کد خبر : 44707

قفل بازار پی وی سی ایران؛

چرا پای معاملات پی وی سی پس از ٤ ماه به رسانه های تصویری باز شد!!/شکست یا برد داعیه داران بازار پی وی سی؟

چرا پای معاملات پی وی سی پس از ٤ ماه به رسانه های تصویری باز شد!!/شکست یا برد داعیه داران بازار پی وی سی؟

پتروتحلیل-در حالی قیمت پی وی سی در بازار ایران به محدوده ١٩ هزار و ١٠٠ تومان در هر کیلو رسیده است که روز پنج شنبه، انتظارات معامله گران از بازار ارز، نرخ آن را به بیش از ٢٠ هزار تومان رسانده بود. اما امروز برگشت قیمتی سبب شد تا معاملات قفل شود، این در حالی است که آخرین و بیشترین رقم خرید پی وی سی پتروشیمی غدیر در بورس حدودا ١٨ هزارتومان در هر کیلو تمام شده است و به نظر می رسد خریدارانی که حاضر به رقابت بالا برای پی وی سی در هفته گذشته شدند، احتمال می دادند که در بازار آزاد بتوانند پی وی سی را بیش از ٢٠ هزارتومان بفروشند، این موضوع و بعضا عدم کشش بازار هم می تواند از دلایل توقف معاملات در بازار داخلی باشد.

البته دلار نیمایی در محدوده ١٦ هزارتومان قرار گرفته است و احتمالا روند بازار پی وی سی بیشتر به حجم عرضه های هفته جاری پی وی سی سازها مرتبط خواهد بود، چرا که در هفته گذشته محدوده رقابت ها برای پی وی سی ٣٨ درصد بوده و همچنان سود خالص پی وی سی سازها از عرضه محصولات خود آن هم با حجم های بالا به صورت سلف، حدودا ٤٠ تا ٥٠ میلیارد تومان است.

قیمت پایه پی وی سی در بورس کالا در محدوده ١١ هزارتومان است و همچنان فاصله قیمتی در بازار و بورس کالا وجود دارد و پس از مدتها تدبیری برای آن اندیشیده نشده است، حال آنکه ردیابی کدهای معاملاتی و بررسی آنها قطعا کار سختی برای بورس کالا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صمت که داعیه دار این بازار هستند، نیست.

با این حال در بازار جهانی پی وی سی، این هفته بازار هند افزایش قیمتی تا حدود ١٠ دلار داشته است و مابقی بازارهای آسیایی ثبات داشتند. فورموسای تایوانی وارد اورهال یک ماهه شده و این موضوع می تواند بر بازار هند تاثیرگذار باشد، این در حالی است فورموسای تایوانی حجم بالایی پی وی سی پیش فروش کرده و محموله ها در حال حمل به مقاصد است.

بالاخره پای معاملات پی وی سی به رسانه های تصویری باز شد!!

در حالی کشمکش ها بر سر بازار پی وی سی و افزایش نرخ آن تا محدوده ١٩ هزارتومان در هر کیلو در روزهای اخیر بالا گرفته و حتی این موضوع به رسانه های تصویری کشیده شده که چالش بازار پی وی سی از روزهای بعد از تعطیلات نوروز با افزایش یکباره قیمت ها آغاز شد، باوجود شیوع کرونا و بسته بودن مرزها و کندی صادرات، عرضه محموله های سلف، بازار سازی و ورود واسطه ها به این بازار سبب شد تا قیمت ها به شدت افزایش یابد و البته نهادهای دخیل در معاملات پی وی سی در بورس کالا که با شدت گرفتن خرابی بازار سعی در پاس دادن توپ به زمین دیگری دارند، قطعا در ٤ ماهه گذشته قادر به اصلاح روندهای معاملات بودند، اما سکوت آنها در این مدت نشان می دهد عزمی جدی برای سامان بخشیدن به این بازار وجود نداشته است!!! به نظر می رسد با ورود انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی به موضوع بازار پی وی سی، فشار بر پی وی سی سازها افزایش یافته است و احتمالا با ترکیب جدید کمیسیون انرژی، کار برای این انجمن سخت تر شده است.از سوی دیگر عدم اظهار نظر بورس کالا هم تا به امروز که دلار را دلیل التهابات بازار پی وی سی عنوان می کند، شبهاتی ایجاد کرده است. حال این سوال مطرح می شود که سودهای کلان بازار پی وی سی در هر هفته و طی چهار ماه گذشته، چه شده است؟!و چرا هیچ کدام از شرکتها و انجمن ها و نهادها تاکنون برای اصلاح معاملات به این بازار ورود نکرده اند؟!

و این شرکتها که داعیه دار بازار پی وی سی ایران هستند به سبب خرابی بازار شکست خورده اند یا به سبب ساختن سودهای کلان برد کرده اند؟!

ارسال نظر