اهمیت است که در همین مقاله از just-style.com اشاره می‌کند که ارزش صادرات مجموع پارچه (غیر پوشاک) و پوشاک چین در ژانویه تا ژوئن 3/2 درصد بالاتر رفته است. این موضوع نتیجه جهش بزرگ در ارسال پارچه برای استفاده در ساخت تجهیزات محافظت شخصی (ماسک و اقلام این چنینی) بوده است.

اما تابحال بزرگ‌ترین سهم از مصرف فیبر پلی‌استر بطور سنتی در اختیار پوشاک، روبالشی، ملافه، پرده، موکت و غیره بوده است. برای تولید ماسک صورت از پلی‌استر، کتان ترکیبی، همراه با پلی‌پروپیلن بی‌بافت استفاده می‌شود. این امر ممکن است به معنای تغییری بزرگ در ساختار تقاضای فیبر پلی‌استر چین باشد؛ زیرا طبیعتاً صادرات ماسک چین بطور چشمگیری افزایش یافته است.

البته همان‌طور که گفتم، در سال جاری خالص صادرات فیبر پلی‌استر تا به این‌جا بطور قابل توجهی پایین رفته، بزرگ‌ترین کاهش درصدی ثبت شده در ماه‌های ژانویه تا ژولای. همچنین براساس اطلاعات شخصی باید اشاره کنم که تقاضای داخلی فیبر پلی‌استر از ابتدای همه‌گیری کرونا، از سوی دبیران بخش قیمت آیسیس و منابع من، بطور مداوم ضعیف توصیف شده است.

با این اوصاف این احتمال بوجود می‌آید که علیرغم وضعیت ضعیف صادرات فیلم پلی‌استر و رزین پلی‌اتیلن ترفتالات، جهش بزرگی در صادرات فیلم پلاستیک، بطری پلی‌اتیلن ترفتالات، و دیگر محصولات نهایی پلاستیکی صورت گرفته است. به سبب شتابی که کرونا به تقاضا برای بسته‌بندی یک‌بار مصرف داده، فروش فیلم و بطری در سطح جهانی وضعیتی بسیار قوی داشته است.

اما نکته این‌جاست که: ما انتظار داریم که در سال جاری 81 درصد از مجموع تقاضای پلیمر پلی‌استر (فیبر پلی‌استر، فیلم پلی‌استر، رزین پلی‌اتیلن ترفتالات، و رزین پلی‌اتر سولفون) مربوط به مصرف فیبر پلی‌استر باشد. این طبیعتاً بدان معناست که بخش عمده تقاضای پارازایلن و مونواتیلن گلیکول، همچون همیشه، وارد فیبر پلی‌استر خواهد شد.

ازین‌رو به نظر می‌رسد که تولید و خالص واردات پارازایلن و مونواتیلن گلیکول از تقاضا جلو زده‌اند. چقدر جلوتر از تقاضا؟

• با فرض رشد 24 درصدی در رشد تقاضای اسمی ژانویه تا ژولای برای پارازایلن، و با فرض درست بودن پیش‌بینی منفی 1 درصدی ما برای رشد تقاضای واقعی، این به معنای بیش‌ذخیره‌سازی 3/5 میلیون تنی است. با فرض برآورد پایین‌تر 9 درصدی برای رشد تقاضای اسمی، بیش‌ذخیره‌سازی در رقم 1/2 میلیون تن قرار خواهد گرفت.
• براساس رشد 9 درصدی تقاضای اسمی در ژانویه تا ژولای و برآورد ما از کاهش 4 درصدی تقاضای واقعی برای کل سال، بیش‌ذخیره‌سازی مونواتیلن گلیکول به 1/3 میلیون تن خواهد رسید.

اما در این جهان عجیب، هر چیزی ممکن است.

ما در جهان بسیار عجیب و بسیار تغییر کرده‌ای زندگی می‌کنیم. ماهیت تقاضای مصرف‌کننده نهایی برای تمام محصولات پتروشیمی بواسطه همه‌گیری کرونا شدیداً تغییر شکل داده است؛ به‌گونه‌ای که تازه در آغاز مسیر درک آن هستیم. ازاین‌رو، محتمل است که تقاضا برای فیبر پلی‌استر، فیلم پلی‌استر، و رزین پلی‌اتیلن ترفتالات بوسیله این ویروس واژگون شده؛ به این معنا که بیش‌ذخیره‌سازی قابل توجهی برای پارازایلن و مونواتیلن گلیکول وجود ندارد. اما به نظر من این مسئله غیرمتحمل است.

سناریو متحمل‌تر این است که بیش‌ذخیره‌سازی وجود دارد، اما نشانگر ریسک محاسبه‌شده واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی پارازایلن و مونواتیلن گلیکول است. آن‌ها با فرض بازگشت خروشان تقاضای جهانی پوشاک در ادامه سال جاری (که نشانه‌های ملموسی دال بر احیای حداقل معتدل آن وجود دارد) و خالی شدن سریع و راحت انبارها با افزایش تقاضای پایین‌دستی، دست به ذخیره‌سازی محصولات زده‌اند. آیا این ریسک جواب خواهد داد؟ خواهیم دید.

اما باز هم باید تأکید کنم، بوضوح مشخص است که شما به‌منظور رصد پارازایلن و مونواتیلن گلیکول و دیگر بازارهای پتروشیمی بیش از هر زمان به تحلیل‌ها و داده‌های آیسیس نیازمندید. در طول 23 سال فعالیت من در آیسیس بازارها هیچ‌گاه مثل امروز پیچیده و نامطمئن نبوده‌اند. این مسئله موجب می‌شود داشتن دیدگاهی مستقل، بی‌طرف و خارج از گود، عاملی حیاتی برای موفقیت کسب‌وکار شما باشد.

 

ارسال نظر