کد خبر : 44609

چشم‌انداز متفاوت فضای مخازن چین در ژوئیه؛

صادرات سنگین متانول از ایران و عربستان به چین/آغاز صادرات متانول کیمیای پارس و پتروشیمی بوشهر به چین

صادرات سنگین متانول از ایران و عربستان به چین/آغاز صادرات متانول کیمیای پارس و پتروشیمی بوشهر به چین

پتروتحلیل- اعلام افزایش هزینه‌های انبار از سوی گردانندگان پایانه مخازن چین بلافاصله بر بازار داخلی متانول تأثیر گذاشت اما مشخص نیست بالا رفتن هزینه‌های مخازن از ماه ژوئیه به بعد منجر به بیشتر شدن فضای انبار در بنادر شرقی چین می‌شود یا نه.  

اطلاعات شرکت‌های تحقیقاتی بازار چین نشان داده‌اند که نرخ‌های بهره‌برداری بالا در واحدهای متانول در سرتاسر غرب آسیا، اروپا و آسیا به همراه ضعف تقاضای محصولات پایین‌دستی در چین به دلیل شیوع ویروس کرونا، از ماه آوریل منجر به بالا رفتن سطح ذخایر انبارهای بنادر شرق چین تا 1 میلیون تن در هفته شده است.

طبق گفته منابع آگاه تجاری در نتیجه محدود بودن فضای ذخیره مخازن در شرق چین در هشت هفته گذشته، کشتی‌ها برای تخلیه محموله بین 15 تا 20 روز در لنگرگاه منتظر مانده‌اند.

فروشنده‌هایی که مخزنی نداشتند ناچار شدند بجای پرداخت هزینه‌ای گزاف بابت تخلیه دیرهنگام به صاحبان کشتی‌ها، محموله‌های دریابرد متانول خود را با تخفیف بفروشند.

محموله‌های غیرتحریمی غرب آسیا که در ماه ژانویه به قیمت 250 تا 255دلار به ازای هر تن (CFR - چین) فروخته می‌شد، در هفته‌های اخیر به قیمت 165 تا 175 دلار به ازای هر تن (CFR - چین) به فروش رسید. 

بندر ذخیره‌ پتروشیمی نان‌تونگ چیان‌هونگ برای پاسخگویی به کمبود فضای مخازن متانول در اواسط ماه مه اعلام کرد در صورتی که معامله‌کنندگان محصولات خود را پس از تسویه با صندوق‌های پوشش ریسک تخلیه نکنند تا پنج روز اول به ازای هر تن در روز 1/5 یوآن، از روز ششم تا دهم به ازای هر تن 3 یوآن و به همین ترتیب مرحله به مرحله تا به ازای هر تن 15 یوآن در روز باید بپردازند.

ژانگ‌جیاگنگ چنگ‌جیانگ اینترنشنال در 18 ماه مه اعلام کرد از اول ژوئن هزینه انبار خود را تا 2 یوآن به ازای هر تن در روز افزایش خواهد داد و شرکت نفت Yangtze نیز قیمت‌های خود را به همین مقدار افزایش داد.

تایسانگ پاورشل قیمت‌های خود را از 10 ژوئن به 1/5 یوآن به ازای هر تن در روز برای هفت روز اول، 3 یوآن به ازای هر تن در روز برای هفت روز بعد و از آن به بعد 5 یوآن به ازای هر تن در روز افزایش داد.

چشم‌‌انداز متفاوت

این حال منابع آگاه بازار درباره آزاد شدن فضای مخازن به واسطه بالا رفتن قیمت‌ها در ماه ژوئیه نظرات متفاوتی دارند.

برخی از مصرف‌کننده‌های نهایی به تولیدکنندگان متانول آسیای جنوب شرقی خبر داده‌اند که وضعیت مرتبط با فضای محدود مخازن در ماه آینده بهبود پیدا می‌کند.

با این وجود با توجه به اینکه انتظار می‌رود صادرات سنگین از سوی عربستان سعودی و ایران همچنان ادامه داشته باشد، تعدادی دیگر از منابع آگاه چینی درباره این مسئله تردید دارند.

گفته منابع مطلع، کارخانه شرکت کیمیای پارس خاورمیانه ایران و کارخانه شرکت پتروشیمی بوشهر هر دو با ظرفیت تولید 1/65 میلیون تن در سال فعالیت خود را به ترتیب از ماه مه و فوریه آغاز کرده‌اند و انتظار می‌رود تا پایان ژوئن یا ژوئیه محصول خود را به چین صادر کنند.

