کد خبر : 45178

چشم انداز بازار پی وی سی ایران؛

افزایش حاشیه سود پتروشیمی های پی وی سی ساز ادامه می یابد؟

افزایش حاشیه سود پتروشیمی های پی وی سی ساز ادامه می یابد؟

پتروتحلیل- کتایون دارابی:با تعطیلی فرمولان آمریکایی و اورهال فرموسای تایوانی، به نظر می رسد بازار جهانی پی وی سی همچنان روندی افزایشی داشته باشد. قیمت پی وی سی هم در بازارهای آسیایی، با شروع خرید تاجران هندی تا مرز یک هزار دلار رشد کرده است. قیمت در بازار هندوستان به ۹۷۰ تا ۹۹۰ دلار در هر تن و در منطقه GCC هم به ۹۵۰ تا ۹۷۰ دلار در هر تن رسیده است. در خلیج فارس محدوده قیمت های هیوستون آمریکایی به ۹۸۰ دلار در هر تن و تحویل جبل علی رسیده است، ژاپنی ها هم قیمت ۱۰۵۰ دلاری و کره ای هم ۹۸۰ دلار در هر تن را برای پی وی سی پیشنهاد می دهند. فرموسای تایوانی برای سپتامبر فروش ندارد و برای اکتبر هم نرخ ۹۸۰ دلار در هر تن را برای ناواشیوا پیشنهاد داده است.

در بازار ایران هم افزایش قیمت دلار نیمایی تا مرز ۲۱ هزارتومان، از یک طرف و رشد قیمت پایه پی وی سی در بورس کالا تا محدوده ۱۷ هزارتومان انتظار برای رشد بیشتر قیمت ها را افزایش داده است، به نظر می رسد احتمال رشد قیمت پایه پی وی سی در بورس کالا تا محدوده ۱۸ هزارتومان امکان پذیر باشد. این در حالی است که در هفته جاری قیمت تمام شده پی وی سی سلف پتروشیمی بندرامام که تحویل آن ۲۸ شهریور و پی وی سی اروند و غدیر که به ترتیب تحویل آنها ۷ و ۹ مهرماه است، حدودا با مالیات و ارزش افزوده و کرایه حمل ۱۹ هزارتومان رقم می خورد و هنوز حدود ۳ هزارتومان بین نرخ بورس کالا و بازار داخلی ایران اختلاف وجود دارد که برای دلالان نرخ قابل توجهی به حساب می آید. 

در همین حال هنوز فروش صادراتی مجتمع های پی وی ساز ایرانی به دلیل رشد تقاضا در بازار داخلی متوقف است، از این رو تاجران عراقی برای خرید پی وی سی ایران حاضر هستند تا یک هزار دلار در هر تن برای پی وی سی ایران بپردازند. گفته می شود سابیک عربستان با وجود اورهال، فروش خود را به عراق متوقف کرده است، اما در ماه اکتبر محموله های پی وی سی را در بصره عراق تحویل خواهد داد.

البته نکته مهمی که در بازار پی وی سی مطرح است افزایش بیش از حد نرخ ها در بازار داخلی ایران است که در سال جدید به بیش از دو برابر رسیده و حال به نظر می رسد حاشیه سود پی وی سی سازهای ایرانی به بیش از ۶۰ درصد رسیده است، نرخ پایه پی وی سی در بورس در سال ۹۹ از حدود ۱۰ هزارتومان به حدود ۱۷ هزارتومان در ۶ ماه اخیر رسیده است و این افزایش قیمت در سالهای اخیر بی سابقه بوده است. با این حال موضوعی که در بازار جهانی پی وی سی به آن اشاره می شود انتظار برای شکست قیمتها است که بعد از رشد بیش از حد قیمت ها رخ می دهد، البته با از سرگیری فعالیت واحدهای ایالات متحده احتمال افت قیمت در بازار جهانی پی وی سی وجود دارد. 

در کنار این موضوع دامپینگ شرکتهای تولیدکننده پی وی سی نیز مطرح است که می توانند روند بازار را برخلاف پیش بینی ها تغییر دهند. مثلا سال ۷۹ که نرخ پی وی سی در ایران به ۴۶۹ تومان در هرکیلو و تحویل بندرامام رسیده بود، سابیک عربستان حدود ۳۰ تا ۴۰ هزارتن پی وی سی به خریداران ایرانی با نرخ ۴۲۰ تومان تحویل انبارهای شادآباد فروخت و پی وی سی سازهای ایرانی را در غافلگیر کرد. 

بنابراین انتظار برای دامپینگ شرکتها با وجود افزایش بیش از حد قیمت های جهانی دور از ذهن نیست. از سوی دیگر هم نگاهی به روند نرخ های EDC و VCM و PVC نشان می دهد که روال بازار تغییرات بی سابقه ای داشته است، نرخ EDC در محدوده ۲۰۰ تا ۲۱۰ دلار هر تن است و نرخ VCM باید ۳۰ درصد گران تر از EDC باشد، اما نرخ VCM در حال حاضر در محدوده ۶۷۰ دلار در هر تن است. و اما نرخ PVC هم باید ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از VCM باشد، اما نرخ PVC هم اکنون ۹۷۰ دلار در هر تن است، به نظر می رسد اگر نرخ های های پایه پی وی سی در ایران به ۲۲ هزارتومان در هر کیلو برسد، حاشیه سود پی وی سی سازهای ایرانی به حدود ۹۰ درصد و بعضا بیشتر خواهد رسید! اتفاقی گرچه برای سهامداران این شرکتها خوشایند خواهد بود، اما باید دید آیا صنایع پایین دست این شرکتها برای ادامه فعالیت قادر به حیات خواهند بود یا نه؟ چرا که به نظر نمی رسد بازار ایران تا به این اندازه کشش افزایش قیمت ها را داشته باشد.

 

ارسال نظر