کد خبر : 44879

چرا معاملات "پت نساجی" پتروشیمی تندگویان پس از سال ها عرضه در بورس کالا همچنان در انحصار چند خریدار و یک کارگزاری است؟!

چرا معاملات "پت نساجی" پتروشیمی تندگویان پس از سال ها عرضه در بورس کالا همچنان در انحصار چند خریدار و یک کارگزاری است؟!

پتروتحلیل-در دو هفته معاملات پت نساجی پتروشیمی تندگویان، یکی به دلیل رقابت های ٧٠ درصدی و دیگری برای ثبت قیمت پایه لغو شد. اما خریداران دوباره در این هفته و پس از عرضه ٥ هزارتنی پت نساجی، تصمیم گرفتند با رقابت های بالا این کالا را خریداری کنند. خریدارانی که هفته قبل برای خرید پت نساجی حاضر شده بودند تا ٧٠ درصد در بورس رقابت کنند، به یک باره در هفته بعد از این عرضه، تصمیم گرفتند قیمت پایه را ثبت کنند! و دوباره در روز سه شنبه و عرضه دوباره این کالا، رقابت کردند.

اما دلیل این ثبت قیمت ها با نوسانات متفاوت چیست؟ اکثر خریداران پت نساجی از یک کارگزاری خرید می کنند و به عبارتی مشتریانی که قادر هستند خریدهای بزرگ را انجام دهند در یک کارگزاری گرد هم آمده اند و با توافق نرخ ها را ثبت می کنند، به نظر می رسد این موضوع برای انحصار بازار پت نساجی کاربرد بسیاری دارد؛ چرا که این محصول در دست تعدادی از خریداران قرار می گیرد و در نهایت قیمت گذاری در بازار داخلی ایران همواره در دست عده ای خاص قرار دارد.

برخی خریداران پت نساجی هم که نتوانسته اند به این حلقه راه یابند از کارگزاری های دیگر اقدام به خرید می کنند، اما همواره این گروه بزرگتر با ثبت قیمت های غیرمتعارف برنده خرید پت نساجی هستند. به طوری که حاضر هستند تا ٧٠ درصد و قیمت حدودا ١٦ تا ١٧ هزارتومانی برای پت نساجی رقابت کنند، اما انحصار این کالا را از دست ندهند. برخی معامله گران در بازار داخلی ایران به نرخ های حدودا ٢٣ هزارتومانی برای این کالا در بازار داخلی ایران اشاره می کنند که حتی پس رشد قیمت دلار تا محدوده ٢٦ هزارتومان هم افزایش یافت! این در حالی است که قیمت پایه در بورس حدودا ١١ هزارتومان است. اختلاف قیمت این کالا در بورس و بازار در هر کیلو حدودا ٥ هزارتومان است و برای دلالان رقم بسیار ارزنده ای محسوب می شود.

اما بورس کالا پس از سالها هنوز نتوانسته انحصار این خریداران را که اکثر در انجمن های بزرگ عضو هستند، بشکند. بورس با گذشت بیش از ده سال از عمر خود نتوانسته جایگاهی به عنوان بورس داشته باشد و بیشتر به بنگاهی برای خرید و فروش و انحصار کالاها در دست عده ای خاص تبدیل شده است! به طوری در عرضه دیگر کالا نظیر وکیوم باتوم هم این انحصارها وجودد دارد.

 

ارسال نظر