یکی از توزیع‌کننده‌ها گفت: «هرچقدر هم که هزینه‌های انبار زیاد شود باز هم پیدا کردن مخازن اضافی کار سختی است.»

هرچند قیمت متانول CFR چین در کمترین میزان خود در یازده سال گذشته قرار گرفته، بازار چین تنها به دلیل مقیاس بزرگ آن و توانایی مصرف‌کننده‌های نهایی‌اش برای دریافت کردن محموله‌های عمده به حجم 20تا 40 هزار تن در یک سفارش، همچنان بهترین گزینه برای محموله‌های دریابرد محسوب می‌شود.

طبق داده‌های گمرک چین واردات متانول این کشور با افزایش 47 درصدینسبت به سال گذشته به 10/89 میلیون تن در سال 2019 رسید و چین را به بزرگترین‌واردکننده‌ی متانول در دنیا تبدیل کرد.

طبق داده های S&P Global Platts قیمت متانول CFR چین در هفته منتهی به 5 ژوئن حدود 152 دلار به ازای هر تن بود که پایین‌تر از رکورد نزولی قبلی 165/50 دلار به ازای هر تن CFR چین در 18 دسامبر 2008است.

در همین حال به گفته‌ی منابع آگاه بازار، از آنجایی که سفارش‌های صادرات هنوز به میزان پیش از ویروس کووید 19 نرسیده، فروش صنایع پایین‌دستی چین همچون متیلن دی‌فنیل دی‌ایزوسیانات، فرمالدهید و سوپرپلاستی‌سایزر در ماه‌های مه و ژوئن کم و درنتیجه نرخ تخلیه متانول از مخازن کند بوده است.

کاهش شکاف قیمت کاغذی-نقدی محصولات

حرکت گردانندگان پایانه مخازن در راستای افزایش قیمت‌های انبار منجر بهکاهش شکاف قیمتی محصولات کاغذی و نقدی در شرق چین  به حدود 30تا 50 یوآن به ازای هر تن در هفته منتهی به 5 ژوئن، در مقایسه با رقم 100تا 120 یوآنی در ماه گذشته، شده است.

به گفته منابع بازار از آنجایی که وجود دو قیمت داخلی باعث آشفتگی بازار شده، آن ها از کاهش این شکاف قیمتی استقبال کردند. پیش از ماه آوریل،قیمت فروش محموله‌های ex-tank به مصرف کنندگان نهایی برابر با قیمت کاغذی این محصولات (متانول ذخیره شده در مخازن برای قیمت‌یابی در بازارهای آتی)، بوده است.

به گفته منابع مطلع از آنجایی که محموله‌های متانول در تایسانگ معمولاً برای قیمت‌یابی است و تنها گاهاً تحویل داده می‌شوند، سطح ذخایر انبارهای این بخش همچنان بالاست.

برای رفع معضل کمبود فضای انبار در شرق و جنوب چین، معامله‌کنندگان در ماه آوریل محموله‌های ex-tank را در بازه 100 تا 120 یوآن به ازای هر تن و ارزان‌تر از معادل کاغذی قیمت‌شان فروختند که این امر منجر به دو نرخی شدن بازار داخلی متانول شد.  به گفته برخی از منابع آگاه افزایش قیمت‌های مخازن ذخیره باعث کاهش اختلاف قیمت کاغذی و نقدی کالاها و در نتیجه اندکی بهبود در وضعیت مخازن شده است.

شنیده‌ها حاکی از این است که محموله‌های تحویل فوری تایسانگ در هفته‌ی منتهی به 5 ژوئن در حدود 1470 تا 1500 یوآن به ازای هر تن به مصرف‌کننده نهایی فروخته شده درحالی‌که طبق شنیده‌ها، قیمت کاغذی محموله‌های تحویل فوری در مدت مشابه حدود 1525 تا 1535 یوآن به ازای هر تن تعیین شده بود.

با این وجود منابع مطلع اذعان دارند که هنوز مشخص نیست بالاتر رفتن هزینه‌های مخازن ذخیره منجر به آزاد شدن ظرفیت انبارها شود. به گفته‌ی آن‌ها کمبود فضای ذخیره تنها موجب فشار بیشتر بر تولیدکنندگان و معامله‌کنندگان می‌شود.

ارسال نظر